Bayer József: A nemzeti játékszín története 2. (Budapest, 1887)

III. rész. Széchenyi kora és a budai színészet - A) Széchenyi I. gróf és a nemzeti játékszín körüli mozgalom az irodalomban - I. Röpirat: "A magyar Játékszínrűl"

részök azon öreg urak közül való, kik se nem látnak, se nem hallanak jól s azért színházba is elmennek, nehogy mindig otthon üljenek; olyan nők sorából, kik látni és láttatni vágynak, vagy azon méltóságok rendjé­ből, kik munka után oda járnak pihenni és szunnyadozni, s végre, kik barátaikkal, ismerőseikkel akarnak találkozni. Egy ily közönség számára szerencsés dispositio és jó kedv kell, mely ne csak a színpadról terjedjen lefelé, de a­melyet az egész környezet emeljen. Az ekkép létrejött színház kamatozó tőkéjének kezelése körül nagy óvatosságot ajánl, nemcsak azért, hogy magát az ügyet ne veszé­lyeztessük, netalán ellenkezőjével, hanem azért, hogy a jó kezelés bizalmat keltsen. Ezt a bizalmat az eddigi gonosz kezelés nagyon megingatta, azért ellene szokta legmérgesebb nyilait lövetni röpiratában. A fődolog az marad, hogy az aláírt és biztosított 200.000 forintot szerezzük be és kezeljük jól és biztosan, ha kell, inkább külföldön. «És akkor kezdjünk hozzá, ha t. i. még élünk.»* Röpíratának végső részletében mintegy húsz lapon keresztül azok­kal bocsátkozik polémiába, kikről fölteszi, hogy meg fogják őt támadni. A harczot azokkal veszi föl, kik azzal az absurd ideával lépnek föl, hogy külön magyar színház építése helyett engedjék meg a magyar társulat­nak, közös directiv alatt, a német színpadon együtt játszani. Ezek meg sem gondolták azt, a­mit Széchenyi prófétai szelleme már akkor sejtett, «hogy sok dolog tán nincsen úgy, mint kellene s egykor lenni fog». Mily szerencsétlen terv: a fejletlen magyar színészeket oda állítani a fejlett német színészet mellé, a gyengébbet szoros érintkezésbe helyezni az erősebbet. Ez kétségtelenül a magyar és német színház bom­lására vezetett volna, egyrészt azért, mert a perpatvar részére terméke­nyebb műhelyt keresve sem lehetett találni, másrészt, mert a pénzkezelés lehetetlensége egyiket a kettő közül tönkre tette volna. Valóságos szín­házi háború­­a készítenék elő a talajt: a magyarok kifütyölik majd a németek előadásait, a németek pedig hasonlót tesznek a magyarokéival. S hova vezet mind­ez ? Először a magyar és német elem közti idegenke­dés még nagyobbá válik, s másodszor a nagyobb intelligenciának előbb­­utóbb való diadala következményeként újult erővel áll föl romjaiból a­­ német játékszín, a magyar pedig visszalökve évtizedekre, századokra, vagy tán örökre is elnémulni kényszerülne. * Szemere 1836-ban is még azt írhatta egyik levelében, (« hogy némely hazafi a játékszínt pénzt­ csaló Comediának nézi s reá — szerinte nem közügyre — nem áldozik». (Történeti Lapok, 1874. I. évf. 6. sz. 90. lap.)

Next