Kultúra és Közösség, 2001 (28. évfolyam, 2-3. szám)
2001 / 2-3. szám • Turizmus - KONFERENCIA - Kultúra és turizmus 1998 : Nemzetközi Konferencia és szakmai vásár
ségvetésből, a másik ötven százalék a turisztikai tevékenységet végző vállalkozók által befizetett turisztikai hozzájárulásból. Természetes, hogy minden vállalkozó azt szeretné, ha minél nagyobb részben kapna vissza a befizetett adójából. Azonban a célelőirányzat kezelését egy állami rendelet (Magyar Közlöny 1998. évi 51. száma) szigorúan szabályozza. Terveink szerint az 1999. év során 6 milliárd forint fog rendelkezésünkre állni. Ebből marketing tevékenységre 2,7, a pénzügyi támogatásokra 2,5 milliárd forintot tudunk majd költeni. Pénzügyi támogatás kizárólag pályázatok útján nyerhető el. A pályázatokat a Magyar Turizmus Rt. külön e célból alakult irodája kezeli. Kérdéseikkel hozzájuk fordulhatnak. Rengeteg szemrehányást kapunk a vállalkozóktól, hogy nem tudnak a kiírt pályázatokról. Erre csak azt tudom mondani, hogy aki a turizmus pénzéből kíván részesedni, az figyelje a turizmus híreit. Az összes pályázati kiírás megtalálható a Turisztikai Értesítőben, a Turizmus című hetilap hírmondó mellékletében, valamint mindig megjelenik, egy napilapban is. Nagy örömmel mondhatjuk, hogy immár megjelentünk az Interneten is. A Magyar Turizmus Rt. honlapján (www.hungarytourism.hu) szintén megtalálhatók a pályázati kiírások és letölthetők a pályázati adatlapok. Néhány példa a tavalyi pályázati kiírásokból. Támogattuk a tematikus turisztikai termékeket, a turisztikai marketing tevékenységet, a gasztronómiai és borturizmust, a gyógyturizmust, és a konferenciák szervezését. Lehetett konferencia pályázni beruházáshoz kapcsolódó kamattámogatásra, nemzetközi tagdíjtámogatásra, valamint az 1999-2000- es rendezvényekre. Valószínűleg a jövő év során is hasonló pályázati lehetőségek lesznek, sőt körük még tovább bővül. Egy újdonsággal már most is szolgálhatok, lovas pályázatunk most jelent meg. Munkánk legnehezebb része az információszerzés. Mi nagyszabású rendezvényeknek csak akkor tudunk kellő publicitást biztosítani, ha idejében eljutnak hozzánk a részletes programok. Amiről nem tudunk, azt nem is tudjuk propagálni. Nagyon röviden egy fontos együttműködésről szeretnék beszámolni. Kétéves múltra tekinthet vissza a Kulturális Tárcával való együttműködésünk. 1997-ben 100-100 milliót tett a két minisztérium a közös alapba, 98- ban 150-150 milliót. Közösen támogattuk a nemzetközi művészeti fesztiválokon és a turisztikai szakvásárokon való magyar részvételt, a külföldi magyar kulturális intézmények szervezését, egy autentikus cigány folklór együttes külföldi fellépéseit, illetve fotóművészeket. A beérkezett fotókat a Magyar Turizmus Rt. csatárában használják fel. A ’98-as év újdonsága volt a Magyar Turizmus Utazó Nagykövete elnevezésű díj átadása. Ez a példa értékű új kezdeményezés a Magyarországra irányuló minőségi turizmus iránti igény felkeltését segíti egy-egy olyan együttes támogatásával, akik a világ idegenforgalmilag fontos helyszínein a magyar kultúra magas színvonalú képviselőjeként lépnek fel. Az 1998- 99-es évadban a Fesztiválzenekar nyerte el ezt a megtisztelő kitüntetést. Végül arról, hogy mi mindent tudunk még nyújtani, ami effektív nem pénzügyi támogatás, de pénzben kifejezhető értéket képvisel. Ez a közvetett, vagy marketingtámogatás, ami a turisztikai célelőirányzatból finanszírozható. Nemzetközi vásárokra kivisszük az önök ajánlatát, azt a kínálatot, amit szeretnénk Magyarországról bemutatni. A Turizmus című újság közöl egy listát a legnagyobb turisztikai szakvásárok pontos időpontjáról, de ezeken kívül 137 nemzetközi vásáron jelennek meg szóróanyagok Magyarországról. Belföldön is jelen vagyunk, például az Utazás ‘99 kiállítás keretében. A nemzetközi szakkiállításokra mindig elkészítjük a nemzetközi eseménynaptárunkat és a következő Utazás ‘99-re el fog készülni az országos eseménynaptárunk is. A világ 17 országban működik külképviseletünk Az egész országot behálózza a TOUR-1NFORM hálózatunk. Év végére 95 helyen lesz az országban TOURINFORM irodánk, melyek dolgozói a helybeliekkel tartják a kapcsolatot. Dr. Kovács Dezső, Gödöllői Agrártudományi Egyetem, Gazdasági- és Társadalomtudományi Kar, Agrárszociológiai Tanszék adjunktusa. A turizmus szerepe a népi hagyományok megtartásában és a vidék fejlesztésében Magyarországon az elmúlt években a turizmus új pozícióba került a gazdaságban és a társadalomban. Ez annak a szívós munkának köszönhető melyben a jelenlévők is részt vettek. Azt hiszem, hogy a ’90-es években a turizmus a vidék számára új alternatívát fogalmazott meg. Új kínálati formák jelentek meg, sokféle új tevékenység indult be. Ugyanakkor rendkívül sok illúzió tapad a vidéki turizmushoz A belföldi turizmus szintén új megítélést kapott napjainkban Magyarországon. Új intézményrendszer kezd kibontakozni, sok üdülőtelepen az üdülőfunkciók lakófunkciókká, korábbi üdülőtelepek belterületté alakulnak, a helyiek és az üdülők között új kapcsolatrendszer alakult ki. Magyarországon a turizmust igen erős marketing propaganda és promóciós szemlélet jellemzi. Sajnos a turizmus társadalmi