Kritika 8. (1970)

1970 / 12. szám - Hankiss Elemér: A halál és a happy ending

megvilágíthassuk, ugorjunk most át a cselekmény­szint negatív végpontjához, a leg­negatívabb értékmozzanathoz: a halálhoz. Hogyan transzformálható a halál, mint eredendően negatív érték, pozitív értékké? Durván megfogalmazva: hogy lesz a halálból happy ending? 4. Az értékek transzformálása A legegyszerűbben úgy minősíthető át a halál pozitív értékké, hogy egy másik nega­tív értékkel párosítjuk. Például, ha a negatív hős hal meg, ami többszörösen pozitív hatású, mert egyrészt a negatív hős bukása általában a pozitív hős győzelmét is jelenti egyben (cselekményszinten pozitív érték: V+), másrészt a bűnös bűnhődése pozitív erkölcsi érték (M+), harmadrészt az adott világrendet veszélyeztető negatív erő megsemmisülése rend-élményt, biztonság-élményt kelt az olvasóban (pozitív érték a közösségi értékek szintjén: K—): [-]-·2V + aM + aK + Fokozni lehet az érték­egyenleg pozitivitását azzal, ha az író az elbukó negatív hőst halála előtt még bűnbánatra is készteti. Ezzel azonban a pozitív értékeknek már olyan tömegét halmozta föl, ami már könnyen a ponyva, illetve a lektűr szintjére süllyesztheti le a regényt. Nehezebb a helyzet, ha a pozitív hős hal meg ([ + ] —). Áldásos, ha ilyenkor ellenfele, a negatív hős is meghal, mint például A párizsi Notre Dame-ban (Esmeralda és Quasimodo halála — érték, a Diakónus halála + érték), de önmagában még ez sem elég. Valamiféleképpen valorizálni, más érték vagy értékek segítségével pozitív értékké kell átminősíteni a halált.­­ Folyamodhat az író például ahhoz a szemfényvesztő megoldáshoz, hogy meg is halasztja meg föl is támasztja a hőst. Mint például Hardy teszi az Egy tiszta nő­ben, ahol Tesst kivégzik, de honnan honnan nem, az utolsó pillanatban váratlanul előkerül Liza-Lu, Tess húga, aki ráadásul még Tess szakasztott mása („Tess át­szellemült képmása, karcsúbb, mint ő, de ugyanolyan szép szemű”), és Tess özvegyen maradt ifjú férje, Angel, már vele, Tess alteregójával kézenfogva vág neki az új élet­nek (+ érték), miközben hátuk mögött ott lobog még a börtönön a fekete zászló, amelyet néhány perccel korábban, Tess kivégzésének pillanatában vontak föl. Az ilyen deus ex machina megoldás természetesen ritka a színvonalas regényekben. Azzal vi­szont már gyakran minősül át pozitívvá a halál, még a legjobb regényekben is, hogy­­ a hős bátor halált hal ( Waverley, Fergus), hogy szemrebbenés nélkül néz szembe a halállal, mert a bátorság, mint erkölcsi és vitális pozitív érték, bőven kiegyensúlyoz­hatja a halált, mint negatív vitális értéket. Többszörösen s feltétlen pozitívvá minősül a halál, ha a hős­­ hősi halált vagy mártírhalált hal (Akiért a harang szól: Jordan; A skarlát betű; Dimmesdale tiszteletes; Conrad: Lord Jim; Egy tiszta nő; Tess; Nexo: Ditte), mert ebben az esetben még egy eszme is megdicsőül, amelyben a hős annyira hisz, s annyira hűséges hozzá, hogy önként feláldozza az életét érte.

Next