Kultúra és Közösség, 1976 (3. évfolyam, 1-4. szám)

1976 / 1. szám - TRADICIONÁLIS CIGÁNYKÖZÖSSÉGEK - Havas Gábor: A tradicionális teknővájó cigánytelep felbomlásának két változata

HAVAS G.: A CIGÁNYTELEP FELBOMLÁSA­­ 51 ből, tessék csak félre menni. Nincs olyan, hogy pimaszkodik, mert akkor jön a rendőr. Úgyhogy a rendőr be szokott állni...” Ez a magabiztosság kiterjed a hatóságokkal, rend­őrökkel való viszonyra. Hiányoznak a sumákolás és a rettegés máshonnan ismert maga­tartás-típusai. A közösségi erőből származó öntudat néha még a falu határain túl is érvé­nyesül. A „galerizmusban” a véd- és dacszövetség motívuma is benne rejlik. „Mindig együtt vagyunk, mindig egy műszakban dolgozunk. Sokszor van olyan, hogy a főnök dur­ván szól, oszt mondom neki, főnök, legjobb lesz, ha abbahagyja az egészet. Akkor elfor­dul, azt megy be az irodába. Tudja, hogy úgyse tud velünk kijönni, akkor inkább otthagy. Mert nem verekszünk, hanem ő így mondja, mi meg úgy mondjuk, és akkor szembe ne­vessük, és akkor kész. Megütni nem mer, mert akkor csekély 500 Ft.” De ez csak elszórt jelenség. Általánosságban az a helyzet, hogy Alsószentmárton ki­vételes adottságai csak a falu határáig tolják ki a kereteket. A falun túlra mutató kapcsola­tok már magukon hordozzák a cigány és nem cigány társadalom közismert ellentmondása­it. Ilyen szempontból vallomás erejű az a látszólag jelentéktelen apróság, amit az egyik idő­sebb cigányember mondott. Ő jobban szereti a cigánypogácsát, mint a bolti kenyeret, itt­hon azt is eszi, de már a munkahelyére nem meri vinni, mert fél, hogy kigúnyolják. A ko­sárkötést is a falun kívüli vonatkozásai miatt szégyellik, akik szégyellik. Ha egy alsószent­­mártoni cigány a siklósi kocsmában tör össze részegségében egy söröskorsót, akkor már éppúgy garázdasági per lesz belőle, mint bárhol másutt. Az iskolának is csak az alsó tago­zata van a faluban, a felső már a tanácsi székhelyen, Egyházasharasztiban. Az alsó tagoza­tot általában elvégzik, a felsőt már lényegesen kevesebben. A társadalom egészétől ez a fa­lu se szakítható el, éppen ezért ez a cigányközösség is kitermeli a maga segédrendőreit, ha­tósági megbízottait, akik szolgálataikkal a többi cigány ellenében próbálnak érvényesülni. Ennek megvan a maga hagyománya, és a határközelségből adódó termőtalaja is. Egyes visszaemlékezők szerint ugyan régen két jelölt közül többségi döntéssel választották a vajdát, de ezt csak látszatdemokratizmusnak tekinthetjük, a vajda a jegyző embere volt. A spicliszellem továbbélésében a hagyományokon kívül szerepet játszik a jugoszláv határ közelsége. Köztudomású, hogy ezen a területen gyakoriak a tiltott határátlépési kí­sérletek. A mostani vajda ilyen határsértők elfogásával alakította ki „felső kapcsolatait”. „Egy évben 50—60 határsértőt szokott behajtani. Akkor úgy szerezte meg a protekcióját. Megkapta a pisztolyt.” Funkciójából következik, hogy megbízóinak bizonyos szokásait átveszi. Ennek egyik sajátos bizonyítéka, hogy rendszeresen jár vadászni fácánra, nyúlra, őzre, vaddisznóra stb. Miért ne, mikor megvan a fegyvere és az engedélye is hozzá. Helyze­tére jellemző, hogy minden ismeretlenre gyanakszik, mindegyikben fülöncsípnivalót szi­matol, de őrá is gyanakszanak a cigányok, és ezért félig-meddig kirekesztették maguk kö­zül. A funkcióviselés azonban úgy látszik, még ilyen körülmények között is van annyira értékes szimbóluma a többiek fölé emelkedésnek, hogy ellensúlyozzon minden belőle származó hátrányt. A kérdés most már csak az, melyek Alsószentmárton további perspektívái, elkép­zelhető-e a teljes elcigányosodás. A cigányok miközben meglehetősen tudatosan készül­nek erre, kevésbé tudatosan ugyan, de megfogalmazzák ezzel kapcsolatos félelmeiket is. Attól tartanak, hogy az önálló tanáccsal nem rendelkező községben sem a minimális kommunális ellátottságot, sem az együttélés egyéb közigazgatási alapon nyugvó feltételeit nem tudják biztosítani a teljes elcigányosodás esetén.

Next