Figyelő, 1871. január-december (1. évfolyam, 1-48. szám)

1871-04-08 / 14. szám

158 FIGYELŐ. ben, ha a világfájdalomra az idézett definitiók illenének, az jogosulatlan, káros hatású és inmo­rális volna. Szerencsére nem úgy van, s ez az, mit e jelen cikkben bebizonyítni igyek­szünk. Hogy ezt tehessük, a költői világfájdalom­nak az egyéni „én“-ben eredetét, fejlődési me­netét, végre nyilvánulásait kell előadnunk, miből — annak valódi meghatározását levonva, — kitünhessék jogosultsága is. A világfájdalomnak, mint minden oly egyéni meggyőződésből származott világnéz­etnek, mely nem pusztán empirice, vagy nem egyedül ab­­stractio utján vonatott le, hanem az érzelmi és értelmi lét és annak tapasztalataiból e­gy­ü 1t­e­­sen keletkezett, — kiindulási pontja e kettős élet ama momentuma, midőn az érzelmi és ér­telmi élet öntudatosságra jő az egyénben. Ezzel nincs az mondva, mintha abban a perc­ben, melyben tudatára jövök annak, hogy ére­zek és gondolkozom, már a világfájdalom mint önálló nyilvánulás léteznék az „én“-ben, — hanem az, hogy alapja van, melyből a lejebb előadandó módon önkénytelenül fejlődik* I. *). Ez öntudatossági momentumot kettős ered­mény követi: az érzelem s a gondolat. Mind­kettő eleinte homályos , mint lesznek ezek las­­san mint világosabbakká, érthetőbbekké, mint formálódik az átalános gondolkodási és ér­zelmi tehetségből lassan-lassan e­gy­e­s fogalom, egyes gondolat, egyes határozott érzelem ; s e belvilági (intensív) működés és külvilági vonat­kozások mint teremtik meg az eszméket, ezek meg a gondolat- és érzelemvilágot; végre ho­gyan keletkezik mindezek után a kedély — ennek elősorolása a tapasztalati lélektan és az anthropológia feladata. Mi csak ama közfokozatokat jelöljük ki itt, melyek az egyéni világnézlet kifejlésében hatá­rozottabban kimagaslanak s abban egyes stá­diumokat, megállapodási pontokat nyújtanak. Ilyen közfokozatot képez az egyéni vi­lágnézlet kifejlésében, az érzelmi és értelmi élet öntudatosságra jutásának momentumán kivül másodszor: a kedély. Ebben a világnéz­et határozottabb állás­pontot foglal el, mivel empiristicus tapasztalá­sok jőnek segélyére, melyeket a kedély a kül­világgal való érintkezése által szerzett, melyek a kedély működésének eredményei. A kedély e működése — határozottan ki­mondjuk — passiv; bármit hozzanak is fel a kedély működésének már e stádiumában való activ működése mellett, mi ez utóbbit passiv­­nak állíthatjuk csupán. Ugyanígy tesz Kant, noha ő némi activitást is elismer a kedély működésében, az úgynevezett intellectuális mű­ködést (intellectuelles Erkenntniss vermögen*). E kizárólag passiv működése a kedély­nek nagy fontosságú a világnéz­et fejlődésére, mivel a külvilág jelenségeit és azok hatását ellenhatás nélkül befogadja a kedé­l­y, s e hatás milyensége a külvilág tárgyainak jelentkezési minősége által szabályoztatik s a kedélyi (tehát érzelmi) ítéle­tet befolyásolja. Hogy Kant csekély aktiv műkö­dést is tulajdonít a kedélynek, az nem sokat nyom a latban, mert e működés korlátolt­sága nem ellensúlyozhatja az érzelmi íté­letet. így formálódik lassan a kedélyben a m­e­g­­győződés, az Ítélet, melyekből a világnéz­­et öntudatlanul alakul. Öntudatlanul, mert azon ítélet, mely ennek alapjául szolgál, a kül­világ tárgyainak a kedélyre hatásától, s ez is­mét azoknak jelentkezési minőségétől föltéte­­leztetik. Midőn pedig a kedély passiv és igen csekély activ működése ama fokra jutott, hogy már nem közvetlenül a külvilág jelenségeinek hatása után ítél, hanem inkább azon tapasztalás után, melyet eddigi passiv működésében szerzett; mi­dőn tehát eddigi csekély activ működése gya­rapodik és a gondolkodás (melyben eddig ez activ működés nyilvánult) valódi Kant-féle in­tellectuális megismerő tehetséggé lesz — ekkor kezd határozottan nyilvánulni csupán ama exclusive subjectiv „én“, mely az egyéni világ­néz­et fejlődésében a harmadik és elhatárzó stádium. Ezen „én“ ítéletet formál a világrend, sa­ját és társai feladata fölött; szóval, megállapítja világnéz­etét éspedig nem egészen függet­lenül, szabadon, hanem azon hatás benyo­mása alatt, melyet a kedély passiv működé­sében a külvilág jelenségei által szenvedett. *) Ez öntudatossági momentum Hegelnél következő értelmezést nyer: „Indem aber die Erfüllung des Bewusstseins, die Aussenwelt des­selben und sein Verhältniss zu ihr eingehüllt, und die Seele somit in Schlaf versenkt wird, so bleibt jene immanente Wirklichkeit des Individuums dieselbe substantielle Totalität als ein G e f ü h 1 s 1 e b en, das in sich sehend, wissend ist. L. Hegel: „Enc. d. philos. Wissen.“ III. Theil. Fühlende Seele ez. fejezetet. *) Kant: „Anthropologie“. I. Th. Von der Sinnlichkeit im Ge­gensatz mit dem Verstände. „In Ansehung des Zustandes der Vorstel­lungen ist mein Gemüth entweder handelnd oder leidend. — Vorstel­lungen, in Ansehung deren sich das Gemüth leidend verhält, durch welche also das Subject afficirt wird, gehören zum sinnlichen, diejenigen aber, welche ein blosses Thun (das Denken) enthalten, zum intellectuel­­len Erkenntnissvermögen.“

Next