Figyelő, 1871. január-december (1. évfolyam, 1-48. szám)

1871-01-16 / 3. szám

26 FIGYELŐ a mennyit művészete megérdemelne, pedig nincs­­ fiatal drámai színésznőnk, ki a társalgási víg­játékok szűkebb keretén kívül otthonosan érezné magát s alkalmas volna mélyebb szenvedélyek által izgatott alakok ábrázolására. A legjobb magyar drámai színész, Rónai megnyerése végett nem történt semmi lépés ; a fiatal hősök-­­­ben nagyon használható Kovács Gyulát min­den aggály nélkül bocsátotta el az igazgatóság; a tehetséges Kocsisovszky Borcsa vidéki vendégszereplésre van kárhoztatva s ez a sorsa­­ Eichner Annának is, holott e fiatal színésznő a tehetség és színpadi routin tekintetében jóval fölötte áll a nemzeti színház jelenleg még igen gyönge fiatal nemzedékének. A nemzeti színház igazgatója igen helye­sen teszi, ha tért nyit a fejlődő tehetségeknek, mivel a régiek helyét utóvégre is pótolni kell, de valamint nem akarjuk, hogy a színház rok­kantak menháza legyen, úgy a művészet érde­kében az ellen is tiltakoznunk kell, ha iskolai gyakorlatok színhelyévé sülyesztik. A kettős szerepkiosztás nélkülözhetlen minden valamire­való színháznál, de az oly productiókból, mi­n­t nem rég Töpfer egyik vígjátékában lát­tunk, többé nem kérünk. A kezdők ily töme­ges fölléptetése nagyon kockára teszi a közön­ség türelmét, mig egy-két fiatal tag a régiek mellett elsiklik s buzgalmával némileg pótol­hatja a kellő gyakorlottság hiányát. B. Orczy Bódog a színházi ügyeknek veze­tését rendezetlen állapotban vette át, s nem kö­zönséges erőre és kitartásra van szüksége, ha élénkebb mozgásba akarja hozni a színház lassú, kényelmes cammogáshoz szokott gépezetét. Az új igazgatótól, ki eddig is több jelét adta tevékenységének, üdvös reformokat vá­runk. Szeretjük hinni, hogy a­mennyire lehet, pótolni fogja a jelenleg mutatkozó hézagokat; a rég óhajtva várt kettős szerepkiosztás által elejét veszi úgy a szeszélyeskedésnek, mint a já­tékrend örökös ingadozásának s végül, miként ez a népszínműi pályázat kihirdetése által ed­dig is történt: igyekezni fog azon, hogy a szín­házi zsebkönyv ne csak a bevételeket, hanem a színműirodalom gyarapodását illetőleg is ked­vezőbb adatokat hozzon a közönség tudomá­sára. Teljesülnek-e e kívánalmak, a jövő meg­mutatja. Az erély jóakarattal párosulva sokat kivihet, s hogy legalább az utóbbi megvan Orczyban, még azok sem vonhatják kétségbe, kik eddig egyik vagy másik intézkedését rászal­ták Hogy erélyén nem ejt csorbát egyesek önző befolyása,­­ hinni akarjuk. Jó terveiben a sajtónak gyámolitására számithat, tévedéseit megrovás nélkül hagyni bűn volna a művészet érdekei ellen. Ezek elveink, melyeket a szín­házzal szemben irányadókul tekintünk. Szana Tamás: A MAGYAR IRODALOM ÉBREDÉSE 1843 UTÁN. in. Mielőtt azon eredmény feltüntetését megkísér­tenek, melyet az addig példátlan lelkesedéssel foly­tatott munka létrehozott, nem lesz talán érdekte­len azon külső küzdelemről is megemlékezni, me­lyet az időben még a szépirodalomnak is folytatnia kellett azon hatósági közegekkel, melyek hivatva voltak, a magyar és hazafias szellemet e téren is lehetőleg elfojtani, megölni. Mindenki kitalálja, hogy itt a könyv­vizsgáló rendőrséget értjük. A jelszó „szabad sajtó“ volt, „utólagos fele­lősség mellett“. A legkárhozatosabb hypokrisis, minővel valaha a „szabad“ kifejezés befertőztetett. És mi volt az eljárás? Az író megírta művét, — miután kiadó az időben nagyon ritkán találko­zott — közönségesen előfizetés útján. A­mint a mű megjelent, pár példányt elvit­tek belőle a policiára, hol rendszerint kettős könyv­­vizsgálat alá vétetett: papi és világi alá. Az abso­­lutismus, a zsarnoki kény és ultramontanismus ren­desen összevetett várakkal szokott működni. Egyik példányt aztán a főtisztelendő úr vette kezébe, má­sikat a policiális könyv­vizsgáló. Ritkaság v­olt, hogy valamelyik, bármily jám­bor irányzatú műven, valamiben meg ne botrán­­kozzék. Megjegyzéseit aztán mindkettő megtette. E sorok írója jól emlékezik, hogy az egyházi censor Z__ ur egyik regényére két egész ívnyi megjegy­zést adott a censor rendelkezésére. Ekkor aztán következett az írónak az a kel­­lemetes mulatsága, hogy felhivatván azon hatalmas ur által,ki fölperes és bíró volt egy személyben, vé­denie kellett művét e megtámadások ellen. És minek voltak e megtámadások? A magyar irodalom emberei számos és érdekes adattal gaz­dagíthatnák e részben a censura történetét Magyar­­országon. Ide jegyzek egypárt saját emlékezetemből. Egy költeményemben például ez volt: „Koronáját a magyar kegy­ei csatáján legelöl megy Annak szokta adni.“ És szólott a történet az első Árpádok ide­jéből. A censor lelkiismerete azonban ezen „erős ki­fejezést“ el nem tudta tűrni. A lapot újból kel-

Next