Bain, Alexander : Neveléstudomány Angolból 2. kötet - A MTA Könyvkiadó Vállalata UF 13. (1911-1913 cyclus) (Budapest,1912)

VIII. fejezet: Módszerek

A NYOLCZADIK FEJEZET lati tudománya foglalja magában és ebben a tudo­mányban kell kimerítően szemügyre venni. Azonban a rhetorika még nem nyert oly tökéletes formát, hogy mindama különböző szükségleteket teljesítené, melyek a tanítás körében felmerülnek. Mindamellett e tárgy tanulmánya kétségtelenül a tanító kötelességei közé tartozik. Minthogy az iskolai gyakorlat nemcsak az értelem támogatására törekszik, hanem az érzelmek fejlesztésére is, azért a rhetorikai módszer összes részei találnak majd alkalmazást. Mégis szokásos formájában a rhetorika sok mindent figyelmen kívül hagy, a­mi a tanítás munkájára vonat­kozik. A jó expositio rhetorikai fogásait, a példát, ellentétet, illustratiót, bizonyítást ismernie kell minden tanítónak, a­ki sikeresen akar működni. Azonban a lecz­­kék elrendezése, az élőszóval való kérdezgetés, a szó­beli tanításnak és a könyv munkájának arányos be­osztása, a szemléltető oktatásban való eljárás — mindezek sokféle megfontolást követelnek, holott a r­etorikai írók eddigelé nem részesítették kellő figye­lemben őket. Láttuk azelőtt körvonalait ama nagy functióknak, melyek az értelmet alkotják; innen merítjük egyszers­mind a módszernek főpontjait, melyet a tanításban álta­lában követni kell. Láttuk, hogy mely körülmények ked­veznek a megkülönböztetésnek, mint olyannak; ez pedig nemcsak minden ismeret kezdete, hanem, az ellentét érzésének kifejezettebb formájában, része van minden újban, a­mire szert teszünk. A neki megfelelő képesség­nek, mely az egyezések felismerésében érvényesül, szintén megvannak a maga feltételei; ezeket már korábban megállapítottuk és az utolsó fejezetben ismé­teltük. Épp úgy kifejtettük röviden a megtartás nagy

Next