Figyelő, 1873. január-december (3. évfolyam, 1-52. szám)

1873-02-23 / 8. szám

86 FIGYELŐ­­ s jogaiban, nagyon méltányosnak találjuk, hogy kültagsági illetékük jóval szerényebb legyen, mint a folytonosan élvező rendes tagoké. Mert a vidéki írók, művészek, tanárok stb., nem is említve az országos egyleteket, saját tartóz­kodási helyeiken s környékükön úgyis nagyon igénybe vannak véve anyagilag és a sok min­denféle művelődési s egyéb egyesület által, melyektől már állásuknál fogva sem tarthatják magukat távol. Abban a reményben fejezzük be cikkün­ket, hogy az „írói s művészi kör“ csakugyan megalakuland, s nem kell nemes eszméjének, mint egykoron a Kármánénak, csak azért elbuk­nia, mert a fiatal irodalom buzog s lelkesül leginkább érette. jcároly pl. J­ugó. Az óhaj e cikk írása óta megvalósult, s az „írói és művészi kör“ ma már létezőnek tekinthető. Alapszabályaink csak megerősítésre várnak, s hiszszük, hogy a megerősítés mielőbb bekövetkezik. A vidéki írók rokonszenve, melynek 1. munkatársunk cikke ad kifejezést, egyik legbiztosabb jele az egylet szükséges­ségének a biztosíték fennállása és virágzása iránt. Az alapszabályok elkészítésére kiküldött bizottság számított e rokonszenvre s az egylet már alapszabályi terveze­tünk értelmében is szívesen fogad kebelébe vidéki tago­kat. Félévenként előre fizetendő 6 forint tagsági díj mellett lapunk is örömest elfogadja a jelenkezéseket. S­z­e­r­k. BULWER-LYTTON EDWARD. III. „Ki valaha egy mikroskop segélyével, szem­­ügyre vette ama szörnyeket, melyek egy viz­­csöppben rejlenek, minden bizonynyal elbámult, hogy ez undorító dolgokat nem ismerte eddig­­elé, s föltette magában, hogy ezentúl egy csöpp vizet sem iszik. De másnap már feledé e for­mátlan élet undorát, s a vízzel nyugodtan tovább oltogatta szomját, így van ez az életben is. A tudomány megvilágítja futólagosan az örvényt, de nyugodt lelkiismeretünk nyoszolyájáról e jelenetet csakhamar álomképnek véljük, s így a tudománynak sohasem sikerül megtisztítani a világot.“ „Minő hiábavaló bábjátékok vagyunk mi! Mily rettenetes rejtély a sors! Soha át nem lépem a küszöböt, hogy ama borzadályos homályra ne gondolnék, mely a legközelebbi pillanatban már reám borulhat. És ily élettel, a félelem és sötétség ily jelenetei közepette, még vannak emberek, kik elégedettek és jobb sorsra nem vágynak !“ E szavak olvashatók „Godolphin“-ban, mely „Aram Eugen“ után Bulwer neve nélkül látott napvilágot, mely azonban stüljénél fogva még korábbi regényei közé sorakozik. A „Falk­­land“-al a legközelebbi rokonságban áll. E regénynek egyik igen szeretetreméltó alakja , Millinger Fanni színésznő, két ízben is szerfelett kicsinylőleg nyilatkozik a novellák uralkodó fajairól. „Nem ismerek az emberekre, melyeket rajzolnak; ünnepi köntösbe bújtatott bábok azok. E beszélyírókban nincs elég roman­tika, hogy eltalálják az igazság szegfejét. Ren­desen azt mondják, hogy az életet hamis oldal­ról fogják föl, mert eszményitik, sőt ellenkező­leg, igen is fölületesen veszik. Leginkább az mutatja, mi higlevy a romantika szíveikben, a­mit a szerelemről írnak, mert semmi újat sem mondanak, pedig a valódi romantika folyton új gondolatokat teremt. Mindegyikünk a gondo­latok, phantasiák és óhajok aknáját hordja magá­ban, melyekkel a könyvbeliek nem versenyez­hetnek. A romantika forrása a szívben rejlik.“ „Godolphin“ a szó szoros értelmében a szív stúdiuma. Compositiója sokkal lazább ugyan „Aram Eugen“-énél, de lélektani tekin­tetben rendkívül érdekes. A cselekvény kizá­rólag csak két egyénre, Godolphin Percyre és Vernon Constance-ra szorítkozik. 1834-ben Bulwer testvérével nyári útra kelt s ez it gyümölcse „A rajnai vándorlások.“ Az az eszme vonul át az egészen, hogy van egy szebb világ, mint a melyet szemeinkkel látunk. Ifjúkorunk május havában, homályos körvona­lakban, álomszerüleg jelenik meg előttünk; a költészetnek hatalmában áll egy futólagos pil­lantást vetni e magas világba, s a gondok és verejtékek földjéről barátságos látományok hold­­sugáros vidékére vezetni bennünket. Ily nézeteknek hirdetője e könyv. A költő a németek hitrege-világát fényes képekben tárja elénk. Tündérek, hableányok, haldokló faunok, koboldok, virágok és csillagok, közbe-közbe személyesített allegóriák, viszik abban a fősze­repet. Heine ugyanekkor Párisban humorosan érzelgő modorban satirizálta a mythologiai kuta­tásokat. Bulwer e munkájában minden mély­sége dacára is azt a hatást teszi reánk, mintha egy elefántot látnánk táncolni. Néhány év múlva mi más hangon írta le „Rajna úti benyomásait“ Hood Tamás, az angol humorista. Az eszményi, a titokszerv iránti ragaszko­dásának Bulwer még egyszer és utolszor „Zano­­ni“-ban adott kifejezést. E műve mind com­positio, mind styl tekintetében sokkal lazább

Next