Kultúra és Közösség, 1984 (11. évfolyam, 1-6. szám)

1984 / 6. szám - SZÍNHÁZ-RÍTUS - Heltai Gyöngyi: Két jelentős kaposvári előadás az Országos Színházi Találkozón

Heltai Gyöngyi KÉT JELENTŐS KAPOSVÁRI ELŐADÁS AZ ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓN EGY SZOVJET HÁBORÚS V­AUDE VILLE - FILMCSILLAG Mihályi Gábor A Kaposvár-jelenség című, idén megjelent, a kaposvári Csiky Gergely Színház sikerének és mítoszának művészi és személyes hátte­rét oknyomozó kötetében jelentős helyet foglal el a vidéki társulat közel tíz év alatt kialakult operettjáték stratégiájának és taktikájának bemutatá­sa. Kiviláglik, hogy tulajdonképpen e kezdetben kényszerű, de a közönség­igény miatt kikerülhetetlen feladatok milyen jelentősen segítették a kapos­vári rendezőket és színészeket ahhoz, hogy kialakítsák — ahogy ők fogal­mazzák — polifon, egyidejűségében több rétegű játékstílusukat, melynek hatását tovább növelte a zene, előadást átszövő emocionális erejével. Vég­eredményben az Ács János által rendezett Marat halála szintű előadásokat is e folyamat egyik eredményeként könyvelhetjük el, melyhez olyan, Péter Weissétől gyökeresen eltérő művek tartoztak, mint a hazánkban örökifjú nemzeti mitológiánkba beletartozó Csárdáskirálynő (rendezte: Ács János] vagy az ötvenes évek egyik mintaoperettje, az Állami Áruház (rendezte Ascher Tamás). Hogy e különnemű produkciók összehasonlítása csak látszó­lag tűnik ellentmondásosnak, arra bizonyítékul nézzük meg ezt az említett kötetből kiollózott, rövid szemelvénygyűjteményt, melyben a kaposváriak nagy tudatossággal határozzák meg, mi mindent köszönhetnek saját operett­játszó hagyományuknak , mely bár vitathatatlanul elüt a kiirthatatlan ma­gyar operettstílustól, de semmiképpen nem merül ki annak parodizálásá­­ban, inkább egy, a magyar néző­tudatban talán legélőbb színpadi nyelv „át­­igazításaként” határozható meg. Zsámbéki Gábor: „Megpróbálták az operett meséjét bizonyos mértékig komolyan venni, az előadáson belül igazi szituációkat próbáltak terem­teni ... hogy kizökkentsék vele a közönséget a maga nyugalmából... Annyi bizonyosan kiderült, hogy egy dolgot nem lehet csinálni — a műfajt pusz­tán önmagával parodizálni. Ennek nincs semmi értelme... Kaposváron a rendezők többnyire arra törekedtek, hogy megpróbálják magán az operet­­ten belül a történést lényegessé tenni — Szőke kísérletezett leginkább ezzé a megoldással, míg mások valami kívülről behozott lényegest állítottak szem­be az operett lényegtelenségével, és így igyekeztek leleplezni az operett üres­ségét, illetve ebben a konfrontációben azt próbálták elérni, hogy ezzel az ürességgel szembesítve, nagy hangsúllyal mondódjon el valami lényeges.”

Next