Kornis Gyula: A magyar művelődés eszményei - 1777-1848. 2. kötet (Budapest, 1927)

I. Az 1825/7. évi országgyűlés közoktatási bizottságának javaslata

E két tényezőnek: a magyar nemzeti öntudatnak és műveltségnek egyik legfontosabb ápolója, továbbszármaz­­tatója és fejlesztője az iskola, még­pedig elsősorban a középiskola, akkor a gimnázium, mert ebben nevelkedik a nemzet életét irányító társadalmi réteg, az intelligencia. Minden egészséges társadalomban ez a középrend a vezérlő társadalmi osztály. Belőle indul ki a termelés mind anyagi, mind szellemi téren, mert hisz az anyagot s a fizikai mun­­kát is a szellem mozgatja és irányítja. Iniciatíva, felfedezés, feltalálás, a munka szervezése, az ehhez szükséges elhatá­­rozóképesség és személyi felelősség elsősorban a középosz­­tályban található. A nemzeti gondolatnak és érzésnek is mindenütt a középosztály a leghűbb őrzője és fejlesztője. A középosztály, melyet a XIX. század elején elsősorban a köznemesség s némileg a városi polgárság képviselt, mind a parasztsággal, mind az arisztokráciával szemben a tuda­­tos nemzeti élet hordozója és mozgatója. A parasztság laza társadalmi szerkezetű, történelmi műveltség híján csökkent nemzeti öntudatú; egyelőre inkább a nemzeti élet energia­­rezervoárja, tartalék,ősereje, semmint tudatos hatóereje. A nemzet a maga történeti életét valójában a középosztály­­ban éli, benne feszül és lüktet igazi szellemi és erkölcsi ereje s feltörő aspirációja. Ennek a középrendnek iskolája a XIX. század első felé­­ben kizárólag még a latin tannyelvű gimnázium. Száz évvel ez­­előtt a középiskolának még nagyobb politikai jelentősége van, mint manapság; a rendi világban az ország sorsának intézése a nemesség kezében összpontosul, a tanulatlan nagy tömegek­­nek semmi politikai jog és szerep nem jut osztályrészül. A nagy- és középbirtokos nemesi réteg és részben a városi pol­gárság képviseli az ország intelligenciáját és hatalmát. Mivel pedig ez a társadalmi osztály a maga műveltségét a gimná­­ziumban nyeri, köznevelésünk rendszerében ennek az iskola­­fajnak van ebben az időben legnagyobb kultúrpolitikai súlya és jelentősége. Megfelelne ez az iskola a nemzet szellemi és politikai szükségleteinek, a Széchenyitről oly erélyesen hangoztatott két követelménynek: a sajátos nemzeti erők kibontakozá­­sának s az európai színvonalú műveltségnek, a „közértel­­mességnek“? Ha pedig a középiskola szervezete, művelődési

Next