Toldy Ferenc: Sárospataki magyar krónika 1523-1615 (Budapest, 1857)

residentiae Cassoviae ordinatur ;“ az elsőbbik egy még újabbra, az 1687-ki 20. cikkre vonatkozik, melyben a „religio soc. Je­su. . . ut ad. . . supervnde coram incl. Statibus et Ord. factam demissam instantiam, in hoc regnum Hung, et Partes eidem annexas pro recepta et stabilita habeatur, unanimiter sanct­ium est.“ Látjuk hogy a kölcsönös kifejezések is jóformán fedezik egymást. Ezekhez, az 1604. év alatt, 16­64. még egy látszólag végkép döntő hely van : „Úgy el tudok pedig csá­bítani az ország tiszteinek sziveket, hogy vélek conferálják némelyekben a dolgot, hogy sokan megvakulván, nem látják miben munkálkodnak országok és nemzetségek romlására, mind e mai napig ad annum 1697.“ És így háromszorosan r­eg volna alapítva a XVII. század másod fele, sőt vége, mint e krónika h­atási kora. De egyéb, és fontos, tekintetek egyebet mutatnak. A krónika 1523. évvel kezdi; e jegyzetek 1592-ig soványak, és nem egészen négy lapon hetven évi kört befoglalok, minda­mellett oly részletesek és határozottak, milyen csak egykorú feljegyzések szoktak lenni, s valóban semmi kézen forgó szer­kezettel nincsenek genetikai rokonságban. Ellenben 1593-tól fogva egész 1615-ig folytonosak s oly bővek lesznek a jegy­zetek, hogy e huszonkét év harmincöt lapot foglal el kiadá­sunkban, tehát kilencszer annyit. Már maga ez a kiterjedés, a belső folytonosság, a protestáns egyházi ügyre való előkelő tekintet, mely az előbbi részben egészen hiányzik, a korszak­­tóli szinte teljes függetlenség mellett oly tárgyak és nézetek, mik világosan és közvetlenül az élő hírből vétettek, továbbá oly egyes helyek, mik vagy jelen időben szólnak, vagy később nem igen keletkezhettek­), valamint az a neme az ingerült­ !) Ilyen példa midőn az 85. lapon, 1614. évre, így ír : De legyen áldott az istennek neve : eszekben vévék az emberek hol tapogatnak a pá­pisták, s nem támadnak fel; ilyen a 88. lapon egy prágai újságra hivat­kozás, milyet egy 1697-ki magyar iró csakugyan bajjal ismerhetett.

Next