Figyelő, 1874. január-december (4. évfolyam, 1-52. szám)

1874-06-28 / 26. szám

FIGYELŐ, den más európai nemzetnek sok szellemi hullám­csapásra van szüksége, hogy egy kis habot verjen. Franciaországban az irály sokkal nagyobb szerepet játszik, mint bárhol másutt. Akinek szelleme van, az a franciák előtt már kiváló ember, kitűnő író. Eleven, pezsgő, szellemdús irálylyal Párisban csodákat vihetni véghez. A színház, zene, képzőművészetek, a század vívmá­nyai, tudományos kérdések mind belekerülnek a courrière-, chronique- és causerie-be. Azok előtt, kiknek e műfaj művelése jutott osztályrészül az irodalomban, a polgári társadalom minden zuga, az udvari bondok­ok, a munkás műhelye és a diplomata salonja egyaránt ismeretesek. Ott lát­juk őket a színházi páholyokban, fütyülnek vagy tapsolnak a közönséggel, majd ismét távol az élet nagy országútjától a negyven halhatatlan társaságában találkozunk velük. A padlásszobák igénytelen négy fala közt, s a salonok sikamlós parquetján egyaránt otthon vannak. A tárca­anyag ezzel azonban még korán sincs kimerítve; hátra van még a chronique scandaleuse, a moderne Paris oeil de boeuf-je. Itt a tárca már valóságos műremekké magasodik; a semmi­ből egész világot teremt, mert a causeurt a tények gyakran cserben hagyják. Vékony szalmaszálán ilyenkor fényesebbnél fényesebb buborékokkal kedveskedik, a legjelen­­téktelenebb apróságot novelletté fújja föl, s a hírneves férfiak szájába mulattató bon-mot-kat ad, s a salonokból szárnyrakelt calembourgokat tíz hasábon keresztül zaklatja, zavarja. Az ilyen tárca indiskret, valóságos enfant terrible, mely minden tekintetnélküli fecsegésével grisettet és salonhölgyet egyaránt mulattat. Valóságos kis ki­rakat, és ami legcsodálatosabb: az előkelő világ a szó teljes értelmében örül, ha belefut. A hírlapok e kirakata egy nap alatt képes valakit híressé tenni, divatba hozni. Metternich hercegnőnek vagy Teréza énekesnőnek egyaránt reclamul szolgál, s némileg a tárcaírók lelkén szárad, hogy annyi kéteshírű nevezetesség jutott az átalános érdekelt­ség magaslatára. A párisi tárcaírók száma legio. Az előke­lőbbek Jules Janin, St. Beuve, Paul de St. Victor, Henri de Rochefort, Louis Uhbach, Henri de Péne, Theophile Gautier, Albert Wolff, Aurelian Scholl, Alberic Second, Leo Lespes (Trimm,) Edmond About, Alfred Assolant, Octave Lacroix, Jules Noriac. Ezek közt az elhunyt St. Beuve a mé­lyebb ítészetet páratlan finomsággal egyesíté az adomákkal tarkított előadással, Paul de St. Victor szellemének zománcával vakít, Henri de Péne tolla mesterileg rajzol, Albert Wolff humorával kap meg, Rochefort szatirikus tüzével izgat, de valamennyiök élén Jules Janin, a „tárcaírók fe­jedelme“ állt. Ő teremté meg ama tárcát, mely­ről az imént szólottunk, ő az a souverain szellem, mely mindennel játszik, enyeleg, és számként ül minden nulla elé, melyet a társadalom vagy a színházi deszkák világából tetszése szerint kika­pott. E kritika nem képvisel elveket; nem doctrinai­, de mindig fején találja a szeget; hom­lokzatát római költőkből vett idézetek ékítik , mert Jules Janin az Augustus korabeli irodalom tisztelője, ismeri Horac minden sorát, s levelei­ből és szatíráiból tanulta meg az ízlésteljes fecse­gés nehéz művészetét. Kritikái valóságos virág­kosarak, s a levelek alatt rejlő falánkos méhet alig veszszük észre. Keze közt a legjelentéktele­nebb apróság is költői rajzzá idomul. Egyike ő ama röpke, ragyogó elméknek, kiknek nincs ma­gasabb ambitiójuk, mint kedvesen mulattatva fi­nomítani az ízlést s az olvasók fogalmait újakkal gazdagítani. Az írók és szép szellemek eszmény­képe ő a szó legvalódibb, legnemesebb értelmében. A kifejezés bájának, s a fölfogás szabatosságának egyaránt nagy mestere. Amit érint, a­mihez hozzá­nyúl, azon a szikrázó szellem zománca ragyog, s ha meggondoljuk, hogy félszázadon át hétről hétre mindig új meg új gondolatokkal csevegte tele kortársainak fejét, nem fogunk csodálkozni nevének roppant népszerűsége fölött. Lamartine mindig úgy beszélt róla, mint az irodalom egyik legtiszteletreméltóbb alakjáról. Beranger benső barátságban élt vele, s többször mondta, hogy ha valamit irigyel, az Jules Janin szellemének ki­fogyhatatlanul gazdag forrása, míg Hugo Victor oly költeményben üdvözlé, mely mindkettőjük nevét egyaránt megörökítette. Jules Janin nevével, a magyar közönség csak ritkábban találkozott. Mindössze néhány kisebb elbeszélése, egy két széptani cikke jelent meg magyar fordításban, míg legnagyobb műve, mely őt a halhatatlanok sorába emelte, a „Histoire de la litterature dramatique“ nálunk, úgy­szólván, teljesen ismeretlen. Jules Janin 1802-ben született Saint-Etien­­neben. Atyja, a jeles vidéki ügy­véd, fiát már korán a lyoni egyetembe küldte, hol Aminet Edgar a költő szellemének fejlesztésére jelentékeny befo­lyást gyakorolt. Tanulmányait Párisban végezte, és itt egyik tanítója a hírneves St. Beuve volt. Első irodalmi kísérlete ama mozgalmas és izgatott korszakra esik, melynek férfiai e század­nak fényt kölcsönöztek. Mindenütt rendkívüli tüneményekkel találkozott. Itt emancipált nők, ott sz.-simonisták tűntek szemébe s nagy költők támadtak. Lamartine, Hugo Victor, Musset Alfred, 303

Next