Figyelő, 1874. január-december (4. évfolyam, 1-52. szám)

1874-08-02 / 31. szám

MEGJELENIK minden VASÁRN­AP. Előfizetési díj : Egész évre . . .8frt. ^ Fél évre ...... 4* Évnegyedre .... 2-éw FIGYELŐ: IRODALMI, SZÉPMŰVÉSZETI ÉS KRITIKAI HETILAP. Felelős szerkesztő: SZANA TAMÁS. SZERKESZTŐSED: Bástya­ utca 18. szám, 1. emelet kiadó­ hivatal: AIGNER LAJOS könyvkereskedésében váci­ utca 18 szám. IV. ÉVFOLYAM. BUDA­PEST, 1874. AUGUSZTUS 2. 31. SZÁM. TARTALOM : A tanügyi irodalom érdekében. T. — Mi­donna Laura. — Képzőművészet, költészet és zene.­­ Berzeviczy Albert. — Hazai irodalom. — Lapszemle. — Rövid szemle. A TANÜGYI IRODALOM ÉRDEKÉBEN. Egy nem rég megjelent paedagogia­­történeti mű felsorolván egyebek után a ma­gyar paed. időszaki vállalatokat elismeri, hogy irodalmunk ez ága az előbbi idők eredményeihez képest jelentékenyen gyarapo­dott, s különösen 1868 óta dicséretes törek­vésekkel lehet találkozni a nevelés-oktatási literaturában; a könyv végén azonban egész határozottsággal kimondja, hogy „a belbecs a külterjedelemmel sem 1868 előtt nem volt, sem most nincs kedvező arányban.“ Ez ítéletet nehéz volna megcáfolni. Miként tudományos irodalmunk bármely ágában,­­talán a hazai történetírást kivéve) úgy a paedagogiaiban is a kezdőkhöz tarto­zunk, s bár sokszor mentségül felhozott vi­szonyaink csakugyan menthetnek meg ben­nünket egy ideig , általában ügyetlen önár­í­­tás volna azt hinnünk, hogy mindent meg­tettünk, a­mi tőlünk kitesett. „A világos látás a bölcseség kezdete“, s ha egész mély­ségükben felismerjük hiányainkat s nagysá­gukban hibáinkat, az önbírálat után bekö­vetkező munkássággal bizonyosan többre me­gyünk, mintha eddigi eredményeinkre hivat­kozva az önelégültség kényelmében nézzük le azokat, kik kevesebbet tesznek fel rólunk édes magunknál. Nem célunk fejtegetni, mily fontos a nevelés-oktatás elveinek tudományos tárgya­lása, mily szoros összefüggésben vannak egész kultúrái fejlődésünkkel azon irányok, eszkö­zök és módok, melyek szerint az apróbb és nagyobb ifjúság erkölcsi és szellemi képzése történik, hiszen azon szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a mi közönségünk az ily fo­galmak magaslatán áll , hanem igenis célsze­rűnek tartunk egynémely észrevételt tenni jelen tanügyi irodalmunk érdekében, annyival inkább, mert néhány nap múlva kezdődik az országos középtanodai tanáregylet közgyűlése, melynek teendői közé egyebek közt az is tartozni fog, hogy egy tanodai heti közlöny alapítása felett határozzon. Ami előtt ezen indít­vány­hoz szólnánk, nem mulaszthatjuk el, hogy a jelenleg fenálló, s mint látszik, szépen virágzó két tekintélyes tanügyi folyóiratról meg ne emlékezzünk. Az egyik az orsz. középt. tanáregylet közlö­nye, melyet Névy László szerkeszt, a másik a Kleinmann-Heinrich által szerkesztett „Ma­gyar Tanügy“. Mind akettő becsületére válik a magyar tanároknak, mert bár közleményeik itt-ott majd tartalom, majd forma tekinteté­ben kevésbbé ütik meg a mértéket, sőt a­mennyiben (főkép a Közlöny) nem részesítik kellő figyelemben a tiszta paedagogiát, hiá­nyosak is : egészben véve a magyar tanfér­fiaknak buzgalmáról, mindinkább gyarapodó képzettségéről tesznek bizonyságot, s remél­nünk engedik, hogy az idő azt is meghozza, a­mit bennök eddig nélkülöztünk. A „Ma­gyar Tanügy“ változatosabb, mint a Közlöny, a­mit főkép annak kell tulajdonítanunk, hogy amaz az egész nevelés-oktatás körét felöleli, míg a Közlöny kizárólag a középtanodák igé­nyeit tartja szem előtt. Ez szerintünk nem is helyes principium. A nevelés-oktatás egyes phasisai oly összeköttetésben vannak egy­mással, hogy a középtanodai tanárok csak saját érdekekben cselekednének, ha Közlö­nyükben az alsóbb és felsőbb oktatás kérdé­seinek megvitatására is helyet adnának. E tekintetben kár volna a németek példáját kö­

Next