Kritika 2. (1964)

1964 / 6. szám - KRITIKA - SZÉPIRODALOM - Nagy Miklós: Krlezsa: A horvát hadisten

hadapródiskolát és a Ludovikát - kitűnően ismeri a KUK tisztikart, tudja, ha tőlük függne, egyetlen hor­­vát paraszt és bányász sem élné túl a dinasztia há­borúját. Mégis az elbeszélések hangja nem kétségbe­esett vagy fatalista: a sorbanálló századok erdőkre emlékeztetik Krlejcát, facsoportokra, melyeken nem fog az ágyútűz, amelyek feltartózhatatlanul tenyész­nek és terjednek tovább. A kép hatalmas, magával ragadó, ám sokértelmű is egyben. Milyen meggyőződés áll mögötte? A fiatal költő gondolatvilágára - amint ezt a novellák lépten­­nyomon elárulják - nagy hatással voltak a szocializ­mus eszméi, így a látomás mögött nem szabad sem­miféle mítoszra, pusztán biológiai őserőhitre gyana­kodni. A jövő útja azonban még nagyon nehéz, a nép győzelme igen távoli: Krleza hősei között alig akad osztályharcos szegényember, legtöbbjük fél a tiltott szocialista eszmék meghallgatásától, s a kegyetlen militarizmusnak csupán passzívan áll ellen. A kötet egyetlen darabja szól csak a háborúnak s a régi rend­nek végetvető forradalmi tűzről: a Horvát rapszódia lapjain a Géniusz a Nap felé vezeti a szenvedő töme­geket, lerontja a hazugságok épületeit. Nagy expresz­­szionista freskó ez, azonban elvontsága nemcsak stí­lusjegy, hanem a társadalmi forrongás kezdeti sza­kaszának természetes következménye, hiszen ez a legkorábbi darab, még a világháború idején, 1917- ben tette közzé a szerző. Költőnk távol áll mindenfajta romantikus nép­szemlélettől, babonás, piszkos, elmaradott közhonvé­­deit néha egészen a naturalizmus ízlésén iskolázott kézzel rajzolja meg. Barbárságukért azonban elsősor­ban a horvát értelmiséget teszi felelőssé, amely nem tud vagy nem is akar segíteni rajtuk. Akik nem akar­nak, azok a tisztviselők, a báni hivatalok sokat ígérő, semmit sem teljesítő képmutatói. Róluk csak rövid bekezdések adnak hírt, az egyes darabok középpont­jába többnyire azok kerülnek, akik valamilyen válto­zás alaktalan vágyát hordják szívükben. Krlejca leg­bensőségesebben életre keltett teremtményei ők, csap­zott hajukat, gyűrött, sápadt arcukat nehéz kitörölni emlékezetünkből, megviselt idegrendszerük minden vonásukra rányomta bélyegét. Európára szóló csa­vargás, a hátuk mögött kitoloncolások fanyar emléke: a tisztes polgári középréteg, amelybe beleszülettek, megtagadta őket, a deklasszáltság sebe mélyebb ben­nük, mint a látszat mutatja. Az sem adatott meg ne­kik, hogy legalább önmagukban teremtsenek rendet, tisztázzák erkölcsi fogalmaikat, legközvetlenebb fel­adataikat. Valami nagy nemzeti újjászületést szerettek volna életre hívni, de 1917-ben már a legderűlátóbb sem igen hitt abban, hogy ezt saját szemével láthatja. Erőtlennek, kiszolgáltatottnak érezték magukat, fel­támadt bennük a szláv lélekre akkor annyira jellemző szenvedésvágy: szenvedni kell, mint Jézus, a nép szentje, a megalázott horvátság jelképe. E szuggesztív erejű megjelenítés során nem egy­szer önmagát gyóntatja Krleza: amikor egyik opti­mista horvát hőse saját életútját emlegeti, arról be­szél, 1913-ban harcolt a Balkánon, így tett az író is, aki ekkor hátat fordított a Monarchiának, hogy a dél­szláv testvérnépet segítse a török elnyomás ellenében. Ám túl a személyi párhuzamokon, e dúlt lelkű, láza­dozó fiatalember újra meg újra visszatér életműve legkülönbözőbb állomásain: ő lesz Philipp Latinovics, a gyermekkor lelki sebeiből ki nem gyógyuló, önma­gában sem bízó festő (ld. Philipp Latinovics hazatérése c. regényt), rá ismerünk Rampung Geyza főhadnagy figurájában (Temetés Terézvárott c. elbeszélés a Glem­­bay család novellafüzérében), aki pisztolygolyóval vet véget szerelmében és tudományos ambícióiban csaló­dott életének. Még A Glembay LTD. Leone-jéből sem nehéz e típust kihámozni: intelligenciája, a nagypol­gárságot megvető bohémsége éppúgy ide utalja, mint a neuraszténia nyílt jelei. Csuka Zoltán lexikális munkáját forgatva (A jugo­szláv népek irodalmának története, 1963.), rádöbben­hetünk arra, mennyi kortárs művész életét jellemezte e vonásokkal a szerző (pl. Antun Gustav Matoáét), azonban az ilyen személyiségek gyakoriak a század­kezdés hazai szellemi életében is. A Horvát hadisten lapjain válaszútra kerülnek e meg­­hasonlott hősök, felködlik előttük az alázatos tűrés ér­telmetlensége, cselekedni szeretnének a békéért a pusztítás ellen. Ezen a ponton azonban az író eleresz­ti szereplői kezét, befejezi írásait: még a jobbik eset Rajcvőé (Három honvéd), itt legalább sejthetjük, hogy a könyörgéseknek vége, a puha lélek megkeménye­dett. Furcsa és lehangoló disszonancia került azonban a könyv talán legjobb novellájának, Az V.B. barakk­nak végére: Vidovic önkéntes halálos sebbel kínlódva szeretne bosszút állni a Monarchia legostobább, leg­­feudálisabb vezetőit jelképező kórházi parancsnok­ságon. Éjjeliedényét dobná vacsoraasztalukra, ha fel­­fakadó sebei örökre meg nem bénítanák kezét. A köl­tő még ezt a rabelais-i elégtételt is megtagadta tőle! Az V/B. barakk nagyjelenete az, amikor a kórház sebesültjeinek is tisztelegniük kell a fekete-sárga lobo­gó előtt a „Gott erhalte” ütemére. „A negyvennyol­cas bécsi barikádokon elesettek unokái, Garibaldi zászlótartóinak fiai, huszitáknak, az Úr harcosainak, Jellnek­ granicsárjainak, Kossuth Lajos honvédjeinek leszármazottai . . . mind-mind ott vánszorognak . . .” Valóban, az egykori impérium népei között nehéz ta­lálni még egy írót, aki oly keserű indulattal és lelep­lező tisztánlátással fordult a dualizmus ellen, mint Krleza! Magyar versenytársa nincsen, az északi szlávok között is csupán Hašeket állíthatjuk melléje. Szenvedélye nemcsak horvát hazafiságból fakad, nem­csak az állami függetlenség hiányát siratja. Mé­lyen átérzi azt is, hogy a Habsburg-birodalom a né­pek felett álló, megmerevedett arisztokrata- és hiva­talnokrétegével, poroszos cirillű hadseregével, ellen­­reformációs, barokk katolicizmusával a XX. század és a demokrácia legnagyobb ellensége a Duna-me­­dencében. A Monarchia az államhatalom jólnevelt partnereivé tette a gerinctelen horvát polgárságot, amely magyar dzsentrivé vagy bécsi titkos tanácsossá igyekszik átvedleni. A levegő tele a felbomló dualiz­mus mérges kigőzölgéseivel: az író bepillant Zágráb középosztályi szalonjaiba is, felmutatja a filisztersé­­get, a Bécsből importált olcsó Gemütlichkeitet. 52

Next