Kultúra és Közösség, 2002 (29. évfolyam, 3. szám)

2002 / 3. szám • Politika és … II. - POLITIKA ÉS INTEGRÁCIÓ - Kolozsi Ádám: "Erős program" a tudásszociológiában

cionalista igazságfogalom mellett köte­lezi el magát: „tartsuk fenn tehát a „tu­dás” szót mindarra, amit kollektíve jó­váhagyunk.” Partikuláris versus transzcendentá­lis igazságkritériumok: Az egyes állí­tások igazságértékét tehát nem kíván­ják megítélni, méghozzá azért nem, mert az ember nem rendelkezhet interkulturális és transzcendentális ér­vényességű igazságfogalommal. Ezek helyett csak lokális és temporális érvé­nyességű, tehát társadalmilag kialakí­tott partikuláris igazságkritériumok létezését állapíthatjuk meg. Amennyi­ben csak részleges érvényességű társa­dalmi konvenciók döntenek arról, hogy mi minősül racionálisnak, és mi irracionálisnak, akkor maga a konven­ció vizsgálható, de kultúraközi értéke­lésnek - közös mérce híján - nem vet­hető alá. Nincs univerzális szempont, vagyis a konvencionalizmus szerint az emberi értelem önmagában képtelen igazságról és hamisságról örökérvé­nyűen állításokat tenni. Ezért utasítja el Bloor a tudás autonómiáját, az elfo­gadott konvenció alapján helyesnek ítélt logikai műveletek nem az emberi értelem kultúrafüggetlen teleologikus mozgásának szükségszerű elemei, ha­nem önkényes oksági kapcsolatok le­csupaszított szabályrendszerének megfelelő sem nem racionális, sem nem irracionális kauzalitások Bár Bloor az igazságkritériumok par­tikularitását megállapítva dönt a szim­metrikus vizsgálat elve mellett, emel­lett mégis totális alapállásból érvel. A partikularitást leszögezi, a transzcen­dentális igényű ész pozíciójából mégis részlegesnek minősíti. A lokális tudás nem lehet transzcendentális tudás - mondja saját lokális tudásával. Nyitva hagyva azt a kérdést, hogy az öncáfo­­lat-érv valóban értelmetlenné teszi-e állítását, az most is megállapítható, hogy a saját társadalma igazságkritéri­umainak megfelelve minősíti ezeket partikulárisnak. Amennyiben reflexi­vitása az erős programot nem cáfolja meg, igazságértéke akkor is kizárólag a helyi igazságra vonatkoztatható, an­nak hagyományosan elfogadott tudás­képét mintegy dekonstruálhatja, an­nak körén viszont nem léphet ki. A dekonstrukcióhoz annak hagyomá­nyos - totális - igazságfogalmával kell dolgoznia, annak leromboltával azon­ban - úgy gondolom - saját tudásk­é­­pén kell a kutatásnak alapulnia. Ez szerintem azt jelenti, hogy az irracio­nalitás-racionalitás dimenzióját a ku­tatásból nem eliminálhatja, csak an­nak jelentését - ahogyan Mary Hesse javasolja - a tudásszociológia rela­­cionista modellje szerint meg kell vál­toztatnia.

Next