Toldy Ferenc: Irodalomtörténeti olvasókönyv, vonatkozással magyar irodalomtörténetére (Budapest, 1868)

ELŐSZÓ. jelöl szinte elveszvén, a kép lapos és elmosódott leszen a­helyett, hogy azok határozott csoportokban, éles körvonalakkal, kidudorodjanak. Azért egyfelül a különféle korok és irányok fő képviselőit állí­tottam össze, és csak is ezeket , másfelül az egyes darabok kiválasz­tásában is, kivétel nélkül, úgy jártam el, hogy minden darab képvisel va­lamit, minden darab nem csak magára tanulságos, hanem tanulságos irodalomtörténeti tekintetben is. S minthogy ily olvasókönyv tanodai használatra készül, elég ha ennyit ad : a több, ismétlem, haszontalan teher, figyelmet elszóró, kapkodásra csábító felesleg leendett , s azon­felül a vétkes üzérkedés. Mert amely növendék a lelkes tanár által fel­­gerjesztve, célszerű könyv segedelmével kellő tájékozást szerzett ma­gának, az, a gymnasium­­, vagy főreáltanoda, elhagytával, eltolja azon három, vagy bár egy kötetes, de sok haszontalan álomtól zömök sze­melvényeket, melyek az iskola számára annyi feleslegest, mert meg nem hódíthatót, a további önképzésre s az életre pedig kelletinél keveseb­bet nyújtanak, miután belőlök az irodalomnak észhez, szellemhez és szívhez szóló egész nagy tartományai ex officio exulálnak. Az itt közlött darabok, minden kivétel nélkül, megbízható szöveg­gel, az eredeti códexek és kiadásokból adattak. Azokat is új revízió alá vetettem, melyek egyik vagy másik chrestomathiai munkámban már adva voltak. Összesen négy vagy öt lényegtelen, az illető mű­ jellemét épen nem érintő, szót megváltoztattam, különben néhány nélkülözhetet­len darab felvehetetlen volt volna ; ki is törlöttem a szöveg folytában néhány az egészre nézve jelentéktelen helyet ; de nem dolgoztam át egy darabot sem, nem hagytam el oly helyet, mely nélkül az író gondolat­menetele szenved —­ amire pedig chrestomathiai irodalmunkban csu­dálatos példák találtatnak ! De e pontról úgy, mint azon irodalmi rablá­sokról, mik szinte e téren, nem csak irodalmi hordárok és napszámo­sok, hanem már akadémiai tag által is, az arcátlanság bátorságával űzetnek, legközelebb egy külön könyvemben leszen szó. Mióta én Ó és Középkori Irodalomtörténetemben a nyelvtörténeti részt valamivel részletesben adtam elő, s a magyar „Entwurff” saját ja­vaslatomra felvette az ómagyar nyelvemlékek tudományos tárgyalását a gymnásium felső osztályaiba, ez a magyar irodalmi tanításnak csak­ugyan obligát tárgya lett. Azóta úgy tapasztaltam, hogy a mi gymná­­siumi növendékeink nincsenek előkészítve annak felfogására, s inkább szeretném azt, most már, a felső nyelvészeti (nem csupa nyelvtani), te­hát egyetemi, tanításra fenntartva látni. Minthogy azonban jelenleg az még kívántatik a gymnásiumban is, s minthogy ezen részt a kézen for.

Next