Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Életharmonia

egyik észbírálatnak, másik észtannak, egyik tudás’ tudományának, másik általánytannak állítja lenni : ollyan vala tehát ez eddig, mint Hercules’ saruja, mint szélvitorla, mellyben állandóság nincsen. Valóban nincs leverőbb érzés, mint az, melly a’ philosophia’ olly régi korban kezdődő történetének olvasásánál támadja és lepi meg keblünket. Mert látni egyfelül azt, mi fölséges lángelmék áldoz­ták fel éltöket az igaz bölcseség’ ösvénye’ fölfedezésére, a’ világ és emberélet’ re­­ténye’ megfejtésére; látva azt, mit nem követtek el már az őskorban Pythagoras, ki, ha Pliniusnak hiszünk, gyalog be­utazta Scythia, Persia és Egyptom’ földeit; — azt tevék Plato és Democritus is , — és mégis látni másfelül, hogy ennyi munka, ész­törés, testi és lelki erőpazarlás után is, a’ kételynek és sophism­us­­nak mi könnyen sikerült, ledöntögetni az erősnek hitt rendszereket, ez igen leverő érzet , valamint hallani azt, mi hangos panaszokra fakadtak eleitől fogva a' philosophia’ leghűbb bajnokai, jelesen Xe­nophanes, éltök’ utolsó óráiban, a'bölcseség’ istennője ellen, ki tölök az igazság' fényét makacsul elzárta, és elöltöli magát leleplezni vonakodva, szomorúan bocsátá őket a­ sötét koporsóba. Látni és hallani mind­ezeket ma úgy, mint az őskorban, egyik lelkes nemzet­nél úgy mint másutt, sőt mindenütt, ez valóban lehangoló, sőt le­verő érzet. Úgy véljük tehát, eljött az idő, hogy a' philosophia' czélté­­vesztéseit és előpazarlásait híven kimutatva, azt őstelkére vissza­igazítsuk ; iskolaiságából kivegyük, töredékes bizarrságából, inga­tagságából kiemeljük az által, hogy ezt egy nagyszerű és öröklétű fő elvre, a' világ és élet harmóniájára fektessük; ez meglévén, oda munkáljunk, hogy ezen fensőbb élettudomány, melly olly soká fe­jezd ki az emberiség­ bélyegét, a' hellenek’ nemzeti dicsőségét, a’ polgárosodás’ üdvét, az egyéni és társalmi életszépítési nagyságot, magasztos értelmét ismét visszanyerje. Néhány évvel ezelőtt kijelentettem, hogy a philosophia, ha nagy czéljának, melly nem lehet más, mint az egyéni és társas élet­nek szépségre, harmóniára és szabályszerre vezérlése , e’ nagy fel­adatának soha meg nem felelend , ha csak eddigi iskolai alakjából, és köteleiből kiszabadulva, dialecticai szőrszálhasogatásaiból kime­nekülve, az egyéni és társalmi élet­ szépítését nem tűzi ki egyedüli feladatának, szóval az élet­harmóniát, mellyben rejlik általában az életüdv; minél már hogy fenségesb irány nem lehet, arról úgy vélem , senki nem kétkedik , valamint arról sem , hogy a’ philoso­phia , ezen három ezer éves gyermek, még fejletlen lévén, magát értelmezni, mint láttuk , nem bírja; de nem tudja fő irányát, körét is szilárdul meghatározni, benne tehát az ellenmondás’ lelke, a’ ké­tely uralkodik , és én azt úgy tekintem, mint roppant anyag- és szertárt, mellyel még senki rendezni és belőle jeles és állandó csar­nokot építni nem bírt. Lehet, hogy csalódom, de én ugyan az új

Next