Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Az észtisztelet roppant eredményei

a’ fölény, — hogy most egyszer már én is műszókkal éljek — har­monia harmonisans, a’ világ pedig harmonia harmonisata , énünk­ben is a’lélek rendező rend, a’test csak rendezett rend. Kiválólagos elsősége van tehát lelkűnknek testünk felett, és emezen csalhatlanúl túlnyomata,’s primátusa de mivel, úgy látszik, a’néptömeg — melly a’felületen libeg — és a’rövid látást anyagos és bölcselők előtt, hogy a’ test előbb fejüilt ki, mint a’ lélek, a’ test szükségei sürgetöseb­­bek és parancsolóbbak, végül az állati emberek’ száma, úgy a’ mint az emberiség most áll, jóval nagyobb a’ szellemi erőre kifejlett eré­nyes emberekénél, miket nem is tagadhatunk; tehát ezen előzmé­nyekből hibásan azt következtetik , hogy a'testnek túlnyomata van a’ lélek felett : amazé az elsőség, nem emezé, amaz teszi énünket, nem emez , annak kell inkább szolgálni, nem ennek, annál inkább, hogy a’ test látható és tapintható, a’ lélek láthatlan, a’ test’ gyönyö­rei ingerlők, a’ lélekes szendék, a’ bűn mindjárt fizet, az erény ké­sőbben , és sokszor csak öntudatban. És ez a’ fönnebbiekből ítélve , nem egyéb mint gyöktécedés, protonpseudos; ebből foly az aljas materialismus, mit főleg jellemez a’ fölény, és a’ lélek’ halhatlanságának tagadása, és így ama borzal­mas tévhit, melly az egyéneket emberekből barmokká, társalma­­kat békés polgárokból fenevadakká aljasít le, a’ bölcselőket pedig iszonyú ellenmondásokba bonyolítja. Hogy tehát az anyagosdi böl­cselők’ testtanait gyökerestül­­kiírtsuk, az ezek után induló néptö­meg’ szeméről a’ hályogot levonjuk, és veszélyes gyöktévelyéből kivegyük , újra nyilvánítunk kell, hogy a’ léleké a’ primátus, nem a’ testé, melly bár úgy látszik, hogy előbb fejtik ki mint a' lélek; ámde e’ jelenet amannak túlsúlyát mégis lerontani nem képes : mert a’ születendő kisdedben ott rejlik már amaz, bár csirában — impli­cite — fölséges sajátaival, és várja hogy hüvelye, élő műszere, a’ test, kifejlődjék, megerősödjék; ott szunnyadoz, mint leendő trón­örökös, és várja, hogy teljeskorúságra jutva, az idő’ teljében trónra üljön , mit az ész föltartóztatlanúl tesz is, ha ereje a’ kora meg­romlás miatt el nem bénul, magasb valóra, jóra, és szépre törő szár­nya nem szegetik, és ez a' baromiság’ túlingere, Alcides’ válaszút­­ján, az erény’ ösvényéről a bűn’ országútjára nem téríti. Hát a’ test’ eleme volna bennünk az első, ez volna az állomány, melly ön­tudattal nem bír, és mint járulék, folytonos folyásban van , nem pe­dig a’ lélek, melly tudja, hogy ő most is az, ki vala a’ gyermek­korban ? A’ közlekedési eszközökben, kérdem, a’ gép volna az első, és nem az ezt tetszés szerint kormányzó gépész? a’ torony- és fali­órákban a’látható számlap volna lényeges és első, nem pedig a’ rej­tett, és számokat mutató óramű ? Hiszen még a’ nemesi­ barmokban is nem a test az első, hanem a’ beléjök oltott és az ész’ helyét pótló ösztön, melly őket vezeti, és testgépöket mozgatja; főleg az ollya­­kat, mellyek úgynevezett művészösztönnel bírnak, minők : a'.mé-

Next