Noszlopi László: A szeretet etikai tanulmány - Az Akadémia filozófiai könyvtára 6. (Budapest, 1932)

Előszó

ELŐSZÓ A modern etikai kutatás sajátos célkitűzése kettős. Negatív célja az értékhamisítások, álértékek leleplezése, a pozitív cél pedig a valódi értékek felfedezése. E kettős célkitűzést tanulmányunk is magáévá tette, de megtol­dotta egy harmadikkal, mely főkérdésünk: melyek a maga­­sabbrendű értékek, melyik a magasabbrendű moralitás, amely ép magasztosságában hordozza igazolását? Erköl­csi kérdésekben nincs más megnyugtató és elégséges bizo­nyíték, minden bizonyítás végül is a rangfelsőség közvet­len belátásán alapul. Ezen az úton jutottunk el a keresztény erkölcs rang­­felsőségének belátásához, melyet az objektív és elfogulat­lan etikai kutatás kénytelen elismerni. A keresztény meg­győződés a bölcselőnél nem feltétlenül elfogultságot, hanem, ellenkezőleg, objektív és előfeltevésektől eredeti­leg mentes igazságkeresést is jelenthet. Elismerjük, hogy a meggyőződést nem szabad soha tudományos bizonyítéknak tekintetnünk. A tudomány a tárgyi tényállások oldalán keres, h a meggyőződés ellenben a már megismert ténnyel, vagy tétellel szemben az ,,én“ szubjektív állásfoglalása. Viszont a tudomány eredményei mindig kell, hogy bizonyos meggyőződéseket, értékeléseket fakasszanak. Ilyen meggyőződés és értékelés a hit is. Hiszek valakinek, mert értékelésem szerint hitelt érdemel, így fakaszthat az elfogulatlan értékfelfedezés keresztény meggyőződést, hitet az etikai gondolkodó lelkében. Mi a kereszténység? Melyik eszmeáramlat, tan, moz­galom, vagy konfesszió tartalmazza? Ha pedig ezekben nem volna egészen torzítatlanul megtalálható, úgy milyen !.

Next