Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Életharmonia

és a fensőbb tudományokra kellő befolyást nem gyakorolhat. Ho­gyan is tehetné ezt, míg magát szilárdul értelmezni, körét, irányát, mint egykor a­ római Petilius, pontosan meghatározni nem bírja, és magának ollynemű csarnokot nem épít, minő vala az athenaei Par­thenon. Mert iskolától, és kivált sophisticától ugyan az élet, és tu­domány bizonynyal nem tanuland; mivel eszme és élet, képzelet és való vajmi különnemű dolgok; és nincs bizonyos, mint az, hogy a’ mi elméletben igaz, nem leend az mindig illyen az életben. Hogy is kölcsönözne az élet és gyakorlat, sőt maga a’ fensőbb tudomány eszméket és elveket olly ingatag tudománytól, minőknek az eddigi, főleg újabb rendszerek mutatkoztak? Halljuk, m­ikép nyilatkozók ezekről amaz ősz hős, II. Frigyes király, kinek illy nézete van ez ügyben : „Az elméleti bölcselők' theoriái iránt bizalommal nem le­hetünk; mert ezek a‘ gyakorlat' tégelyében semmivé lesznek : mi­vel a’ nemzeti bajok' megorvoslására olly ellenszereket ajánlanak, mik roszabbak azon bajoknál, miket megorvosolni akarnak; és így megesik, hogy nagy észszel merő balgaságokat indítványoznak.“ Nem is lehet ez máskép addig, míg a’bölcselők merő általány­ban tévedeznek, és a­ nemzethez, az élethez leereszkedni átallanak. Ez ép ollyan fonákság, mint ha a’ nevelő, némelly aljasságiért paj­kos növendékét, az orvos, némelly tisztátalanságaiért betegét meg­utálná, és ezek’ügyét felfogni egyik sem akarná. Hiszen már Seneca elmondá, hogy : „A­ bölcsész az emberi nem’ nevelője; elmondá , hogy a' philosophia az emberi beteg lélek’ hű orvosa.“ Hát jó nevelő az, kérdjük, a’ ki növendéke' sajátjait, hajlamait, körülményeit nem méltányolva, az úgynevezett special lélektant mellőzve, csupán álta­lános szabályokat követ a nevelésben ? Jó orvos az, ki betege’ ter­mészetét nem vizsgálva, általános gyógyszerekkel’s panaczeákkal akarja azt elűzni? Ép így himpellér bölcsész az, ki ujjait a’ nemzet’ üterére nem teszi, és ennek saját kózállapotát szemügyre, ennek fő érdekeit figyelmére venni elmutatja , és kérdjük : a’ nemzetek’ kü­lönnemű typusai mi ügyeimet sem érdemlenének a’ humani generis praedagogus előtt ? hát ép azokat ignoráljuk , kikre kizárólag hatni akarunk? Valóban nem kell félre ismernünk a’ nemzeti és egyéni sajá­tok , a’ körülmények és viszonyok' óriási hatalmat, mellyek képe­sek a legegyetemesb elvek’ hatását is elbénítni, és a' rosz alkalma­zás által oda munkálni, hogy a’ rend felforgattassék, a' kormányok a' tűlszabadság által paralyzáltassanak. És ezek valóban ingerült ko­runkban, fájdalom­­ megtörténtek. Jelenkorunknak az a’ baja, hogy ildomos szemfényvesztők, számítva hallgatóik­ értelmi parányiságára, fénylő bársonyfoltokkal vették el ezek’ szemfényét; nagy nemzetek’ példáit hordták fel elöttök, külföldi viszonyokra építők terveiket. ’S aztán mi lett ebből? az, hogy híveik feledve azt, hogy minden nem­zetnek saját viszonyai, és körülményeihez kell illeszkednie, és azt

Next