Figyelő, 1872. január-december (2. évfolyam, 1-52. szám)

1872-01-14 / 2. szám

FIGYELŐ részeti társulatnak s a nemzeti múzeum kép­­tári osztályának szakkönyvtára olvasatlanul he­ver, hogy nagyszerű kincsünk — az Eszterházi­­képtár — műremekei legalább is felerészben hiányosan megjelölt nevek alatt s egy valódi ca­­talogus nélkül, becses metszet- s kézrajzgyüj­­teménye teljesen ismeretlenül állanak, s hogy magát a nemzeti múzeum képtárát is csaknem tisztán kiváncsi, tudatlan tömeg látogatja. Itt is decentralizálni kell, hogy az erők valóban köz­­pontosíttassanak, hogy a valódi müszlés, e ha­zánkban eddig ismeretlen növény, a­melynek létrejöttétől függ azonban művészetünk valódi felvirágzása, életre keljen. A magyar művészet jelenleg csaknem egyenlő a semmivel, ezen után haladva azonban — vérmes remény nélkül ál­líthatjuk — egypár évtized múlva versenyezni fogunk a műveit nyűgöt bármely népének mű­vészetével. ""QyóTgy ,giladár. SZÁZ ÉV ELŐTT. (Reflexiók irodalmi újraébredésünk százados évfordulójának alkalmából*). Isten csodája, hogy igy is áll a magyar iro­dalom ! Ha beletekintek beszédes történetébe, meg­elevenednek képzeletemben a régen meghűlt, fel­oszlott hamvak, és halovány, ködlő ujjakkal mutat­ják a még mostan is égő sebeket, melyek egy or­szágnak voltak sebei, melyeket mégis magok érez­tek, szenvedtek kiválóan. Felkel Lantos Sebestyén, ki hazátlan bolygott hazájában, zengve lelket öntő történeteket, felkelnek vele mindazok a jobbak, kik a hon, az édes Magyarország fájdalmával fe­küdtek sírjukba. Ez a föld, a négy folyam és hármas hegy földe, nem a múzsák pieriai berke. A legutóbbi háromszáz esztendő hangosan igazolja. Mars vi­tézei nevekedtek itt, nem a kilenc szűz hívei; azok áldoztak kemény érzelmek, edző viharok és rivaló zaj között. Csatalovak termettek itt, nem pegazu­sok, azok száguldoztak a puha füvön, a hullámzó vetéseken keresztül kelettől nyugatig, éjszaktól dé­lig. Gyújtó kürtök zenéje, a kardcsörgés, lándzsa­törés, vértdöngés irtózatos hangjainak zűrzavaros vegyüléke hangzott itt, nem a kobzok elandalító dallamai; azok köszöntötték a felkelő és lenyugvó napot, azok ébresztették a pihenőket, ha ugyan pihentek valamit. Ágyúgolyók röpkedtek itt, nem az ábrándok csalogányai; azok hasították a sivító leget, azok zúgtak rémületes énekeket, hogy a ki egyszer meghallotta, ha gyöngébb szive volt, min­den csepp vére megállott. Ha valami csodás dal született, az is a csatasíkot magasztalta, az is a küzdelemre ösztönzött. Csak úgy vala értéke és kelete. Hadakozni kellett szüntelen. A viszonyok pa­rancsolták. Ha a török egy kevéssé megcsendesedett, szünetelt, akkor a fellélegzett magyar tett kísér­letet, hogy a lábbal tapodott szabadság lobogóját kigöngyölgesse , azt pedig nem szerette a német, és kezéből kicsavarni, elgázolni, összetépni beütött oly seregekkel, hogy járásuk robajától messze ren­gett a talaj. Darabig dulakodtak, aztán megsokal­­lotta a torok, s a pártfogás ürügye alatt közbeszó­lott, hogy helyreállítsa a jogot és igazságot, a­mi természetesen mindig akkér történt, a­mikép a példabeszéd mondja. Két veszekedő közt a har­madik jön a nyertes, így folyt ez örökös periódusban. Ha elvégződött, akkor megint elejéről kez­dődött, tökéletes körben futván mint a gyűrű. A­hol pedig a harc folytonos , ott a költészet nem lehet otthonos. Legfelebb a csataköltemények kora virágozhatott volna, hanem a legtöbb alkalommal az egység, összetartás, együttes működés hiányzott a nemzet testéből, pártoskodás, anarchia, külön­­húzás dívott; az egyesitett erő, mely csodákat szo­kott mívelni, a holtakba is életet képes lehelteni, forgácsokká, törmelékekké oszlott; a jó rész az önzés udvarába vivő lejtőn haladott, a zavarosban halászott, a jobb rész meg mindezek láttára nem igen lelkesedhetett. Ezért olyan ritkák még a csa­­tadalok is! Egyszer a török, másszor a magyar, harmadszor a német emelkedett túlsúlyra: melyi­ket magasztalta volna az óda? A­ki magában ne­mesebb becsvágyat érzett, inkább elnémult, sem­hogy egy fractió költője legyen, ha az összes nem­zet koszorúsa nem lehet. Ki tudja eféle resignációban hány lángész nem töltötte be hivatását, melyet betöltendő volt? Másról pedig miről énekelhettek volna? A közbiztonság és bátorság alapjában meg­rendült, összehullottak a rajta nyugvó oszlopok. Mikor a tűzhelyt napról napra újabb veszedelmek környezték, s mellette mindenki csak nyughatat­­lanságot szenvedett, hogyan szólt volna akkor a tűzhely nyugalmáról, otthoniasságáról és édes ké­nyelméről a dal ? Mikor a nőket elrablották, meg­gyalázták. Összekötött kézzel, vérző lábbal hajtot­ták el — el nagy Törökországba: hogyan zengett volna akkor női szépségről, szendeségről, bájról és csábos ingerről a lant? Békét idelent nem él­vezhettek, csak odafent remélettek. A múzsák összetették kezeiket, istenhez fordultak, buzgó kö­nyörgéssel fohászkodtak, zsoltárokat, zsolozsmákat, imákat, szent históriákat költöttek, s a vallási ér­dekeltség tetőpontját érte el. Ezért olyan gazdag a hit- és vallásirodalom a XVI. és XVII. században. Mikor végre csendesebb évek következtek, a félhold uralma megszűnt, hívei visszavezettek oda. +) ,,Bessenyei György“ című hosszabb essay-ből is

Next