Kornis Gyula: Bevezetés a tudományos gondolkodásba - a tudomány fogalma és rendszere (Budapest, 1922)

I. A tudomány fogalma

hozzátartoznak a tőlünk független valósághoz (Ding an sich­­hez), mint az érzéki minőségek. Amily mértékben az utóbbiak szubjektívek s csalódásnak vannak alávetve, éppoly mértékben az előbbiek is. Egyikük sem tekinthető a magában való realitást híven visszatükröző kópiának, azonban mindkét fajta mozza­nat egyformán törvényszerű viszonyban áll a valósággal s ez a törvényszerűség elég alapot nyújt a tudománynak, hogy a dolgok­ egymáshoz való reális viszonyait mindjobban megha­tározza. Ez a meghatározás, vagyis tudományos ismerés azon­ban már nem szubjektív szemléletes élménynek, hanem fo­galmi, nem-szemléletes gondolkodásnak eredménye. Ami a térre és az időre, ugyanaz áll logikusan a kate­góriákra is. Egyáltalán nem szubjektív önkényünktől függ, hogy valamit egységnek vagy többségnek, szubsztanciának vagy tu­lajdonságnak, oknak vagy hatásnak tartsunk, azaz, hogy a szemlélet anyagára a kategóriák közül melyiket alkalmazzuk. Ennek az alkalmazásnak megvan a tárgyi kényszerítő alapja a magukban a jelenségeknek adott viszonyaiban, ezek pedig egy tőlünk független valóságra utalnak. Egyébként a fenomenalizmus is, akárcsak az idealizmus, szóról-szóra veszi a „tudaton kívüli“ s a „tudaton belüli“ meta­forikus kifejezéseket. A tudatot mintegy térbelileg elzárva gon­dolja (v. e. 64. 1.). Ezért állítja, hogy a tudat sohasem érheti el, ismerheti meg magukat a dolgokat, amint vannak, hanem csak ezek „jelenségeit*". A fenomenalizmus továbbá abban a dogmatikus balíté­­letben szenved, hogy elménk ismerésformái (tér, idő, kategó­riák) nem síktükrök, melyek kellő beállítás mellett helyesen vissza tudják tükrözni a valóságot, hanem görbe tükrök, me­lyek szü­kségképen zavaró­s eltorzító befolyást gyakorolnak a valóság megismerésében: a valóságot, amint magában van, semmiféle erőfeszítéssel sem érhetjük el. Azonban mi jogon kellene az elme ismerésformáinak co ipso csak eltorzító, de­formáló befolyást tulajdonítanunk a valóság megismerésében? Miért ne fejezhetnék ki a kategóriák (pl. a szám, az okság) maguknak a dolgoknak a viszonyait s nem pusztán a jelensé­gekét? ha a transzcendens valóság (Ding au sich) okozza a fenomenalizmus szerint a mi érzeteinket, mint ismereteink nyersanyagát, akkor már ezzel elismerjük, hogy a magában vett

Next