Figyelő, 1875. január-december (5. évfolyam, 1-52. szám)

1875-05-30 / 22. szám

MEGJELENIK minden VASÁRNAP. Erőlt­etési dij:­­ Egész évre ... 8 frt. [ Fél évre .... 4 .­­ Évnegyedre . . . 2 . I­V. ÉVFOLYAM. FIGYELŐ. IRODALMI, SZÉPMŰVÉSZETI ÉS KRITIKAI HETILAP. Felelős szerkesztő: SZAKA TAMÁS. BUDA­PEST, 1875. MÁJUS 30. SZERKESZTŐSÉG : Hé­­tya­ utca 18. szám. I. emelet. Kiadó­hivatal : AIGNER LAJOS Könyvkereskedésében, váci­ utca 18. szám, 22. SZÁM. A ZENEAKADÉMIÁRÓL, tekintettel zeneirodalmunkra, is. A zeneakadémia egyik fő feladata : a kül­föld gyámkodását zene dolgában jövőre lehetetlenné tenni s átalán oda hatni, hogy innentől teljes függetlenségben haladhassunk a zeneművészet pályáján. Gyönyörű, nemes feladat, melynek fontossága sokkal nagyobb, mintsem azt egyelőre csak felszámilni is képesek volnánk s komolyabb, mintsem azt sokan még csak sejtenék is. De hogyan ? Mi a külföld gyámkodása alól akarunk felszabadulni s legelsőben is azon kezdjük, hogy feltétlenül a külföldnek vetjük alá magunkat, midőn onnan mestereket kívánunk s művészeket hozunk, nekünk az Ígéret föl­dét megnyitandókat. Fájdalom ! Ez a legegyszerűbb, legter­mészetesebb mód arra, hogy, ha most még a külföldre vagyunk szorulva, jövőben teljes függetlenséget élvezhessünk e részben is. Kü­lönben is átmeneti korszakot élvén, jobb most teljesen számot vetni magunkkal s a körül­ményekkel mint később, midőn inkább mó­dunk lesz — csendesen munkálkodhatni s alkotni. Nyolc-kilenc év s elérjük a higga­­dás korszakát, melyben egy új nemzedék a zeneművészetben is megszüremlett tervek fo­ganatosításával fogja támogatni a magyar művelődést és válik igazi tolmácsává a ma­gyar szellemnek. Aztán nincs okunk szégyenkedni avagy épen pirulni a­miatt, hogy külföldi meste­rekhez folyamodunk. Szégyen tanulni nem akarni, s ha valami, úgy legkivált s mindenelőtt a zeneművészet az, mely a művelt nemzetek kölcsönös közreműködésének köszöni hatalmas alkotmányát. Hiszen mindjárt kezdetben a németalföldiek léptek fel mesterek gyanánt a zenében s tanítottak német-­s Olaszország­ban, itt különböző iskolákat alapítva, melyek századokon át virágzottak. Majd a tulajdon­­képeni franciákra került a sor s a besangoni születésű Gou­dim­élnek jutott a szerencse, hogy a később oly nagy hírre és jelentőségre vergődött római iskolát megalapítsa. G­o­u­d­i­­m­e­l képezte ki Palestrinát, az egyházi zene­styl hatalmas megteremtőjét, ki jól­lehet a mesterétől teljesen eltérő útra tért, mégis azt művelte, a­mit amaz teljesített. Goudimel mint buzgó hugenotta Lyonban kivégeztetett, de neki köszönhetik a refor­mátusok zsoltáraik zenéjét, melyet a mi pro­testánsaink is elfogadtak. Íme egy művelő­dés­történeti tény, melynek előnyeit mi is élvezzük. A zene kétségkívül nemzetközi művészet, csak olyan, mint a szobrászat, építészet, fes­tészet, a­nélkül, hogy ezért legkevésbbé is lemondana nemzeti jellegéről s nélkülözné a határozott kinyomatot, melylyel minden or­szágban felruházták. így tapasztaljuk, hogy a németalföldiek s franciák után az olaszok és németek kerekedtek fölül s főleg az ola­szok voltak azok, kik egy ideig majdnem ki­zárólag uralkodtak még Németországban is. Itt minden zenekarban olaszok voltak a ko­­lomposok, valamennyi színpadon olasz prima­donnák s olasz énekesek aratták a legszebb dicsőséget és olasz zeneszerzők művei szol­gáltak mintául a német zeneköltőknek, kik azonfelül még a szöveget is olasz kézből

Next