Kultúra és Közösség, 1998 (25. évfolyam, 3. szám)

1998 / 3. szám • Budapest - BUDAPEST - Michalkó Gábor: Budapest, mint a nagyvárosi turizmus színtere

Azonban ha az íróasztaltól nem állunk fel, akkor sosem tudhatjuk meg, hogy valóban és milyen arányban fogyaszt­ják a külföldiek ezeket a termékeket. Werner Horrwath, a müncheni egyetem hallgatója, 1992-ben felmé­rést készített arról, melyek a külföldi turisták „akciós terei" Budapesten. A felmérésbe bevont vendégeknek egy a Tourinformokban bármely turista által beszerezhető­ várostérképen kellett be­jelölni azokat a térségeket és útvonala­kat, amelyeket budapesti tartózkodá­suk során felkeresnek. A város külön­böző­ pontjain felvett információkat aszerint csoportosították és vitték tér­képre, hogy hány napig tartózkodik a felmérésbe vont külföldi Budapesten. Ez alapján négy térkép készült, amit mi úgy próbáltunk szintetizálni (3. ábra), hogy a legalább 40%-os látoga­tottságot jelölt területeket vittük tér­képre a tartózkodás napja szerinti megoszlásban. Jól látható, hogy az egyes területek látogatottsága nagy mértékben függ a tartózkodás időtar­tamától is, hisz amíg az első nap felke­resésre kerül a Budai Vár vagy a Bel­város, addig a Margitszigetre vagy a Városligetre csak a negyedik nap ke­rül sor. Ha eltekintünk a tartózkodás idő­tartamától és csak azt vizsgáljuk, hogy a megkérdezettek hány százaléka ke­reste fel, vagy áll szándékában felke­resni egy-egy vonzásadottságot, akkor a saját felmérésünk alapján azt az eredményt kapjuk, hogy a Budai Vár és a Belváros­(Váci utca) a látogatók 70%-ának célterületei közé tartozik, ezt sorrendben a Hő­sök terei emlékmű, a Parlament, a fő­város múzeumai, für­­dő­i követik és itt is utolsó helyen sze- Budapest repel a Margitsziget felkeresése. Fi­gyelemre méltó eredmény, annak elle­nére, hogy a motivációknál a vendégek alig több mint 6­ 6-a jelölte meg a gyógyüdülést elsődleges célként, a für­■ i­dőket ennek ellenére 31%-uk felkeresi, tehát igazolódni látszik Page korábban már idézett gondolata, hogy a nagy­várost eredetileg egy céllal keresik fel mégis széleskörű szolgáltatásait veszik igénybe a külföldi turisták. Természetesen nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a városi tér hasz­nálatára jelentős befolyással van az utazási irodák programkínálata, sőt a turisztikai szakemberképzés is. Ha fellapozzuk az EXPRESSZ, illetve az IBUSZ külföldiek számára készített igényes programfüzetét, vagy beleolvasunk a Kereskedelmi és Ide­genforgalmi Továbbképző tankönyvé­­ be (Winternitzné-Kubesch 1990), ak- 3. ábra kor jól kirajzolódik az a terület, amit szervezett keretek közt kínálnak a szakemberek Budapest vendégei szá­mára a már említett termékcsomag­ként. Eszerint egy átlagos külföldi tu­rista számára hazánk fővárosa a Kos­suth tér-Parlament-Szent István Bazilika - Opera — Millene­umi Emlékmű-Szépművészeti Múzeum- Műcsarnok — Vajdahunyadvár - Állatkert — V­idámpark — Citadella — Budai Vár-Nemzeti Galéria-Má­tyás templom által lefedett területből áll. Ezt a feldolgozhatatlan élményt je- A külföldi turisták akciós területei Budapesten KE 1.nap 3 al. (

Next