Révész Imre: Társadalmi és politikai eszmék a magyar puritánizmusban (Értekezések a Filozófiai és Társadalmi Tudományok Köréből, 6/3., 1948)

2 a két nagy angolszász világhatalom területén alakult ki, arra kétségte­lenül alapvető befolyása volt a puritanizmus néven ismert vallási és egy­házi mozgalomnak, amely Anglia vallási képét Erzsébet korától kezdve a XVII. század végéig lényegesen átalakította és mind az anyaországban, mind pedig az onnan vallási meggyőződésük miatt kivándorolt „Pilgrim Fathers” által alapított északamerikai gyarmatbirodalomban, a mai Unió magvában, a politikai és társadalmi gondolkozást is jellegzetesen átfor­málta. Mint vallási mozgalom, a puritanizmus egyrészt a maximumra fo­kozott és sokszor szélsőségekbe csapó vallási individualizmusnak lett me­legágyává a protestantizmus és kivált a kálvinizmus némely alaptanai­nak, elsősorban a predestinációtannak, a papi üdvközvetítés és a hier­archikus rendszer elvetésének olykor az egyoldalúságig következetes ér­vényesítésével, másrészt azzal, hogy a hívek Isten előtti teljes egyenlő­ségére épített presbiteri rendszert s a biblikus szövetséggondolat, a „Co­venant”3 alapján a vallásos gyülekezetek teljes önállóságát s egymással szemben egyjogúságát kimunkálta, a társadalomtörténelemben addig nem tapasztalt hatalmas erőre emelte az önkormányzati gondolatot, különösen a községi és egyéb kisautonómiák életében. Hogy ennek az eszmevilág­nak a vallási és egyházi életkörökön túl is mily roppant formálóereje volt, arra amerikai vonatkozásban találóan mutat rá a kérdés legújabb átfogó vizsgálója, Perry R. B. : „Nyugodtan feltehetjük — így össze­gezi vizsgálódásai egy részét —, hogy a szélesen értelmezett kálvinista puritanizmus befolyása nevezetes formálóerő volt a későbbi gyarmati korszakban s páratlanul és egészen mélyen hozzájárult az amerikai szel­lem kialakításához akkor, amikor ez a szellem még a kialakulás kezdetén volt.”4 Különös tanulsággal mutat rá — a szövetséggondolattal kapcso­latban — arra, hogy az amerikai politikai gondolkozást mennyire dön­­tőleg befolyásolta az a sajátos történelmi körülmény, hogy ott az em­berek szeme előtt születtek meg az államok, mint a saját alkotásaik. „Oly emberek, akik között a törvény és a rend abból született meg, hogy a 3 A „covenant“ bibliai eredetű gondolatáról, melyet a skót-angol vallási har­cokban először a skót presbiterianizmus emelt világtörténeti jelentőségre, helyesen mondja Perry Ralph Barton „Puritanism and Democracy«* c. legújabb (New York 1944.) kitűnő synthesisében: „The essence of puritan polity lies in the doctrine of the. .covenant1, in which authority is limited by the terms of an agreement. The .invisible covenant1 or, the .covenant of grace', unites the body of the saints in the acceptance of God‘s offer of salvation. Its .invisibility­ lies in the fact that the identity of the saints is known indubitably only to God. The­­visible covenants unites in the bond of a common profession, discipline and worship persons who are presents in the flesh and known to their fellow men.“ Természetesen Perry arra is rámutat, hogy a szövetséggondolatnak a világi politikai történetben és elméletben is gyökerei vannak: a szerződés eszméje éppúgy,mint a természetjogé, olyan régi és olyan messzeható, hogy történelmileg nem lehet egy forrásra visszavezetni. 338. 1. Csak épp megemlítem itt, hogy a puritanizmus vallási és egyházi conceptióinak az egyéni, családi és köz­­erkölcsiségre is jellegzetes formáló hatása volt (a „puritán“ szó mai jelentése ezzel van kapcsolatban), de ez a hatás mostani vizsgálódásaim körén kívül esik. 4 P e г г y i. m. 81. 1.

Next