Kornis Gyula (szerk.) : Az elszakított magyarság közoktatásügye (Budapest, 1927)

Tartalom

TARTALOM. Bevezetés. Lap A magyarság és a pedagógiai pacifizmus. írta: Kornis Gyula .................................................................................­­ Románia közoktatásügye. 1. A romániai állami elemi oktatás. írta: Barabás Endre. 1. A háború előtti Magyarország és Románia közötti kultúrkapcsolatok .............................................................. 18 2. Románia háború előtti elemi oktatásügye....................... 14 3. Nagyrománia háború utáni népoktatásügye 1919— 1924-ig 17 4. Nagyrománia egységesített elemi oktatásügye 1924 után 20 5. A kisebbségi iskolák az állami elemi oktatásról szóló törvény keretében .............................................................. 29 6. A kisebbségi iskolák az 1925. évi magánoktatásról szóló törvény keretében .............................................................. 42 II. A romániai középoktatás. írta: Jancsó Benedek. 1. Az 1864-i középoktatási reform történeti előzményei - - - - 52 2. Az 1864-i reform és hatása................................................ 54 3. Az 1898-i Spiru Haret-féle középiskolai reform előz­ményei ........................................... 58 4. Spiru Haret 1898-i középiskolai reformja ...................... 61 5. Spiru Haret reformja és a tanárok ................................ 63 6. A magánoktatás megrendszabályozása ......................... 66 7. Hogyan rendezte be Nagyrománia középoktatását?----- 70 8. Román bírálatok a mostani romániai középiskolák tudományos és nevelői munkásságáról ......................... 76 9. A baccalaureatusi törvény ............................................. 81 10. A kulturális zóna, mint román numerus clausus ........ 88 11. Az új magánoktatási törvény alkalmazása a kisebb­ségi középiskolákra .......................................................... 94 12. Mi az oka a kisebbségi középiskolák lehanyatlásának? 99 III. A romániai főiskolai oktatás. írta: Jancsó Benedek. 1. Első kísérletek a főiskolai oktatás szervezésére............ 105 2. Az Academia Mihaileana közművelődési és politikai hatása .................................................................................. 108

Next