Berzeviczy Albert: A háború a képzőművészetekben - Művészettörténelmi tanulmány 67 vetíthető üvegképpel (Budapest, 1916)

4 Berzeviczy Albert, melyeket, mind egyaránt abban a merev, schematikus sorozatos rendben, mely ezt az ősi művészetet jellemzi. Az assyr királyok rendesen győzelmeik emlékét örökítették meg, őket magukat csatakocsikon vagy harczosaikat fegyveresen, küzdve, várat ostromolva föltüntető, domborművű alakokban, melyek gyak­ran palotáik falainak is díszéül szolgáltak. Ilyen alakokkal találkozunk még a görögországi őskor mykenái sírmaradvá­nyain is. De mindezek csak első dadogásai az emberi küzdelmet kifejezni akaró művészi formanyelvnek. A hellének istentől megáldott népének jutott föladatul a művészetnek ebbe az ágába is életet, valódi mozgást hozni s azt egyúttal gazdag képzeletük alkotásaival termékenyíteni meg, a mennyiben az embereket nemcsak egymással való küzdelmeikben tüntették föl, hanem isteneket, félisteneket és mythosi csodalényeket is vegyítettek ábrázolásaikba. A görög szobrászatban még a kezdetleges, archaikus kor­szak alkotása a knidosiak delphii kincsesházának frizje, mely hosszú sorozatát tünteti föl a küzdelmes jeleneteknek : a trójai háborút, a Gigantomachiát vagyis az istenek és óriások har­­czát, még szigorúan symmetrikus elrendezéssel, de már sok életteljes mozgással és valószerű plasticitással. (Kr. e. VI.­­ század vége.) Ugyanígy jellemezhetjük az aeginai Athena­­e- templom oromcsoportozatának alakjait (Kr. e. V. száz­ eleje), de melyek már bizonyos törekvést mutatnak a páros küzdelmeket egységes csoportba foglalni össze s így valóságos csatajelenet GD benyomását kelteni. Bár itt is a trójai háború szolgál tulajdon­képen tárgyul s a középhelyet Athena, mint a harcz intézője foglalja el, e mű kétségtelenül a görögöknek a perzsák fölött Salamisnál kivívott győzelmére emlékeztet. Ennél jóval ismer­és­zetesebb a közel egykorú olympiai oromcsoport, — valószínű­­­­­leg Alkamenes műve, — melynek utánzatát a mi Szépművészeti Múzeumunk főhomlokzatán szemlélhetjük; ez már kentaurok­kal — állatemberekkel — keveri harczba Theseust és Peirithoost s bajnoktársaikat, a lapithákat, Peirithoos lakodalma alkalmá­val, mikor a vendégül meghívott kentaurok megittasodván, a menyasszonyt és kísérőnőit el akarták rabolni. Itt Phoibos Apollon szerepel mint a harcz vezetője s Theseus pártfogója-

Next