Kultúra és Közösség, 1998 (25. évfolyam, 3. szám)
1998 / 3. szám • Budapest - BUDAPEST - Michalkó Gábor: Budapest, mint a nagyvárosi turizmus színtere
Azonban ha az íróasztaltól nem állunk fel, akkor sosem tudhatjuk meg, hogy valóban és milyen arányban fogyasztják a külföldiek ezeket a termékeket. Werner Horrwath, a müncheni egyetem hallgatója, 1992-ben felmérést készített arról, melyek a külföldi turisták „akciós terei" Budapesten. A felmérésbe bevont vendégeknek egy a Tourinformokban bármely turista által beszerezhető várostérképen kellett bejelölni azokat a térségeket és útvonalakat, amelyeket budapesti tartózkodásuk során felkeresnek. A város különböző pontjain felvett információkat aszerint csoportosították és vitték térképre, hogy hány napig tartózkodik a felmérésbe vont külföldi Budapesten. Ez alapján négy térkép készült, amit mi úgy próbáltunk szintetizálni (3. ábra), hogy a legalább 40%-os látogatottságot jelölt területeket vittük térképre a tartózkodás napja szerinti megoszlásban. Jól látható, hogy az egyes területek látogatottsága nagy mértékben függ a tartózkodás időtartamától is, hisz amíg az első nap felkeresésre kerül a Budai Vár vagy a Belváros, addig a Margitszigetre vagy a Városligetre csak a negyedik nap kerül sor. Ha eltekintünk a tartózkodás időtartamától és csak azt vizsgáljuk, hogy a megkérdezettek hány százaléka kereste fel, vagy áll szándékában felkeresni egy-egy vonzásadottságot, akkor a saját felmérésünk alapján azt az eredményt kapjuk, hogy a Budai Vár és a Belváros(Váci utca) a látogatók 70%-ának célterületei közé tartozik, ezt sorrendben a Hősök terei emlékmű, a Parlament, a főváros múzeumai, fürdői követik és itt is utolsó helyen sze- Budapest repel a Margitsziget felkeresése. Figyelemre méltó eredmény, annak ellenére, hogy a motivációknál a vendégek alig több mint 6 6-a jelölte meg a gyógyüdülést elsődleges célként, a für■ időket ennek ellenére 31%-uk felkeresi, tehát igazolódni látszik Page korábban már idézett gondolata, hogy a nagyvárost eredetileg egy céllal keresik fel mégis széleskörű szolgáltatásait veszik igénybe a külföldi turisták. Természetesen nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a városi tér használatára jelentős befolyással van az utazási irodák programkínálata, sőt a turisztikai szakemberképzés is. Ha fellapozzuk az EXPRESSZ, illetve az IBUSZ külföldiek számára készített igényes programfüzetét, vagy beleolvasunk a Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző tankönyvé be (Winternitzné-Kubesch 1990), ak- 3. ábra kor jól kirajzolódik az a terület, amit szervezett keretek közt kínálnak a szakemberek Budapest vendégei számára a már említett termékcsomagként. Eszerint egy átlagos külföldi turista számára hazánk fővárosa a Kossuth tér-Parlament-Szent István Bazilika - Opera — Milleneumi Emlékmű-Szépművészeti Múzeum- Műcsarnok — Vajdahunyadvár - Állatkert — Vidámpark — Citadella — Budai Vár-Nemzeti Galéria-Mátyás templom által lefedett területből áll. Ezt a feldolgozhatatlan élményt je- A külföldi turisták akciós területei Budapesten KE 1.nap 3 al. (