Kritika 1. (1972)

1972 / 11. szám - Sorok Petőfiről - Horváth Ferenc: Keviben - Pervomajszkij: Levél a Kritikához Petőfiről

KRITIKA Ünnep Keviben „Előttem áll a délután, midőn A színészetbe beavattatom.” (Petőfi) NO, GYEREKEIM — MONDTA A NÉNIKE november elején, egy verőfényes őszi délutá­non —, most idefigyel az egész iskola. Nagy feladat előtt állunk. Január elsején Petőfi Sándor születésének 100. évfordulóját fog­juk megünnepelni. Mindenkinek megmon­dom, mi lesz a feladata. 1922-ben mondta ezt a tanító néni — a Né­niké, ahogy őt hivatalosan szólítottuk — Túr­­keve rendezett tanácsú város tipikusan fa­lusias, egy tantermes, hatosztályos kis iskolá­jában. Most úgy tűnik, Petőfi Sándor nevét ak­kor hallottam először. Ez persze nem való­színű. Csak az bizonyos, hogy nem tudtam: ez a név a világ egyik költőóriását jelenti. Valójában azt sem tudhattam, miféle ember­fajta a költő. Keviben — ahogyan Túrkevét ma is nevezzük — emlékezetem szerint sem­miféle művészt nem ismertünk, így költőt sem. (Talán Kis Elemér, a cigányprímás lehe­tett az egyetlen számon tartott, amolyan mű­vészformájú élőlény­­ iszákos, bohém élet­módjáért igen lenézetten, ha mégoly szépen húzta is. Az időközben világhírűvé lett, Ame­rikába vetődött szobrászművészt, Finta Sán­dort, csak börtönviseltsége tartotta az embe­rek emlékezetében. A népdalgyűjtő-népdal­­énekes Madarász Katalin a drága Madarász tanító úrnak — a „nagyiskola” igazgatójának — talán még gondolatában sem született meg.) Ha egyáltalán lett volna elképzelésem akkoriban íróról, költőről, hát bizonyára csak annyi, hogy ír és „költ”. Meglephetett, ami­kor arról értesültem a Nénikétől, hogy élt is, tehát született, 1823. január elsején, hogy iskolába járt, hogy jó öreg kocsmáros volt az apja, hogy neki volt a legszeretőbb anyja; hogy vándorolt és éhezett, és forradalmat csi­nált, és általában sok mindenben olyan volt, mint sok más ember. Kivéve, hogy a harc mezején akart meghalni. Így tudtuk hát meg, ki is valójában az ün­nepelt. És megtudtuk azt is, mi lesz a felada­tunk. A hat osztály minden egyes tanulója — lehettünk vagy hatvanan — megkapta a ma­ga ünnepi versét. Ma már tudom, hogy ezzel minden gyerek egy értékes kis antológia sze­replője lett. A válogatás díszkiadáshoz mél­tóan ünnepi volt. Az előadásra kerülő versek egy Petőfi-életrajz mozzanatait követték. Az életrajzból kijelölt részeket — tisztán emlék­szem — egy album alakú könyvből az iskola eminens tanulója, Kemény Klárika olvasta fel. Olvasta pedig két hónapon át minden ál­dott nap, megilletődött arccal, egy kisméretű székben ülve a katedrán a Nénike mellett. A verseket már az első héten tudnunk kel­lett. (De lehet, hogy már másnap.) Azt is, ki következik a maga versével, amikor Klárika egy-egy textus végére ér. Ilyenformán Klári­ka legalább hatvanszor kezdte el, illetve fe­jezte be naponként a maga mondókáját. Ugyanannyiszor állt fel a padban s szavalta el a maga versét egy-egy tanuló. Fújtuk, fúj­tuk — most úgy tűnik — Petőfi összes költe­ményeit, fújtuk mindannyian. Alig akadha­tott köztünk, parasztgyerekekből, mesterem­berek gyermekeiből, vidéki úrigyerekekből álló elemisták között annyira butácska, aki hallás után legalább a felét ne jegyezte vol­na meg a készülő műsornak. (Beleértve a valószínűleg jelentéktelen irodalmi értékű életrajzi anyagot is.) Naponként két órát gya­koroltunk. A drága jó Nénike pontosan tud­ta, mit akar; a „rendezői koncepció” így nem változván, heteken át csak mormolt.­ velünk a verseket. Könyv nélkül. Ahogyan Kemény Klárika is, ha abbahagyta az olvasást, és mindannyian mi is, amikor a másik gyerek mondta a versét. A Nénike — amikor tetszés­­nyilvánításunknak nevetéssel, kuncogással, ne­tán halk szipogással jelét adtuk — szigorúan csendre intett bennünket: „Drága gyerekeim, ez így az előadáson nem megy...” És elérkezett végül az ünnepély napja is. Nem mondhatnám, hogy emlékeim között úgy szerepel az a nap, mint amikor különös izgalom tölti el az embert. Sok, fontosabbnál fontosabb előadásra készültem én már azóta, olykor igen nagyszerű együttesekkel is, de a felkészültségnek azzal a biztonságával, ami­lyennel mi akkor rendelkeztünk, talán azóta sem találkoztam. De miért lett volna okunk izgalomra? Va­lamennyien — a Nénike is, Kemény Klári is, mi is — elfoglaltuk szokott helyünket. Az­tán a Nénike felállt, talán kicsit köhintett, s néhány ünnepélyes mondatban közölte, mi­lyen nagy jelentőségű nap virradt ránk. Utá­na a szokott módon, ahogyan hetek óta min­dennap, mindenki teljesítette szokott fel­adatát. A Nénike nagy igyekezettel leplezte hangtalan szájmozgását, tekintetével pedig hol fegyelmet parancsolt, hol hangosabb be­szédre buzdított, hol meg figyelmeztetően a következő szereplőre pillantott. Amire persze semmi szükség nem volt, hiszen mindenki tudta a maga dolgát. Mindenki tudta min­denki dolgát. A Nénike feszültsége valahogy mégis izgalmat teremtett bennünk és egyre fűtöttebbé tette előadásunkat. Ünneplő ru­háinkban — mert persze ünneplő ruhát vi­seltünk valamennyien (emlékszem, nekem szép, fekete bársonyruhám volt) — megille­­tődötten álltunk fel a padokban és fújtuk, fújtuk a verseket, mint azelőtt. Voltaképpen ebben különbözött magatartásunk az előzőek­től. Helyzetünk semmiben. Mert arra én csak évekkel később jöttem rá, hogy ez az egész mennyire abszurd szituáció volt Heteken át nagy energiával készülődni egy előadásra, amelynek csak szereplői vannak. Közönsége nincs. Minthogy nem volt. De nem is tudtuk, hogy kellett volna lennie. Nem volt és nem is hiányzott a közönség. (Hiányzott a tante­remnek az a része is, ahol helyet foglalha­tott volna, amikor a hatvan elemista ült bent az egyetlen tanteremben.) Nem is tudtuk, mi az: közönség. Eszünkbe sem jutott, hogy szü­lőknek, hozzátartozóknak, az iskolaszék tag­jainak vagy más hivatalos személyeknek je­len kellene lenniük. Ma is úgy érzem, olyas­miről volt szó, ami kizárólag ránk tartozott. Bárki jelenléte csak megzavarta volna a ké­szülődésünket jellemző természetes állapotot. A magunk szórakozását. És bizonyára a taní­tó néni szándékait is. Azt, hogy minden ma­gyar gyermek megismerkedjék az addig élt legnagyobb magyar költővel. Életútját, költe­ményeit számon tartva kerüljön vele meghitt, bensőséges kapcsolatba. Életem első versmondó, irodalmi estjén így vettem részt. Virág aligha lehetett azon a január elsejei ünnepen az alföldi mezővároska tantermé­ben, de az bizonyos, hogy ma is valami friss, üde illatot érzek erről beszélve. És azóta ré­sze az életemnek Petőfi is, a versmondás is. Lehet véletlen, nem véletlen, azonban tény, hogy első önálló Petőfi-estem bemutatására éppen Keviben került sor néhány esztend­eje. A 100. és a 150. születésnap között volt elég időm rájönni: Petőfi igazsága nemcsak az ünnepi alkalmaké. S arra is: a hétköznapok mulasztásait az utókor Petőfi szavaival min­dig számon kéri. HORVÁTH FERENC Levél a Kritikához Petőfiről ÚGY AKARTAM KEZDENI, hogy az em­ber ifjúkorában él át ehhez hasonlóan mély megrendülést, de íme már több mint negy­ven év múlt el felettem és még ma is k­ősz fejjel, a hódolatnak ugyanazt az elragadtatott remegését érzem géniusza előtt, mint megis­merkedésünk első pillanatában. Íme a kérdésre — miért is kezdtem Petőfit fordítani — a válasz. Az ember, ha váratlan kincshez jut, képte­len meg nem osztani azt másokkal, azokkal a hozzá közel álló emberekkel, akiket szeret és boldognak akar látni. Sok csodálatos pillanatot éltem át, miköz­ben ennek a zseniális magyar ifjúnak a ver­seit olvastam és beleéltem magam költészeté­be, sorsába — de egyetlenegyet sem tartok közülük hiábavalónak, elvesztegetettnek. Fokozatosan tárult fel előttem Petőfi Sán­dor költészetének határtalan szépsége és ér­téke, miként a felbecsülhetetlen értékű gyé­mánt, mely forgása közben újra és újra más­más élét fordítja felénk. A magyar nép fé­nyesíti őt, hogy benne mutassa meg magá­nak a világot, az ő hajthatatlan szellemének határtalan fényében. Petőfi és a magyar nép egymástól elvá­laszthatatlan. Petőfit én a magyar nép lángoló szívének nevezném — úgy tüzel és ver íme már százötven év óta, és lángja soha ki nem al­szik, soha nem szűnik meg dobogni — saját népéért és a földkerekségen minden em­berért. LEONYID PERVOMAJSZKIJ PETŐFI ARCA A KÉPZŐMŰVÉSZETBEN Borsos Miklós: Petőfi-érem, Bronz, 1948 .

Next