Figyelő, 1872. január-december (2. évfolyam, 1-52. szám)

1872-02-25 / 8. szám

Megjelenik minden —A 1D»­VASÁRNAP.FIGYELŐ. Szerkesztő lakása:­­ Magyar­ utca 37. szám, /. emelet. ELŐFIZETÉSI DÍJ : Sfyidalim, cs­­itikai hldilap, Kiadó hivatal: AIGNER LAJOS könyvkereskedésében . Évnegyedre .... 2 frt. Felelős szerkesztő: SZÁN A TAMÁS. váci­­ utca II. szám. II. ÉVFOLYAM. ___________ PEST, 1872. FEBRUÁR 25. 8. SZÁM.­­ Egész évre .... 8 frt. . Fél évre ...............4 frt. I____________________ Tartalom. A pogányság befolyása a keresztény művészetre. Zsilinszky Mihály. — A magyar népdalról. Aigner Lajos. — A dráma törté­nete. Révy László. — Hazai irodalom. St. T. — Lapszemle. — Dawison ..II. Richard‘‘-ban. Molnár György. — Rövid szemle. A POGÁNYSÁG BEFOLYÁSA A KERESZ­TÉNY MŰVÉSZETRE. (Vége.) A világ eszmények által kormányoztatik, de ritkán vagy soha nem létezett oly eszmény, mely mélyebb s egészben véve üdvösebb befo­lyást gyakorolt volna, mint a sz. Szűznek kö­zépkori felfogása. Először is a nő illető helyére emeltetett, és a gyöngeség szentsége épen úgy elismertetett, mint a gyász szentsége. A nő többé nem volt a férfi rabszolgája vagy játék­eszköze, nem köttetett többé össze az aláren­deltség és érzékiség fogalmaival; a nő az anya szűz személyében új spherába lépett, s oly tisz­teletteljes hódolat tárgyává lett, minőről az ókornak fogalma sem volt. A szeretet eszmé­­nyittetett. A női méltóságnak erkölcsi vonzere­jét és szépségét csak ekkor kezdték először érezni. Egy uj jellemtípus jött létre; a csodá­latnak egy uj alakja lön felállítva. Ezen esz­ményi típus ama nyers, tudatlan és tévelygő korban oly fogalmat nyújtott a gyöngédségről és tisztaságról, mely a múltnak legmíveltebb korában is ismeretlen volt. Azon eleven gyön­gédséggel teljes lapokon, melyeket néhány szer­zetes iró hagyott hátra égi védasszonyának tisz­teletére, azon milliók között, kik sok ország­ban és korszakban nem eredmény nélkül akar­ták jellemeiket annak képe szerint alakítani, azon szent leányok közt, kik Mária iránti sze­retetből a világnak minden fényéről és örömei­ről lemondottak, és böjtölés, virrasztás és alá­zatos könyörületesség által akarták magukat méltóvá tenni áldásaira, a becsület iránti új értelemben, a lovagias tiszteletben, az erkölcsök szeliditésében, az ízlés finomításában, mely a társadalom minden körében elterjedt, ezekben és sok más nyilvánulásban feltalálhatjuk befo­lyását. Mind­az, a­mi jobb volt Európában, a­­ körül csoportosult, és művelődésünk sok tiszta eleme onnan veszi eredetét. De ennek díja, és talán szükséges díja a Szűznek dicsőítése volt, kit végtelen hatalom és végtelen szolgálatrakészség mindenütt jelenvaló istensége gyanánt tiszteltek. A legendák úgy tüntették elő, mint a ki mindenféle csodákat mível, az embereket a nyomor és bűn legmé­lyebb örvényeiből kiszabadítja és a megszomo­­rodottaknak minden időben leghatalmasabb és legbiztosabb menedékül szolgál. A festészek is­teni dicskoronával festették, mint a­ki fiával egyenlő, vagy még magasabb rangon, az egek­ben ítél az emberek felett. A nép imádságaiban egyformán szólíttatott meg a Mindenhatóval. Hasonló, bár nem ily fokú tiszteletben része­sültek csakhamar a többi szentek is, kik a po­gányság alsóbb isteneinek helyét foglalták el, és kik ámbár mint azok, mindenütt jelenvalók­nak tiszteltettek, mégis különös védurasági kör­rel bírtak. Míg a kereszténység ily módon újra fel­élesztette a polytheismust, melynek értelmi ál­­­­lapotát visszaidézte, addig a bálványimádás iránti hajlam, mely az ily állapotnak kísérője szokott lenni, nem kisebb erővel terjedt. Elmé­letben ugyan a képek kizárólag az imádás se­gédeszközeinek tartottak, de a gyakorlatban és a legfőbb egyházi hatalom átalános helyeslésé­vel csakhamar az imádás tárgyaivá lettek. Ha az emberek csak arra használják a látható jel­képeket, hogy az imádott személy jelenlétéről eleven képzetet szerezzenek maguknak, és ha az egyetlen különbség, melyet a különböző ké­pek között tesznek, azon hűség és erő fokától ered, melylyel a képzelemre hat, akkor az csakugyan nem bálványimádás. De ha ezen túl mennek, és valamely képnek benső erő eszmé­jét tulajdonítják, ha azt mondják, hogy egy kép, minden más képektől eltérőleg, csodákat mível és szellemi áldást terjeszt, ha hosszú za­­rándoklások tárgyává tétetik, és azt állítják, hogy annak csupán jelenléte elegendő egy el­­romlott város megvédésére, vagy a döghalál és

Next