Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Életharmonia

tudat egy a‘ lettel; nem kell ép eszünkre rá erőszakolni a kor ked­velt pantheismusát, melly vég­elemzésben illyen ferde logicán alap­szik : a’ világ lévén a’ fölény, ez tökélyes is tökéletlen is, jó is rész is, bölcs, de néha szeszélyes is, igaz is igaztalan is. Ezek ellenke­zetek , és illyen világnézetnél eszebb vala azon világszemlélet, mely­­lyet m­ég pogány cseldedeink Ázsiában tanultak, két főelvet állítva : istent és ármányt. Én a’ világrend, harmonia, világtörvény’ egységére fektetem a' fölény' egységét, és egyetemes uralmát; és bár azt, hogy van itt elég viszály, rendetlenség, törvénytelenség, nem tagadom , ámde azt is állítom, hogy ezen zavarok’ egy része nem való, hanem csak látszó, és a mi észkorúnkban, nem pedig a' világ’ harmoniátlansá­­gában gyökerező. Hadd derítsem fel a’ vigasztaló igazságot az ég­­tan' történetéből. Pyth­agorasz' fölséges elméje , mint már említém, felhágott a’ világharmonia’ nagy törvényéhez, és a’ csillagvilágot egy nagyszerű zenének tekinté. E’ fenséges világnézet’segélyével átlátta, hogy nem a' föld között forognak az égi testek’ seregei, hanem napországunkban legalább a’ napot illeti a’ fenség, mellyet elismer földünk is ama’ közötti kettős forgásával. Ez egyedül helyes világ­nézet azért nem talált be útat sok ideig a csillagászoknál, mivel ezek nem találák az eget olly öszhangzatosnak , mint a’ számoszi bölcs. Ítélve a’ fensőbb bolygók’ majd előre majd hátra tett szökelléseiből, míglen Galilei és a' lengyel nemzet’ ama dicsősége, Copernicus, a’ csillagvilágot, jelesen a nap között forgó bolygókat, nem a’ szinte forgó és bujdosó földnek alkalmatlan, hanem az egy helyben álló napkirálynak helyes és igazi lálpontjából fogván fel, kiderült az ed­dig homályban borongott ég’ harmóniája, és örökre eltűnt az első tekintetre igen zavartnak látszó bolygó mozgás, el a’ rendellen, most haladó, majd hátráló keringés. A’ zavar itt elkerülhetlen, mert el­lentét nélkül nincs harmonia, az élet’ töltéte a mozgás, ellentét nél­kül összefolynának a lények és az őshhaosba merülnének; bölcs tör­vény az, hogy, midőn egyik tesz valamelly helyet már elfoglalt, azt másnak egy könnyen ne engedje. Ámde ebből igen hamar összeüt­közés , súrlódás keletkezik, melly egyetemes forrongást idézne elő, ha az antagonismusnak is törvényei nem volnának, és ha ez is a’ harmónia’ fő törvénye alatt nem állana , ekkép tehát a’ legnagyobb zenebona is, midőn tetőpontját elérte, lecsillapszik, miután szerepét kijátszotta, és az üdvös átalakítás’ munkáját elvégezte, a’ világ’ színpadáról eltűnik, a nyavalya elmúlik, az elemharczok megszűn­nek, a vak buzgalom kitárja magát, a’ titán harcznak vége, és minden visszatér áraműszeres járásába. De elég ennyi az életviszály­­tanból, melly más értekezésem’ tárgya leend. Az életharmonia’ másod tényezőjéül tüzöm ki az elvhűséget, és akarat-szilárdságot, nem lévén elég életszépségre a’ már tárgyalt észderű; mert ez ugyan iránytű, de tudnunk kell, hogy ez bár meg­

Next