Bartók György: Az „eszme“ filozófiai vizsgálata (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 3/9., 1930)

2 Bartók György­ ­ött fennáll, az eszmének a filozófia, sőt az egész is­meret szempontjából való nagy fontossága kétségtelen. Ha hiányzik az eszme, úgy nem létesülhet az ismereteknek nagy összefogó rendszere sem és tudásunk csak tört darab­kák rendetlen halmaza lenne, amelyből hiányoznék az élet és az igazság s amely nem okozna gyönyörűséget semmi­féle szellemi lénynek. Úgy gondoljuk mindezek után, hogy az eszmének tüzetes bölcseleti vizsgálata nem lesz minden érték nélkül sem a bölcselet, sem az ismeret szempontjából, hanem mindkettő lényegének és természetének megértéséhez né­mileg közelebb visz minket. Mielőtt azonban a kérdés rend­szeres fejtegetéséhez fognánk, rövid történelmi áttekintést nyújtunk s ezáltal is előkészíteni igyekezünk a probléma tisztázását. I. Az eszme, az idea szó Platón bölcseletével vonul be diadalmasan és örök életet biztosítva magának, az embe­riség szellemének történetébe. Plafont, bármiként is magya­rázzuk az eszmékről szóló tanát, az ismeret lényegének és sajátos természetének vizsgálata vezette az eszmék gondo­latára s az eszmék által nem a létet akarta első­sorban meg­érteni, hanem az ismeretet a maga lényege szerint meg­magyarázni. Mi az az ismeret? — hogyan keletkezik az ismeret? — mi garantálja az ismeret igazságát? — mi ké­pezi az ismeret megkülönböztető vonását? — ezek a kér­dések nyugtalanították a Platon lelkét, míg az ideákról szóló tanban a megnyugtató­ feleletet meg nem találta. Mihelyt ezt a tényt szem előtt tartjuk, meg fogunk szaba­dulni azoktól a nehézségektől, amelyek a legtöbb Platon­­magyarázatban már eleve megrettentik a bátor és elszánt olvasót. Az eszme nem mint metafizikai entitás érdekel itt minket, hanem mint ismeretelméleti-logikai fogalom, amelynek axiologiai jelleme minden kétségen felül áll. Éppen ez az axiologiai Charakter az, ami Platon helyes értelemben vett eszméit a metafizikai félremagyarázástól

Next