Hörk József: Magyar protestáns egyházjog - Tudományos zsebkönyvtár 119-120. (1903)
I. Bevezetés. (Fogalom.)
. Mert, ha a róm. kathol. felfogás szerint az egyház határozza meg: a hitet, a szentségek fogalmát és számát, az üdvösség útját és módját, az egyházias élet mikéntjét és az erkölcsiség lényegét stb. stb.; a protestáns felfogás szerint pedig ezek tekintetében egyedül a szent írásnak van szabályozó tekintélye s maga az összes keresztyén egyház által felállított tantételeknek is — csak annyiban és azért van tekintélyük, („quia et quatenus cum scriptura sacra conveniunt. . /‘) mivel és a mennyiben a szent írással egyeznek, a különbségnek, az eltérésnek, okvetetlenül be kellett állania, fel kellett tűnnie, mert az emberi sohasem lehet isteni, és az isteni sohasem válhatik gyarló emberivé. Krisztus ugyan ezért tűzte ki nekünk az isteni tökéletességre való törekvést (Máté 5 vers 48) és az egyház igyekszik is bennünket arra nevelni, de azért egy ember sem mondhat többet, mint Pál apostol, a ki azt mondja: (Filippi 3. vers 12—13.) „Nem hogy immár elértem volna a czélt, avagy hogy immár tökéletes volnék, hanem igyekezem, hogyha elértem, melynek okáért is megfogattattam a Krisztus Jézustól. — Atyámfiai, nem árrtom, hogy én a czélt még elértem volna.“ — Sime ez vezette azután Luthert az eszményi vagy láthatatlan és a polgári vagy látható egyház közötti különbség megtételére. — A láthatlan egyház csak egy lehet, melynek tagjai az igazán hívők, bárhol legyenek is találhatók; a látható pedig több részegyházra oszlik, — melyek a magok, a szentírásból merített tanait hitvallásokba, — symbolumokba — foglalják. Hogyan lehet immár a látható, vagy mint magát Luther kifejezte, a polgári egyházat meghatározni, az egyház lényegét kifejezni? Az egyház általában a Krisztusban hívők egyesülete. — Krisztus követőinek egysége. — E meghatározás általános — elvi szempontból van adva. — A létező tényleges ker. egyházak szerint más a meghatározás. A róm. kath. egyház szerint ugyanis: „Az egyház azon emberek összessége, kik ugyanazon keresztény hitvallás s ugyanazon szentségek közössége által, jogszerű főpásztoraik, s különösen a Krisztus földi helytartója, a római pápa kormánya alatt van.