Kritika 2. (1964)

1964 / 12. szám - KRITIKA - IRODALOMTUDOMÁNY - Czine Mihály: Krúdy emlékkönyv

Krúdy emlékkönyv /Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár, 1964. Gyűjtötte és írta: Tóbiás Áron) Krúdy-album jelent meg nemrégen, a Szabó Ervin Könyvtár kiadásában. A méltatás „summáját” végbre szokták hagyni, most azért vennénk előre, mert a Szabó Ervin Könyvtárnak ez a kiadványa is alighanem a könyvritkaságok közé fog tartozni,­­ éppoly úttörő jelentőségű, mint a nemzetközi vissz­hangot kiváltó Tolsztoj Emlékkönyv. Emlékkönyv ez is, de új értelmezésben: memoár és regény, líra és történelem, filológia és erkölcsrajz­­ötvöződik benne. Krúdyról szól, a művészetről és arról a világról, amelyben Krúdy élt, a Ferenc József-i Magyarországról és az 1920-as évekről, vidéki udvarházakról, óbudai kiskocsmákról, lóver­senyekről, bálokról és temetésekről; mindenről, amerre Krúdy Gyula megfordult, és amit csak lát­hatott. Krúdy sok helyt járt és sok mindent látott: alig­­alig ismerünk írót, aki annyi mindent jegyzett volna fel a korabeli tájakról és emberekről. Az irodalom­­történet a legnagyobbak közt méltatja — romantikust, realistát, bravúros cigányprímást és Proust művészi rokonát egyként látták benne­­, s az élete majd olyan rejtélyes, mint a művészete. Az őseié is. Apai nagyapja Komáromot védte Klapka adjutánsaként, aztán egy markotányosnővel tért haza Nyíregy­házára, apai nagybátyja Világos után gerillacsapatot szervezett, s betyárként ki-kicsapott az Ipolyság erdőiből. . . Apja élettársul egy malterhordólányt választott. Ő maga már serdülő korában „rend­hagyónak” látszik, és sohasem állt be „a kutyabőr­­kesztyűs dzsentrik” menetébe. Csakis író akart lenni és semmi más”. Hotelekben meg kakasos házakban volt szállása, lóversenyek, kártyacsaták és párbajok fűződtek a nevéhez, és szerelmek, mindenféle válto­zatban. Egy időben a „pesti utcák grófjaként” tisz­telték. Azután jöttek az őszi napok. A forradalmak bukása után már nem volt olyan népszerű. A szer­kesztők meg-megvárakoztatják, szervezete kopik, halottaságya mellett gyertya ég. A villanyt kikap­csolták, mert nem tudott fizetni. Lakását már koráb­ban felmondták. De a temetése megint „stílszerű”: rengetegen állják körül a sírját, megyéjebeli dzsentri urak és pesti pincérek, zsokék, hullámosok és hervadó nők, s a nyíregyházi Sárai Elemér bandája hozza búcsúztatóul a kedves nótáját: Viszik a menyasszony selyemágyát. 1933-ban halt meg, 55 esztendős korában. Leg­jobb ismerői szerint mintegy 140 kötetnyit írt eddig, szinte többet, mint Jókai. Mikor dolgozott? Kár­tyázni, lóversenyezni, párbajozni, nőkkel foglal­kozni - s a magyar irodalom legfinomabb csipkéit verni - miként lehet? Rejtély volt eddig. A Krúdy­emlékkönyvből most már világos: az éjszakai élet adta meg neki az alkotáshoz szükséges ózondús lég­kört. Bohémsága is lázadás volt, függetlenedés osz­tályától, kötöttségektől, az írás érdekében. Fel­jegyezték: a Petőfi Társaságba még 1923-ban sem ment el, pedig már 1913-ban beválasztották — de egy cigánylakodalomra a leányát is elvitte. Korának társadalmi szokásai nem kötötték, a családi élet szer­tartásai sem, a bort, a kártyát, a nő szenvedélyét is az írás alá rendelte. Nem volt duhaj, az emlékezések megírják, hogy a mások duhajságát sem szívelhette, s hogy többnyire csendesen üldögélt szomorú mo­sollyal, hajtott fejjel, szótlanul. Sokszor éppen azt a két-három órányi magányt szerezte meg kiskocsmák asztalánál, amelyre, hogy írni tudjon, naponta szük­sége volt. Néha hetekre, sőt hónapokra eltűnt a pesti éjszakából, s napi 12 órán keresztül rótta az apró, lila betűket. A Krúdy-album nem szokásos emlékkönyv. Krúdy életével a kor szövevényeibe világít, a régi Szabolcs, a süllyedő dzsentri, s különösen Pest forgatagos életébe. Címül is azt írta: Krúdy világa. Az álmo­dozó és a realista Krúdy világát mutatja be — a könyv első borítólapját Szabó Vladimir reliffe díszíti, az álmodozó Krúdyról, a hátsó fedőlap a reális dolgok iránt érdeklődő Krúdy képét mutatja - korabeli cikkek, tanulmányok, levelek, emlékezé­sek és késői beszélgetések alapján. Nem időrendben persze­­ az időrend Krúdy műveiben is felbomlott­­, hanem a forgószínpad körmozgásához hasonlóan: „hat ciklusban hatszor mozdul a kép Krúdyról és koráról, hatféle műfaj kosztümjében kel életre a korabeli színjáték.” Először családi tükörben, aztán a költők tisztelgé­sében, korabeli írásokban, majd a levelesláda kin­cseiben villan az arc, és a tanulmányok tükrében - végül a kései beszélgetések - mintegy ötven művész és kisember szóbeli emlékezése­­ „terít életmozai­kokból életrajzszerű elbeszélésköpenyeget az író köré.” Ez a kompozíció, emlékkönyvben, a szerkesztő Tóbiás Áron szerencsés leleménye. Az emlékkönyv legtöbbjét életrajzi, időrendi vagy gondolatkörök szerint szerkesztették. A Krúdy-emlékkönyvet azon­ban aligha lehetett volna pusztán Krúdy életrajza fonalán megszerkeszteni. Az anyag bőséges volt - a szertelen bohémnek ismert Krúdy minden feljegy­zést, cetlit, fogalmazványt ejtett, őrizte a hozzá írt leveleket -, az élete azonban különös ritmussal haladt: egy-egy időből rengeteg minden kívánkozott emlékkönyvbe, más esztendőkből, sőt évtizedről szinte semmi. A róla szóló emlékezések időrendbe szedése se hozott volna jobb eredményt, a gondolat­körök szerinti rendezésre pedig nem is gondolhatott a szerkesztő. Ügyes fogással hat „forgószínpadra” IRODALOMTUDOMÁNY

Next