Figyelő, 1875. január-december (5. évfolyam, 1-52. szám)

1875-02-14 / 7. szám

FIGYELŐ, egy középtanodájánál uralkodik, s mely ezen segédeszközöket, a paedagogiának oly drága vívmányait, feleslegeseknek, sőt haszontala­noknak tartja. III. A tudományos rendszer és emlékezet eredményeire fektetve, igy mintegy elő van készítve a talaj a történelem legmagasabb, vagy egyetemi előadására. A három fokozatú előadásnak a követ­kező három kör felel meg: értelem és szívképzés az eleminek; az okok és oko­zatok összefüggésének keresése (pragmatismus) s egyszersmind a szaba­­tos és díszes előadásnak megszerzése a második fokon, a míg a legfelsőbb foko­zatnak, a pragmatismuson felül már az íté­­letképzés, vagyis a történelem különböző adatai s az egyes történészek ítéletei között eligazodás és bölcselkedés képezi célját. E magas cél különösen kettőt föltételez: először ama képesség megszerzését, mely által a tanuló az eredeti források tanulmá­nyára maga is alkalmassá válik, másodszor az e szakbeli irodalom lehetően teljes ismeretét. Az elsőt illetőleg talán lehetne külön tanfolyamot nyitni azok számára, kik vagy szenvedélyből, vagy e szakra készülvén, a források tanulmányára önkényt szánják el magukat. Az a szakmérvű diplomatikai előisme­ret, mely egyetemünkön jelenleg taníttatik, koránt sem helyettesítheti azt, mit én a történelmi előkészület név alatt értek. Az alig terjed túl a magyar és ille­tőleg a latin okmányok olvasási titkainak, s legfelebb az időszámok megfejtésének taní­tásán. Ellenben az, mit én itt értek, tulaj­donképen a történelem történelmének tanítása, illetőleg nyomról-nyomra menetel azon tudományos vívmányok hosszú során, melynek a történelem mai állását köszönheti. Az assir­ékiratoknak fölfedezési és megfejtési történelmét és úgy elő kell adnia az illető tanárnak, mint az óegyptomi hármas föliratú kő megfejtési kulcsát, vagy a legmodernebb történészek különböző elméletét, ugyanazért egy lehetőleg teljes történelmi könyvtáron kívül az egyetemnek birtokában kellene lenni mindannak, a­mit újabb korban a másoló művészet megteremtett, első Napóleon tudó­sainak pompás kiadványától, a „Britishh­­múzeum“ assir cserepein át egész Schliem­ann legújabb trójai fölfedezéséig. A tanár itt is csak akkor számíthat tanítványai előmenetelére, ha tudvágyukat felkelteni és folyvást fokozni bírja, mi ne­hezen történhetik másként, mintha a puszta magyarázat mellett a fenn elősorolt segéd­eszközöket is alkalmazásba hozza. Azt, hogy a történelemtudomány na­­gyobbszerű művei irodalmilag ismertetve le­gyenek, azt hiszszük, ma már mindenki követeli; de én ezt csak akkor tartom elégnek, hogy ha a munka ismertetésén és jellemzésén kívül egyszersmind az író jellemrajza s vallási vagy politikai irányzata is adatik legalább főbb vonásokban, mert a fiatal ember legtöbbször hajlandó arra, hogy az először tett benyo­mást minden óvatosság nélkül elfogadja és a kétségbevonhatatlan igazság érvén­rével ruházza fel. Már­pedig nagyon is ismeretes dolog, hogy egész iskolái vannak a történe­lemnek, melyek nem a történelem jól meg­rostált adataiból vonták el nézeteiket, hanem saját, előre kitűzött irány­eszméikhez mester­ségesen idomították a történelmi események összefüggését. Már­pedig ha az aesthetika elítéli az irányregényeket, a tudománynak határozottan pálcát kell törnie az iránytörté­­nelemírás fölött. De ez nem azt jelenti, hogy a tanuló e sokszor nagy jelentőségű műveket olvasat­­lanul dobja félre, hanem azt, hogy a tanár adja kezébe az iránytűt, a­mely által ítéle­tében eligazodhatik. Igen nagy tömeget részemről a törté­netirodalomból nem karolnék fel, hanem csak annyit, mennyi a fő irodalmi korifeusok és műveik ismeretére szükséges, míg a többiekre nézve elégnek tartanám a tanulót az illető encyclopediai gyűjteményekre utalni. Egy szóval a történelem egyetemi taní­tásának módszere szerintem kettőben foglal­ható össze: először nem tanítani, ha­nem tanulni-tani­tani és másodszor 75

Next