Bain, Alexander : Neveléstudomány Angolból 2. kötet - A MTA Könyvkiadó Vállalata UF 13. (1911-1913 cyclus) (Budapest,1912)

VIII. fejezet: Módszerek

18 NYOLCZADIK FEJEZET (Le kell írni a rohanást, meg kell mutatni, a macska hogyan ül, leselkedik és szökik előre. Ez gyönyör­ködteti és érdekli a gyermeket és ébren tartja figyelmét a további kérdezgetés számára.) Azt gondolod, hogy a patkány vár majd a gyékényen? Mit csinál majd? Elrohan, még­pedig lyukához. Hová rohant? Mi az a szekrény ? Miből készül ? Hogyan mehet be a szekrénybe ? Minek kell lennie a szekrényen ? Látod tehát, hogy a patkány berohant a­­ szekrénybe, egy lyukon keresztül. A macska is bement a szek­rénybe? Miért nem? A lyuk keresztül bocsátotta a patkányt, de nem a macskát. Elmegy-e a macska a szekrénytől? Mit csinál majd? Leselkedik majd a szekrény mellett, hogy lássa, nem jön-e ki a pat­kány stb. Az efajta kérdezgetés néhány kritikai megjegy­zésre ad alkalmat, mely azonban egy későbbi, a szem­léltető oktatásról szóló fejtegetéshez tartozik. Most csak azt jegyezzük meg, hogy ha a szerző czélja az, hogy a kérdezgetést a gyermek tapasztalatára ala­pítsuk, a macska és egér példája sokkal megfelelőbb lett volna. A gyermeknek nem igen van alkalma, hogy közelről lásson patkányt, még a macska játékát az egérrel is csak nagy ritkán ismeri tapasztalatból. A macska az ő cziczáival inkább felelne meg a gyermek tapasztalatának s magában foglalhatna még egy magasabb jelenséget, a macska féltékenységét a kutya hízelgésére. A fődolog azonban, a­miről e fokon szó van, az, hogy, ámbár helyes dolog ilyen kis jeleneteket, hely­zeteket és cselekvényeket komponálni az olvasógyakor­latok szárazságának enyhítésére, ezek nem okvetle­nül jók arra is, hogy keresztkérdésekkel a tanulók

Next