Kultúra és Közösség, 2001 (28. évfolyam, 2-3. szám)

2001 / 2-3. szám • Turizmus - KONFERENCIA - Kultúra és turizmus 1998 : Nemzetközi Konferencia és szakmai vásár

ségvetésből, a másik ötven százalék a turisztikai tevékenységet végző vállal­kozók által befizetett turisztikai hoz­zájárulásból. Természetes, hogy min­den vállalkozó azt szeretné, ha minél nagyobb részben kapna vissza a befi­zetett adójából. Azonban a célelői­rányzat kezelését egy állami rendelet (Magyar Közlöny 1998. évi 51. száma) szigorúan szabályozza. Terveink sze­rint az 1999. év során 6 milliárd forint fog rendelkezésünkre állni. Ebből marketing tevékenységre 2,7, a pénz­ügyi támogatásokra 2,5 milliárd forin­tot tudunk majd költeni. Pénzügyi tá­mogatás kizárólag pályázatok útján nyerhető el. A pályázatokat a Magyar Turizmus Rt. külön e célból alakult irodája kezeli. Kérdéseikkel hozzájuk fordulhatnak. Rengeteg szemrehá­nyást kapunk a vállalkozóktól, hogy nem tudnak a kiírt pályázatokról. Er­re csak azt tudom mondani, hogy aki a turizmus pénzéből kíván részesedni, az figyelje a turizmus híreit. Az összes pályázati kiírás megtalálható a Turisz­tikai Értesítőben, a Turizmus című heti­lap hírmondó mellékletében, valamint mindig megjelenik, egy napilapban is. Nagy örömmel mondhatjuk, hogy im­már megjelentünk az Interneten is. A Magyar Turizmus Rt. honlapján (www.hungarytourism.hu) szintén megtalálhatók a pályázati kiírások és letölthetők a pályázati adatlapok. Néhány példa a tavalyi pályázati ki­írásokból. Támogattuk a tematikus tu­risztikai termékeket, a turisztikai mar­keting tevékenységet, a gasztronómiai és borturizmust, a gyógy­turizmust, és a konferenciák szervezését. Lehetett konferencia pályázni beruházáshoz kapcsolódó kamattámogatásra, nemzetközi tagdíj­­támogatásra, valamint az 1999-2000- es rendezvényekre. Valószínűleg a jö­vő év során is hasonló pályázati lehe­tőségek lesznek, sőt körük még to­vább bővül. Egy újdonsággal már most is szolgálhatok, lovas pályáza­tunk most jelent meg. Munkánk legnehezebb része az in­formációszerzés. Mi nagyszabású ren­dezvényeknek csak akkor tudunk kel­lő publicitást biztosítani, ha idejében eljutnak hozzánk a részletes progra­mok. Amiről nem tudunk, azt nem is tudjuk propagálni. Nagyon röviden egy fontos együtt­működésről szeretnék beszámolni. Kétéves múltra tekinthet vissza a Kul­turális Tárcával való együttműködé­sünk. 1997-ben 100-100 milliót tett a két minisztérium a közös alapba, 98- ban 150-150 milliót. Közösen támo­gattuk a nemzetközi művészeti feszti­válokon és a turisztikai szakvásárokon való magyar részvételt, a külföldi ma­gyar kulturális intézmények szervezé­sét, egy autentikus cigány­ folklór együttes külföldi fellépéseit, illetve fo­tóművészeket. A beérkezett fotókat a Magyar Turizmus Rt. csa­tárában hasz­nálják fel. A ’98-as év újdonsága volt a Magyar Turizmus Utazó Nagykövete elnevezésű díj átadása. Ez a példa ér­tékű új kezdeményezés a Magyaror­szágra irányuló minőségi turizmus iránti igény felkeltését segíti egy-egy olyan együttes támogatásával, akik a vi­lág idegenforgalmilag fontos helyszínein a magyar kultúra magas színvonalú képviselőjeként lépnek fel. Az 1998- 99-es évadban a Fesztiválzenekar nyer­te el ezt a megtisztelő kitüntetést. Végül arról, hogy mi­ mindent tu­dunk még nyújtani, ami effektív nem pénzügyi támogatás, de pénzben kife­jezhető értéket képvisel. Ez a közve­tett, vagy marketingtámogatás, ami a turisztikai célelőirányzatból finanszí­rozható. Nemzetközi vásárokra kivis­­­szük az önök ajánlatát, azt a kínálatot, amit szeretnénk Magyarországról be­mutatni. A Turizmus című újság közöl egy listát a legnagyobb turisztikai szakvásárok pontos időpontjáról, de ezeken kívül 137 nemzetközi vásáron jelennek meg szóróanyagok Magyar­­országról. Belföldön is jelen vagyunk, például az Utazás ‘99 kiállítás kereté­ben. A nemzetközi szakkiállításokra mindig elkészítjük a nemzetközi ese­ménynaptárunkat és a következő Uta­zás ‘99-re el fog készülni az országos eseménynaptárunk is. A világ 17 or­szágban működik külképviseletünk Az egész országot behálózza a TOUR-­1NFORM hálózatunk. Év végére 95 helyen lesz az országban TOURIN­­FORM irodánk, melyek dolgozói a helybeliekkel tartják a kapcsolatot. Dr. Kovács Dezső, Gödöllői Agrártudományi Egyetem, Gaz­dasági- és Társadalomtudományi Kar, Agrárszociológiai Tanszék adjunktusa. A turizmus szerepe a népi hagyományok megtartásá­ban és a vidék fejlesztésé­ben Magyarországon az elmúlt években a turizmus új pozícióba került a gazda­ságban és a társadalomban. Ez annak a szívós munkának köszönhető mely­ben a jelenlévők is részt vettek. Azt hi­szem, hogy a ’90-es években a turiz­mus a vidék számára új alternatívát fo­galmazott meg. Új kínálati formák je­lentek meg, sokféle új tevékenység in­dult be. Ugyanakkor rendkívül sok il­lúzió tapad a vidéki turizmushoz A belföldi turizmus szintén új megítélést kapott napjainkban Magyarországon. Új intézményrendszer kezd kibonta­kozni, sok üdülőtelepen az üdülő­­funkciók lakó­funkciókká, korábbi üdülőtelepek belterületté alakulnak, a helyiek és az üdülők között új kapcso­latrendszer alakult ki. Magyarorszá­gon a turizmust igen erős marketing propaganda és promóciós szemlélet jellemzi. Sajnos a turizmus társadalmi

Next