György Endre: A különbözeti árszabályok jogosultsága és hatása (Budapest, 1876)

I. Bevezetés

I. Bevezetés. Azon nagymérvű czivilizáló és kultur hatáson kívül, melyet a vasutak újabb szellemi életünk minden ágára gyako­rolnak , természetesen a közgazdaság terén is óriási változá­sokat hozott létre a vasutak megjelenése. Mennél tovább tűnnek fel az átalakulás eredményei, melyeket­­ ma még mindig kiszámithatlan hatású találmány létesített, annál inkább tűnik fel azon hérderő nagysága is, mely e találmányhoz van kapcsolva, s mely lassanként összes viszonyaink reformálására van hivatva. Mint a­hogy a könyvnyomtatás feltalálása addig nem is sejtett alakot adott a közművelődés eszméjé­nek , úgy a vasutak megjelenése is egészen új tünemények hosszú sorát hozta magával, a­mely sorozatnak, ha nem is állunk már elején, de minden esetre távol állunk attól, hogy azt teljes egészben tekinthessük át. »Az alphabet­a a könyvnyomtatás egyedüli kivételével, — mondja oly szépen, mint igazán Macaulay, — azon talál­mányok járultak legjobban hozzá nemünk czivilizatiójához, a­melyek a távolságot rövidítették meg. A közlekedési eszkö­zök minden tökélyesbülése hasznot hoz az emberiségnek, úgy anyagi, mint erkölcsi s értelmi tekintetben, s nemcsak a kü­lönböző természeti s műtermények kicserélését könnyíti meg, hanem a nemzeti s vidéki előítéletek mellőzésére, s a nagy emberi család minden ágának szorosabb összeköttetésére is sokat tesz.« 1]

Next