Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

kékszemü Pallast (Iliad. V. 719—856), mint fegyveres szüzet, kinek sisakja tündöklő, aegise félelmet gerjesztő, győzelme ennek bizo­nyos, és még Mars’ irányában is ellenállhattak Fő jelleme vala tehát Pallasnak a’ harczkészség, az igaz ügy’ erélyes védelme, biztatása, lelkesítése a' derék bajnokoknak, péld Achilles, Ulysses, Diome­­t­esnek, és ez azért, mert az ősvilág legjobban igénylé férfiakban a’ vitézséget, ez vala akkor a’ dicsőség’ tetőpontja; és meg is kell val­lani , hogy igen sok isteni rejlik olly hősben, kiben annyira hág a’ lelkesedés, hogy a' hon' megmentését tűzve ki, semmi előtte az élet. Lássuk már most : minő erényeket tüntete ki Pallas a’ béke’ idején. Ha ő amott férfias tulajdonokkal díszlett, — mert mellesleg megjegyezve, az ősvilág még a' hölgyekben is megkívánta a hadi erényt, miként ezt látjuk az amazonoknál, kik egyetemes tisztelet' tárgyai voltak, és a Phidiás által készített Pallas’ remek szobrához tartozó aegisen is, mint hősnők, elül állottak, — itt már a legszebb hölgyiséggel tündöklött. Miben áll ez? jól érté a­ hellen finom tapin­tat. Az erkölcsi tisztaság ez, szüzesség’ neve alatt. Pallas örök hű­séget esküdve az erénynek, mellynek jelve vala, ez irányban nem tölté életét az erdőkben vadászattal mint Diana; nem is az az érzéki vágyak’ táplálásában hiúsággal, mint Cytherea, nem egyedül a' tisz­tes de triviális földmiveléssel mint Caeres, nem csupán a’ fényűzés­sel, és férje utáni leselkedéssel, mint a' szerelemféltő Iano; nem a világtól elvonultan, mint Vesta, hanem a' tiszta erkölcsiséget kö­vetve, melly feje a’ bölcseségnek , elsőben áldozott a’ műiparnak; és nem szégyenlé az olajfa- és lentenyésztést, a’ fonást, a' szövést, a’ varrást, és a’ legszebb öltönyöket Homér szerint ő készíté a' je­­lesb istennők' számára. Hölgyi foglalkodásai közé tartozónak tekinté a’ betegek ápolását , mit megtanulva Paeontól — kit Heyne’ meg­jegyzése szerint a' későbbi mythologok Apollóval összetévesztettek — a gyógyászatot szorgalommal űzé és Hygiea nevet is viselt. Lehet-e ennél szebb hölgyi ideál? és a szép nem i­lyennek nevezhető-e , ha szíve nem áll nyitva az emberi legnagyobb nyomorok­ enyhítésére ? Valóban minél tovább vizsgálkodunk e­ tárgyban, annál inkább átlátjuk, mi mély metaphysicai, politicai és életphilosophiai bölcse­­ség rejlik Pallas’ symboliában, és mi tisztult eszmék kivántattak illy nagyszerű ideál’ kigondolására, és ennek részei’ ügyes összeállítá­sára. Istenészeti tekintetben már említők, hogy Pallas úgy tűnik elé, mint a’ természetet kormányzó ész, melly ezt törvényei által igazgatja, mint rendőr, ki a' békét megzavartatni nem engedi; mint tiszta tökélyes szentség, a’ ki szűz orczájára soha szennyet nem ve­het; mint utólérhetlen művész, kinek remekeit bár az emberi mű­vészet utánozza, de soha utól nem érheti. Mi könnyű vala illy ele­mekből az eddig sok­ istent hivő hellénnek elvonni az egyisteni ide­ált , és szertelennek találni a’ nagy physicai erővel bíró, de erkölcsi fenséggel épen nem fénylő Zeusz' symboliát, képtelennek tekinteni

Next