Balogh Jenő - Edvi Illés - Károly Vargha Ferencz: A bűnvádi perrendtartás magyarázata - Kiegészítve az esküdtbíróságról s a bűvádi perrendtartás életbelépéséről szóló törvényekkel 2. (Budapest, 1909)

XVIII. fejezet: Főtárgyalás a törvényszék előtt

Bp. XVIII. fej. Bev. 347 felelni. Egyébiránt, — végzi — nem ritka eset, hogy laikusok is a legnagyobb sikerrel élnek a keresztkérdezés jogával, mi éppen abban leli magyarázatát, hogy mindenik fél legjobban tudja, mi leend a tanú vallomásában reá nézve fontos. Gneist indítványa ellen mindenekelőtt Schwarze foglalt állást. Külö­nösen kiemelte, hogy a keresztkérdezés csak úgy bír jelentőséggel, ha a vádlott­nak oly védője van, a­ki e feladatnak meg is tud felelni. Ilyen pedig a legtöbb esetben hiányzik. Főleg azonban arra utal, hogy a kötelező keresztkérdezés nem illik a javaslat rendszerébe. Míg az egész eljárás más elveken nem nyug­szik, addig kötelezőleg a keresztkérdés intézményét nézete szerint behozni nem lehet. A vitában még részt vettek Marquardsen, Herz, Volk, Wolffson, Klotz, Hanauer, Reichensperger, Bähr, Böcher, Miquel (a bizottság elnöke) és az eredmény az lett, hogy Gneist indítványát 17 szavazattal 9 ellenében elvetet­ték. (Hahn gyűjteményes munkája 837. A következő lapok.) A­mily erős visszahatást keltett a bizottságban a keresztkérdezés in­tézményének kötelező behozása, olyannyira felkarolta a többség a keresztkér­dezésnek a kormányjavaslat által czélzott facultatív behozását, melyet a tör­vénybe fel is vett. A német birodalmi perrendtartás 238. §-a szerint az állam­­ügyészség és a védő egybehangzó kívánságára az általuk megnevezett tanúknak és szakértőknek kihallgatását az elnök ezeknek átengedni tartozik és pedig úgy, hogy mindenik fél az általa megnevezett tanukat és szakértőket hallgatja ki első­sorban. Az elnöknek az ügy további felvilágosítása czéljából a kérdezés után is joga van kérdéseket tenni.1) Éppen nem lehet állítani, hogy a keresztkérdezés intézményét Német­országban sűrűen vennék igénybe. Poroszországban — maga az igazságügyi bizottság jelentése elismeri, — soha sem alkalmazták az 1852-iki májusi tör­vény facultatív keresztkérdezését. Ennek oka azonban a német practicus jo­gászok véleménye szerint abban rejlik, hogy a keresztkérdezés alkalmazhatása az államügyész és védő beleegyezésétől lévén függővé téve, az államügyész csak a legritkább esetben járul a főtárgyalást vezető elnök irányában bizalmatlan­­sági szavazat színével bíró keresztkérdezés iránti indítványhoz. Fontolóra vévén a keresztkérdezés mellett és ellen felhozható okokat és levonva az összehasonlító jogból meríthető tapasztalatokat, a törvény a kötelező keresztkérdezés rendszerét nem tette magáévá, mert a rendszernek­­védő je­lenléte hiányában) kivétel nélküli alkalmazása mellett sok esetben éppen a vádlott érdeke szenvedne. Az ügyvédek legnagyobb része, különösen a vidéki városokban, nem foglalkozik annyira a büntetőjoggal és a gyakorlattal, hogy a kereszt­kérdezésnél egyenlő fegyverrel küzdhetne a közvádlóval. Ha pedig az 1­ 11 ) 238. §. Die Vernehmung der von der Staatsanwaltschaft und dem Angeklagten benannten Zeugen und Sachverständigen ist der Staatsanwalt­schaft und dem Vertheidiger auf deren übereinstimmenden Antrag von dem Vorsitzenden zu überlassen. Bei den vor der Staatsanwaltschaft benannten Zeugen und Sachverständigen hat diese, bei den von dem Angeklagten benann­ten der Vertheidiger in erster Reibe das Recht zur Vernehmung. Der Vorsitzende hat auch nach dieser Vernehmung die ihm zur weite­ren Aufklärung der Sache erforderlich scheinenden Fragen an die Zeugen und Sachverständigen zu richten.

Next