Tamás Lajos: Rómaiak, románok és oláhok Dácia Trajánában (1935)

Előszó

ELŐSZÓ. A Trianon utáni idők oláh tudományossága — különö­sen pedig az elcsatolt kolozsvári egyetemnek a hosszú múltra visszatekintő erdélyi oláh irredenta szellemét a tudo­mányba is átültető tanárai — az impériumváltozás követ­keztében előállott új helyzetnek történeti igazolására arra törekszenek, hogy népüknek középkori történetét Nagy-Ro­­mániának, a történelem eme szerencsés vámszedőjének mos­tani képére másítsák meg. Általában azt mondhatjuk, hogy — néhány kivételtől eltekintve — az oláh kérdés Romániá­ban mindmáig politikum maradt, amelynek tárgyilagos szem­pontok szerinti módszeres tárgyalását egy megcsontosodott hazafias dogmatika és a jelen hatalmi viszonyaiban gyökerező csökönyös elzárkózás az ellenérvek szenvedélytelen megvi­tatása elől teszi lehetetlenné. Az a néhány a tárgyilagosság jegyében fogant oláh munka, amely a probléma tudományos megoldásához komoly formában járult hozzá (v. ö. Hunfalvy, Az oláhok története. I. Budapest, 1894. c. munkában Réthy László előszavát, továbbá Az oláh történetírás régi és új arca c. tanulmányunkat, Magyar Szemle, 1934. 265—71. 1.) fé­nyesen bizonyítja, hogy az oláhok között is akadtak olya­nok, akik a népszerűtlenséggel dacolva és az érdektelen ku­tatás nemzetközi etikájához hűen igyekeztek felderíteni a történeti igazságot. Reméljük, hogy a jelen munkánkban ki­fejtett és megindokolt oláh őstörténeti állásfoglalásunknak odaát is lesznek higgadt bírálói, akik komoly hozzászólásuk­kal fogják kibővíteni ismereteinket ott, ahol a részletekben tárgyunk természeténél fogva jócskán akad még tisztázni­való. Munkám célja, hogy a hajdani Dacia Traiana viszonyát tisztázza a romanizmushoz, értve az utóbbin magukat a rómaiakat is, továbbá a birodalom romanizált autochton és egyéb beözönlő barbár elemeit, az ú. n. románokat (tehát nem az oláhokat!) és végül az oláhokat, akiknek középkori története Xenopol nagyhírű megállapítása szerint igen nehéz 1.

Next