Knauz Nándor: Kortan (Chronologia), hazai történelmünkhöz alkalmazva (1876)

Előszó

E L­e­s­z­a A chronologiának egész literatúraija van s íveket töltenénk be, ha az ide vonatkozó műveket csak szárazon elsorolni akarnék is. Magyar irodalmunk azonban e tárgyban mindeddig kimerítő művet nem bir felmutatni. Jelen könyvünk tehát e hiányt akarja pótolni, még pedig oly formán, hogy a tárgyalt korra nézve minden külföldi kézikönyvet nélkülözhetővé tegyen.­­ De ez nem lehetett sem fő-, sem kizárólagos czélunk, mert bármily teljes, bármily tökéletes művet nyújtanánk is, e tárgyban ezentúl is csak ott állnánk, a­hol eddig külföldi kézikönyvek használata mellett álltunk. Fő figyelmünket tehát hazai időszámításunkra kellett fordítanunk. S ezzel könyvünk irányát, és czélját kifejtettük. Azon elvből kiindulva, hogy nem minden történész egyszersmind mathe­maticus is, minden afféle számítást, mely ámbár könyvünknek nagyon tudós szí­nezetet adhatott, de olvasóinkra csak ijesztőleg hathatott volna, elmellőztünk, annyival is inkább, mert a felvett tárgyat ily számítások nélkül is alaposan kifejthettük. Könyvünket négy fő részre osztottuk. Az első, vagyis az elméleti, a különféle időszámítási szabályokat tartalmazza. E szabályokat lehető röviden adjuk elő, m­indazáltal úgy, hogy mindenki könnyen felfoghassa; e végből e szabályokat mindig példákkal világosítjuk meg, még­pedig tekintettel fő czé­­lunkra, legtöbbnyire hazai okmányainkból vett példákkal. Hogy e szabályok körül teljes biztossággal járhassunk el, szükségesnek tartottuk arra is tekintettel lenni, hogy maguk­­őseink miként szármítottak. E végből a legjelesebb új chronos­ kézikönyvek mellett a középkorban használt ide vágó műveket (például Beda, Durandus, Sacro Bosco és különféle computusokat) is felhasználtak és több időszámítási szabályt (például Intervallum, Claves Termi­norum, Regulares), melyeket újabb chronologusok, mint kevésbé lényegeseket, vagy csak futólag említenek, vagy egészen elhagynak, kimerítőleg tárgyaltuk, miután azok őseink által használtatva, ismereteik által őseink időszámítási modo­rával is biztosabban ismerkedünk meg. De mivel fel nem tehetjük, sőt nem is követelhetjük, hogy az okmány­kutatók minden egyes keretet önmaguk számítsanak ki: a második, vagyis gya­

Next