Kritika 7. (1969)

1969 / 2. szám - SZEMLE

zönyt, meg nem értést, a hallgatást, — „mert ez segíti a bűnt”. Mérlegén mindenki könnyű­nek találtatik, aki nem tett meg mindent az ügy érdekében. „Háborgó lelkiismeret va­gyok” — hirdeti, és József Attiláról szólva vá­dat emel azok ellen, akik csak utólag ismerik föl a jót, a nagyságot, az igazságot. A meditá­ció vádkiáltásokba csap át, de úgy, hogy hite­lességét a beléfonódott önvád s az ellentmon­dásos körülmények sokrétű vallatása bizto­sítja. „Minden összekeveredett” — pana­szolja a háborús évekre utalva, és az értelem­hez föllebbez: a rendteremtő értelemhez. Szigorú — mértani — rend uralkodik nem­csak az egyes versekben, de a kötet egészében is. A szerkesztés logikája azonban a „káosz” és a „rend” ellentétén kívül egy másik ellen­tétet is kifejez. „A Mítosz hatalma kegyetlen és gyilkos” — hirdeti a költő, az igazság azon­ban nem e rossz egyszerű ellentéte. Nem a való­ságtól elvonatkoztatott illúzió, nem békésen szárnyaló idill, hanem — „a kétely kancate­jével táplálkozik” —, s csak a látszatok mögé hatolva, a küzdelem és szenvedés útján köze­líthető meg. „Szeretném ha szennyezetlen sze­lek óriási szárnyai alatt ...” — így kezdi a Befejezetlen költeményben politikus vágyai­nak kifejtését, de önironikusan rögtön hozzá is teszi, hogy sajnos a vágy nem azonos a való­sággal, sőt nem is mindig valósítható meg tel­jes mértékben. A kötet fölépítése az ellenpon­tozás elvén alapszik. Elejére A szénásszekér elégia soha nem volt gyermekkori idillje ke­rült, közvetlenül a Rafael Alberti emlékének tisztelgő, nyugtalanságot árasztó Angyal a katlanban avagy a hopplá elégia elé. Ezután egy finom hangulatú szerelmes verset iktatott be a tudatos szerkesztő, majd a zsidó sirató­énekek mintájára készült A jitgadal elégia szenvedélyes sorai következnek, hogy a kötet gondolati és érzelmi csúcspontját körülbelül a közepén érje el a József Attilát idéző Elé­gia A.-ért című nagy versben. Végül a továb­biakban a feszültség lassan oldódik, s az utolsó oldalakra — most már nyílt irónia formájá­ban — ismét belopózik az idill utáni vágy. Az egymással szembeállított gondolatok nagy fesztáván kívül a kép és utalásanyag gazdagsága jellemzi Méliusz új kötetének tá­gas, nagy lélegzetű verseit. Fölvillantja a nagy­városba zárt ember falu-nosztalgiáját, a sze­relmet, és megidéz történelmi tragédiákat. A zöld dió szagától az élet legbrutálisabb ese­ményeiig feszíti az emberi viszonylatoknak azt a hálóját, amellyel gondolatait összeköti. Változatos hangvételű kötetében uralkodó a szabad vers. Míg azonban A szénásszekér elé­gia majdnem szabályos elbeszélőköltemény, a többi versekre éppen a formai „szabályta­lanság” jellemző. A ju­gadal szenvedélyessé­gét a gondolatritmus, az ismétlés, a felszó­lító mód sűrű használata, valamint a gyakori folyamatos és mozzanatos igék egymást fo­kozó hatása idézi elő. Máshol viszont föl­tűnően kevés a mozgásige. Méliusz szeret rövid cselekményfolyamatokból és állóké­pekből építkezni, s talán ezek a legjellegzete­sebb versei jelenlegi alkotó korszakának. Ezek­ben nem a mozgó világot akarja újjáteremteni a maga természethű valóságában, hanem a lé­nyeget szeretné nyelvi képekbe tömöríteni úgy, hogy az emberiség közös képtárában őr­zött emlékekből, tanulságokból, műveltség­anyagból egy sűrű asszociációs erőteret is létrehozzon, és ebben a szöveg mögötti réteg­ben alakuljon ki a költői gondolatfolyam leg­mélyebb értelme. Méliusz József új kötetében a világ jelensé­geire és a jelenségek közötti összefüggésekre vonatkozóan kevés a filozófiailag vagy törté­netileg új információ. A versek értékét a föl­vetett kérdések időszerűsége, a modern forma és a kommunista költő töprengéseinek lírai­emberi hitele biztosítja. (Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1968) Taxner-Tóth Ernő Bajor Andor: Főúr, írja a többihez Bajor Andor, sajnos, ismeretlen író nálunk. Bizonyára ez okozta, hogy irodalmi hetila­punk néhány értetlen sorban intézte el leg­utóbbi művét. A romániai magyar irodalom köreiben és olvasói között viszont annál nép­szerűbb, egyike a „középnemzedék” legtöbbet olvasott íróinak. 1955-ben megjelent Kerek perc című első humoreszk-kötete óta négy könyvet adott ki, utoljára a Főúr, írja a többi­hez című gyűjteményt. Mint modern humoros irodalmunk java, ő is Karinthy Frigyest vá­lasztotta mesterének, legalábbis abban, ami a műfaj racionalizmusát és tartalmasságát illeti. „Humorban” ő sem „ismer tréfát”.

Next