Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

. Azonban , hogy — mit felette sajnálnánk — itt félre ne értes­sünk, egyelőre ki kell jelentenünk, hogy mi épen nem vagyunk elle­nei az elmélő bölcselésnek, nem a’ magát határaiban tartó szemlélő­désnek ; mert a’ derült ész az élettudomány’ fő életműszere, ebből fejlett az ki a' helléneknél is, mint íttuk, és valóban helyes elmélés nélkül nincs, nem lehet helyes gyaorlat, tiszta eszme nélkül tiszta elv nem képzelhető; és a­ philosopháló észnek, három főirányban kell működnie, úgymint : 1. elmélő, vagy theoreticai, 2. bírálati, vagy fensőbb criticai, és 3. cselekvő irányban , az elsőnek vég czélja lévén a'tudat és igazság, másodiké alanyilag a' szépérzelem, tárgy­i­­lag, a’ szép és nemes, a' harmadiké alanyilag az erkölcsi erő, tár­gyiig az erény és jog. Olly háromság ez, melly megoszthatlan , és elválhatlan, ezek’ együttléte teszi az életszépséget, miket az általá­nos harmonia­ fő elve köt egybe, mellyből én kiindulok, és igény­telen rendszeremet is erre építem. Ebben látom tehát gyenge ítéletemmel a’ philosophia ó- és új - korbeli gyöktévedéseit, hogy ez elvetve szemei elöl eszünk’ három említett szinte egyformán alapos és lényeges fö irányait, úgymint: az elméletit, széptanit, és gyakorlatit, ezeket egyformán nem mél­tányolva , és a’ fö czélra az életszépitésre egyaránt nem használva, megtörtént, hogy az most egyes egyedül az elsőnek, a’ tudásvágy­nak, majd a’másodiknak a’széptaninak’s érzem­ényinek, majd a’ harmadiknak, úgymint a' cselekvésinek adá a’ túlnyomatot; így aztán az élet’ arányainak és, hogy úgy szóljak, idomainak el kelle fordulni, torzúlni, és rútulni , ’s vagy a’ túlhajtott szemlélődés és idealismusba, vagy a’ durva érzékiségbe, Sensualismus, vagy pedig a’ finomabb érzelgésbe, myslicismusba, vagy végre az eszme és elv­telen cselekvésbe, tétovába , desultorismusba kelle merülni, melly utolsó nyavalya jellemzi a’ philosophia által ki nem képzett nép’ em­bereit, jellemzi a’ fensőbb néposztálybelieket, és az álnok színmu­tatókat, kik szilárd elveket nem követnek, hanem maximákat, most egy, majd más ösvényen indúlnak el a’ szerint, mint ellenkezetbe színleg jöhető érdekeik kívánják. Nem; a’ harmonistica azt meg nem engedheti, hogy arányta­­lanúl használjuk és míveljük szellemi tehetségeinket, és egyiket a’ másik’ kárával fejtsük ki. És valamint nagy fonákság lenne az, ha mi akár szemünket, akár fülünket, akár szaglásunkat, akár ízlésünket, akár tapintatérzékünket saját szolgálatából elbocsátnók , és így nem kell szellemi fensőbb tehetségeink’ egyikét is elhanyagolnunk, ha­nem kimívelnünk és egyaránt használnunk ; így lesz aztán szellemi fensőbb életünk szép és arányos. Ezen szellemi éptant tanítá a’ so­­eratismus is; ennek feladata nem az vala, hogy tudatszörnyeket, lud­­vágyban sínlődő szellemi vízkórokat, polyhistorokat neveljen, kik kutatással örökké a természet és szabadság’országainak soha ki nem nyomozható mélységét, minden évtizedben csodás sőt rémletes, az

Next