Figyelő, 1873. január-december (3. évfolyam, 1-52. szám)

1873-09-21 / 38. szám

446 a felhőkből jönne is, ráolvasnék a természettan valamelyik paragraphusát. Nincs a mythoszi lé­nyek közül senki ; kinevetjük még azt is, aki valaha hitt bennök. S mit nyertünk e pusztí­tással, melyet a képzelet országán elkövettünk? Száműzve van minden személyes hatalom a vi­lág kormányáról, de a szív nincs kielégítve. Nincs maga az ész sem. A megfejtetlen kér­dések száma most sem fogyott meg; hitünket feledtük, de velünk maradt a kétség minden fúriáival. Megüresítők a világot s nem tudjuk többé betölteni, csak a szavak maradtak, a je­lenetek eltűntek. — Mennyit öregített az em­beriségen a sok tapasztalás, a csalódások vélet­­len sora ! Oh, a tettek nagy munkával járnak, s eredményük mégis oly csekély. Hol van az ifjúkori önbizalom, mely istenekkel mert mér­kőzni. Az ember oly kicsiny, oly semmiség ma s kétszeresen az, mert parányiságának tudatá­val bír. Teremthet-e az, leh­et-e, mondom, igazán nagy, aki magát tehetetlennek érzi­ ? A görög mythoszkór alapeszméje az em­ber istenekkel való rokonsága. Köztük csak fokozati különbség van, mert eredetök is ösz­­szetalálkozik a kosmogoniai fejlődésben. Innen a titánok harca, innen a Prometheus küzdelme, innen a félistenek gyakori diadalmas összeüt­közése az égi hatalmasságokkal. Legszebb regé­ik tárgyát az istenek és emberek sérelmei ké­pezik; a földiek az égiekkel együtt vendéges­kednek, együtt mulatoznak, a magokat érdeme­­sítők jutalmul az Olympusi kör tagjaivá lesz­nek. E személyi önállóságnak, a szabad indivi­­dualismusnak tulajdonítandó azon független szel­lem, mely a görög költészetet páratlan virág­zásra emelte. Ennek az a derült szin, mely a görög műveket jellemzi. Nincs a görög világ­nézetben semmi lenyomott, semmi szolgai, nincs semmi sötét, komor, lehangoló. Ez maga az örök tavasz, üde mosolyával. Még a bűnnek s büntetésének is az ad valami drámai jellemet, hogy szabadon követtetik el s maga vonja ma­gára büntetését. A görög istenség mintegy szét­darabolt, megoszlott volt egyenként, tehát nem absolut hatalom , melylyel a magát istenné emelni akaró ember bátor, sőt jogosult lehetett küzdeni, ha mindig buknia kellett is. Nem volt soha vallásos nézet, mely az embert ennyire függetlenítette volna, mely az ő akaratának ily nagy súlyt engedett volna az egyéni cselekvés­ben.­­ Legtöbb vallás tanítása szerint az em­ber már születve a bűn gyermeke, élete örök poenitentia s halála átmenet a kárhozatra. Mi­lyen szomorú például a buddhismus világfelfo­gása, mely szerint az ember előtt nincs na­gyobb elérendő boldogság, mint a megsemmisü­lés ölébe, a Nirvanába sietés. Milyen aláren­delt szerepre van kárhoztatva az egyén, a sze­mélytelen, a mechanikus mindenség ellenében, még maguknál a bölcsészek legtöbbjeinél is. — Ezért marad a görög mothoszvilág mindenkor üdülő­helye az újkori világnéz­et nyomása alatt meghasonlott emberi szellemnek; oda tér ez vissza mindannyiszor, valahányszor ifjulni, sza­­­badabban emelkedni akar. Ezért van a görög mythologiának ízlésfejlesztő hatása az ifjúságra, mely épen kedélyénél fogva legfogékonyabb is a képzelem e mesteri formálásainak elfogadá­sára. A görögnek mint építészetében, úgy köl­tészetében a szabad, erőszakolatlan szellem je­lentkezik, merészség, túlhajtás és nehézkesség nélkül, az arányosság folytonos szemmeltartá­­sával. Tárgy és alak, eszme és anyag, tökéle­tesebben nem párosulhatnak. — E műtapintat megérzik a mythoszokon is, melyek épen azért váltak a költői gondolatok állandó alakjaivá, mert szebb, megfelelőbb képekbe nem lehetne öltöztetni. — Ezért fordul a művészet mai napig is legtöbbször a mythologiához, hogy iga­zán költői tárgyat merítsen. Rövidebben, szeb­ben és többet nem fejezhetünk ki, mint a my­­thoszoktól kölcsönzött képekkel és hasonlatok­kal. Egy szóval, az aesthetikai képzésnek leg­­hathatósabb eszközét a lényegében felfogott mythologiában leírjuk. Hátra van szólni a görög hitregék morá­lis befolyásáról. A keresztyénség uralkodó val­lássá emeltetésekor a vakbuzgó püspökök irtó­­h­arcot kezdtek a görög költészeti művek ellen, egyenesen azért, mert jól ismerték azoknak a lelkekre gyakorolt bűvös hatását. A pogány istenek elleni gyűlölet elfogultabbakká tette őket, sem hogy a művészi becsre tekintettel tudtak volna lenni. Később mégis nem a görög és la­ FIGYELŐ.

Next