Figyelő, 1871. január-december (1. évfolyam, 1-48. szám)

1871-09-01 / 33. szám

FIGYELŐ: ismét otthon van Ha neheztelt nejére, bágyad­tabb lett érzelme, ismét összeforr vele, mert társalgásaiknak van egy középpontja, a gyer­mek. A nőt is leggyakrabban azon felületes műveltség választja el férjétől, melyet a nevel­őében szerzett. Csillogni akar. A férjet, ki a reális élet prózájában él, vonszolja maga után, hogy miután testileg kifáradt, fáradjon ki lel­kileg is. Később a nő belátja, hogy férje kor­látoltsága mellett elérte célját, biztosítá családja fennállását. Ekkor megbánja eddigi fenhéjá­­zását és ismét a családi tűzhelyhez tér meg. És ez öszhangnak alapja a gyermek, így lesz a gyermek összekötő kapcsa a családnak. Épen azért az atya és anya képezzék egymással a legszorosabb egységet. A férj értesse meg ne­jével a társadalmi kérdések horderejét. Ne fél­jen attól, hogy a nő nem fogja fel. Más lények küzdelme, nyomora iránt finomabb érzékkel bír, mint a férfi. Miért ne olvashatná nejével Odysseust, Ramayána fenséges történetét ? Miért ne ragadná ki a bágyadt és érzelgős za­­mata regények köréből? Miért ne értetné meg vele a természet örök törvényeit, az emberi küzdelem erőteljes elvét. A szent könyvet óva­tosan lehetne olvasni, mert gyakran az örök igazság sajátságos módon van megsértve a providentia érdekében. Minő termékeny esz­mékben, gondolatokban egy-egy eltöltött este! Két lélek nyert általa felszárnyalást: a nő és gyermek lelke. Mert e gyermek is ott ül köz­­bül és figyel. Eleven képzeln­e beszívja azon illatot, melyet eláraszt a Ramayana harca, ki az egész állatvilág segítségével harcol. Ez illat hasonló azon fris illathoz, mely felszáll az újonnan felszántott földről. Ekkor a gyermek a természet fenségével eltelve, megkapja az első lökést arra, hogy hősies jellemet fejtsen ki, szóval legyen szabad. Nálunk Magyarorszá­gon is, mily távol állunk attól, hogy a férfi az ily estét fölébe helyezze a politikai viták pipa­füstös élvezetének, a nő pedig a salon lámpa­fényének. Mindazonáltal igaza van Fröbelnek, hogy a gyermeket el kell szakítni a tűzhelytől és iskolába küldeni, hogy tanuljon teremteni. A gyermeken látjuk legpregnánsabb bizonyítvá­­nyát annak, hogy az ember teremtésre szüle­tett. Csakhamar elbuvik fétis istenétől, any­jától, és porondból csinál magának házat, kitör belőle a hódtermészet. Csinál olyan valamit, mire rámondja: ez én vagyok. Igen, a csa­ládi öszhangban elveszhet az egyéniség. El­­lágyul, elpuhul, örökre pólyában marad. A­­ sacro-sacra família patriarchalis elvétől el kell térnünk, ha egészséges és nem bágyadt harcosokat akarunk kiállítani az élet piacára. Fröbel-kertbe kell küldeni, mert az anya és­­ atya igen gyakran a legnagyobb szenvedéseket f­okozzák gyermekeknek az által, hogy korlá­tolt gondolkozásra szoktatták. Azonkívül igen gyakran a szenvedélyes szeretet heves kitöré­sekben, kegyetlen bántalmakban is nyilatkozik egy-egy gyermek iránt. Ez pedig a gyermeket kétszeresen szerencsétlenné teszi. Holott egy jó­tékony, szelíd tanítónő megőrzi nyugodtságát , és igazságos. De van egy mély értelmű szó, mely a leendő ember alapját kell hogy képezze, és a­melyet csak a család kebelében tanulhat meg. E szó: kötelesség. A kötelesség, mely az egyetemes igazság nyilatkozása egyéni téte­lünkben, oly fogalom, melyet csak azon benyo­mások eleven átérzése után sajátítunk el, me­lyeket a családi életben nyertünk. Egy szegény család kebelében legvilágosabban lehet felfogni. A férj az erdőn van, hideg, őszi napon, dol­gozik, a gyermek épen meleg ágyában ébred. Kérdi, hogy hol van atyja Az anya feleli: Dolgozik érettünk. Tehát a gyermeknek is meg kell tanulnia két szent elvet: a köteles­ség és az önfeláldozás elvét. A gyermek játék­­á­ból szintén munkaeszközöket kap és dolgozni , meg­/-. íme, egy benyomás, mely kitörölhetet­len. Az anya, talán tudtán kívül, a legnehezeb­ben megérthető igazságot megérttette gyerme­kével. De kérdezhetjük, hogy hát a vallásosság felébresztése hol marad? Michelet azt feleli: előbb az igazság, az egyetemes törvényszerű­­­­ség felfogását kell közvetítni, azután a vallást,­­ Különben magától fölébred ez egy teljes egyet­­­­értésben élő család kebelében. Hegedűs István: A MAGYAR REGE-VILÁG. V. Még csak pár rövid regénk van a gyönyörű Csaba-regekörből — Jókai tollából. Ezek f) „A fehér sas“, tulajdonképen ismétlése a „Turul“ regének, mely több krónikában föllel­­­hető. Ebbe a költő a meghalt Rikának szellemét oltja, de mielőtt ezt szerepeltetné, még találkoz­­tatja a halottakat az élőkkel. „Mint örültek — a bennmaradt élők — vala­mennyien, midőn messziről meglátták, hogy jön a vezér egész seregével; ifjak, nők, gyermekek oda futottak eléjök koszorúkkal, lobogókkal s édes öröm mosolyával. Ölelő karokkal siettek a hunnok Csaba vi­tézei elé. 387

Next