Kritika 6. (1968)

1968 / 2. szám - SZEMLE

individualista filozófia kétarcúsága. Mert igaz ugyan, hogy a szegényekkel, éhezőkkel, sőt a proletárforradalommal is rokonszenvező apa újságíró munkássága révén részt vett a ferenc­­józsefi Magyarország szellemi rombolásában, és a család furcsa, szabálytalan viselkedésében is egyfajta lázadást kell látnunk az uralkodó világrend szokásaival szemben; e lázadás azonban csak külsőségekben nyilvánul meg; abban, hogy nem törödnek az anyagi javakkal, nem csinálnak nagy gondot sem adósságaikból, sem egyes értéktárgyaik elárverezéséből; abban, hogy az apa elvből olvasatlanul összetépi az összes hivatalos írásokat, nem fizeti ki az adót, és ha terhesnek érzi az újságíró mesterség robotját, egyszerűen lemond a pénzkeresetről, s festői kedvtelésének szenteli minden idejét. Ez a fajta lázadás azonban — mely erősen hasonlít a nem-tisztálkodásukkal, gondozat­­lanságukkal tiltakozó beatnik és hipster kortár­saink magatartásához — nem vezet sehová sem, bármilyen szellemi és erkölcsi értékek rejtőzze­nek mögötte. S az olvasónak, ha túlteszi magát a regény hangulati hatásán, feltétlenül gondol­nia kell rá, hogy az író bizony megfeledkezett arról a felelősségről, ami a bekövetkezett ese­Abban a folyamban, melyet az újonnan meg­jelent könyvek alkotnak, egyre nagyobb hely és szerep jut a zenei jellegű kiadványoknak. Közöttük is egyik legfontosabb a Gondolat Kiadó gondozásában megjelenő Kis zenei könyvtár sorozat, amely nemcsak a zeneszerzők portréit vázolja fel hivatott zenetörténészek tollából, hanem egyik-másik kötetében meg­villan a művészetek szintetikus szemléletének lehetősége is. Igen jelentősek ezek a kezde­ményezések, hiszen a közeljövőnek kell meg­oldania azt a kérdést, hogyan hatottak egymás­ra egy-egy koron belül a művészet egyes ágai: az irodalom, a zene és a képzőművészet. Sőtér István Arany Jánosról írva annak epikus mód­szerét a wagneri Gesamtkunstwerk rokonának érzi, s ha ezt bőségesebben dokumentálandó párhuzamnak érezzük is, bizonyos, hogy nem­csak a huszadik században — Bartók és Kodály révén — került szoros kölcsönhatásba az iro­dalom és a zene, hanem már sokkal előbb. Mihelyt rálelünk azokra a sokszor rejtett kis ményekért erre az individualista szemléletre, illetve az ebből következő végzetes passzivi­tásra hárul. Kellemes, érdekes olvasmány Goda kötete e komoly fogyatékossága ellenére. Aprólékos műgonddal kidolgozott elbeszélései azonban nem okoznak különösebb szellemi izgalmakat, a kitűnően megszerkesztett, szenvedéllyel át­itatott utolsó — címadó — elbeszélést kivéve; itt ugyanis nemcsak a történet és a szereplők érdekesek, de a korrajz is hiteles és a mondani­valója is fontos. Nagy érdeklődéssel olvastuk az Útravaló című első elbeszélést is, mely egy múlt századbeli komáromi polgárcsalád életébe világít be. Nagy kár, hogy erről Goda Gábor­nak is csak kevés mondanivalója van, hisz a régi, tősgyökeres — zömmel német és zsidó eredetű — polgárcsaládaink életéről bizony igen keveset tudunk. Végezetül hadd említsem meg a kötet han­gulati hatását erősen fokozó remek illusztrá­ciókat, amelyek Gross Arnold finom művésze­tét, valamint a szép, tiszta tipográfiát, ami Szabó Katalin munkáját dicséri. (Magvető, 1967)Taxner-Tóth Ernő ezekre, melyek egyik művészeti ágból a másik felé vezetnek, egyszerre sokkal összetettebben, alaposabban ismerjük majd az illető korszak összes művészeti vonatkozásait. Az irodalom és zene kölcsönhatásának, „egymásra találásának” jelei már a tizenkilen­cedik század első évtizedeiben megfigyelhetők. Pozsonyban 1817-ben alapítják a Művészek és Nyelvmesterek Egyesületét, amely egyszerre művelné a nyelvújítást, s fejlesztené ezzel pár­huzamosan a magyar zene ügyét (más kérdés, hogy akkor még senki nem tudta pontosan, mi is tulajdonképpen az igazi magyar zene, Liszt évtizedekkel későbbi, hibás kiindulású tanul­mányával a huszadik században Bartóknak kellett polemizálnia). Amikor évekkel később a Veszprém megyei Zenetársaság elhatározza, hogy összegyűjti a szebb magyar dallamokat, Ruzitska Ignácot azért küldik Pozsonyba, hogy az említett egyesület anyagából szerezzen eredeti és szép magyar dallamkincset. Széchenyi 1831-ben „sártenger”-nek nevezte Négy zenei könyvről (Németh Amadé; Erkel Ferenc; Eősze László: Kodály Zoltán; Pernye András: Alban Berg; Fábián Imre: A huszadik század zenéje)

Next