Kritika 1. (1972)

1972 / 11. szám - Csatári Dániel: Petőfi tüze

naiv egyszerűsítéseit helyettesítenie”. (Szo­cializmus.) Illyés Petőfije az igazi Petőfi. „Azt a Petőfit adja vissza a magyarságnak, ami Petőfi akart és valóban tudott is lenni és ami minden további igaz magyarázatnak egyetlen alapja lehet... Petőfi itt az, ami: az igaz forradalma a hazug ellen, a rend for­radalma a rendetlenség ellen, a nyíltságé a fondorkodás ellen, a testet öltött erkölcsi­­ség... a mindenen áttörő erkölcsiség forra­dalma” — és Illyés előtt magától értetődő ez a forradalom. A Puszták népe után — írja a Népszavá­ban Nyigri Imre — Illyés „még inkább vállal­ja az írástudók legnehezebb hivatását: előre­nézni. Szabad lélekkel, a közösségérzés és a szociális felelősség vállalásával Ez nem pillanatnyi népszerűség útja, de a mai kor­ban szívünket melegíti ez a bátor kiállás, amely méltó Petőfihez... Illyés nem ingado­zik művészi és politikai hitvallás között, amihez ma személyes bátorság is kell... Ez a ma cselekvő irodalom alkotása." Ezzel a ki­jelentéssel hangzik egybe Komlós Aladár cikke A Tollban. „Valósággal ijesztő, any­­nyira félreérthetetlen, hol áll és mit akar ez a költő, akinek nevében egy előkelő társaság működik Magyarországon." Ilyés korábrázolására hívja fel a figyelmet a Szép Szó. Fejtő Ferenc kritikája jelzi Illyés forradalomszemléletének, 48-értékelé­­sének közeledését Szabó Ervin koncepciójá­hoz. „Szabó Ervin volt az első és egyetlen, aki a szokványos forradalmi romantika he­lyett a társadalomtudományi realizmus szem­léletével nyúlt a magyar szabadságharc ese­ményeinek vizsgálatához. A politikai esemé­nyek útját szegték annak a szellemi fejlődés­nek, amely Szabó Ervin kutatásainak ered­ményeit a köztudatban meggyökereztethette volna.­­Örülünk, hogy Illyés Gyula most e fej­lődés és hasznos népszerűsítés szolgálatába állt, csak azt sajnáljuk, hogy Szabó Ervinre forrásként egyszer sem hivatkozik.” „Illyés Gyulát a nagy példa magával ragadja. Ál­lásfoglalásának, merész kijelentéseinek őszin­tén örülünk... a népet nem a ma divatos nép-nemzeti parasztromantika szemszögéből tekinti.” „Végre!...” — kiált fel Benedek Marcell a Századunk hasábjain. „Illyés Gyula még a világon sem volt, amikor várni kezdtem a könyvét, az egyetlen Petőfi-könyvet, amely igazán jó lehet: a költő, a rokonlelkű költő Petőfi-könyvét.” — „Meg kellett érnünk né­hány Petőfi-átfestést ellenforradalmi célok­ra” — írja, míg Illyés nemzedéke ismét visz­­szanyúlt Petőfihez, „hogy ott folytassák, ahol nem diadalmaskodott; próbálják befejezni a művet, amelyért Petőfi meghalt. Visszamen­nek ahhoz a néphez, amelyről ők már nem táplálnak illúziókat, hiszen tudják, hogy kő­vel dobálta meg Petőfi képviselő urat. De nem haragusznak rá; tudják, kinek a bűne volt a kődobálás. Nem idealizálják, de isme­rik.” A könyvet fogadó kritikusokat nem a né­piesség kérdése foglalkoztatta elsősorban, ha­nem a meghamisított Petőfi új fénnyel való megvilágítása, a részekre osztott Petőfi egy­séges ábrázolása, a 48-as hagyományok érté­kelése. És nem a szépszavú poéta — annak ellenére, hogy sok helyen olvashattunk „meg­rovó” sorokat: miért nem szentelt Illyés több helyet verselemzéseknek­­, hanem a forra­dalomban részt vett Petőfi, a politikus, a vi­lágszabadságot éneklő költő. A Petőfi-kérdés közéleti aktualitása foglalkoztatta a kritiku­sok többségét, s nem az irodalomtörténet. Illyés „megvédi az író jogát a politikához” — írta Juhász Géza a Válaszban. És hogy en­nek hangoztatása milyen aktuális volt 1936— 37-ben, álljon itt befejezésül a 8 órai Újság cikkének egy részlete: „Soha Magyarorszá­gon ... ilyen oltárt még nem építettek az erő­szaknak. A szolgaság divatban van, a szol­gaság korszerű, a szolgaságnak apostolai és hívői vannak. ... a szolgaság papjai között egyelőre csak törtetők vannak, a gondolat igazi emberei messziről elkerülik e gyanús templomokat, írástudó egy sincs köztük. De annyi bizonyos, hogy soha jobbkor nem je­lenhetett volna meg Illyés Gyula könyve, fe­hér címlapján hat lángoló piros betű: Petőfi." SZALAI ANNA 21 Petőfi tüze B­ár a recenzensnek nincs teljes áttekintése arról a mennyiségileg is jelentős szellemi termésről, amely Petőfi Sándor születésé­nek 150. évfordulójára határokon innen és túl, magyar és más nyelveken napvilágot látott, annyit talán mégis megkockáztathat: a Kos­suth Könyvkiadónak és a Zrínyi Katonai Ki­adónak az ünnepélyes alkalomra közösen ki­adott tanulmánykötete ebben a szerteágazó szellemi termésben egyedülálló és sajátos tu­datformálási hivatás betöltésére hivatott. (Pe­tőfi tüze; szerkesztették: Tamás Anna és Wé­­ber Antal. A Petőfi-irodalom válogatott bib­liográfiáját összeállította: M. Törő Györgyi. Bp. 1972.) E szűkre szabott recenzió keretei lehetetlen­né teszik, hogy a kezünkben levő kötet min­den, akár csak magyarság-egyetemesség egy­mást involváló és összetartozásával kapcso­latos lényeges, új gondolati anyagára — mint a kötet legfőbb gondolati pillérére — felhívjuk az olvasó figyelmét. Be kell érnünk azzal a szerényebb igénnyel, hogy a Petőfi-életműnek ebből az önmagában is jelentős összefüggé­séből csak néhány időszerű problémakört ra­gadjunk ki. Vizsgálódásaink ilyen „leszűkítését” s egy­ben koncentrálását egy aktuálpolitikai és szel­lemi törekvés egyaránt indokolja. Ami az előbbit illeti: csak az elismerés és az öröm hangján lehet utalni azokra a Szovjetunióból, Jugoszláviából, Romániából és Csehszlovákiá­ból érkező hírekre, amelyek azt bizonyítják — nem utolsósorban az ott élő magyar írók, műfordítók, a kellőképpen nem is méltányol­ható „szellemi hídverők” jóvoltából —, hogy Petőfi tüzét valamennyien és közösen éleszt­getjük. S ha arra a kérdésre keresünk választ, hogy a Szovjetunió, Jugoszlávia, Románia, Csehszlovákia szellemi élete csupán a proto­kolláris szabályok követelményei szerint vagy akár Petőfi magyarságát kisebbítve s kétség­be vonva adózik-e a költő emlékének, nélkü­lözhetetlennek látjuk a jelen kötet mon­danivalójának ismertetését. Másrészről viszont hazai szellemi életünk olyan jelenségei ins­pirálják a kötet mondanivalójának ilyen jel­legű, körülhatároltabb ismertetését, amelyek a magyar szellemi élet kimagasló képviselőinek magyarságát éppen azok egyetemes látókörére hivatkozva — legutóbb Lukács György eseté­ben — kérdőjelezik meg. Magyarság vagy egyetemesség, haza vagy haladás, sajátos vagy általános újra felbuk­kanó hamis alternatívájának meggyőző cáfola­tához és annak megértéséhez, hogy a közös sorsú testvérnének miért tekintik egyre in­kább a magukénak is a magyarság szellemi óriását, Petőfit, egyaránt nélkülözhetetlen a Petőfi tüze című kötet mondanivalójának is­merete. A kötet 22 elmélyült tanulmánya ugyanis egyértelműen és a letagadhatatlan tör­ténelmi igazság erejével bizonyítja: ahogy Pe­tőfit nem úgy kezd­ték sajátjuknak tekinteni a kor egyetemes haladó erői, hogy kétségbe vonták volna magyarságát, ugyanúgy Petőfi egyetemes látásmódja semmivel sem lazította népéhez fűződő kapcsolatát. Sőtér István Petőfi és a világlíra című, a kötetben közölt széles horizontú tanulmánya arról győzi meg az olvasót, hogy Petőfi egyik betetőzője volt annak az egyetemes költé­szetben meginduló folyamatnak, amely átve­zetett a forradalom költészetébe. A felvilágo­sodás, amelyből mint egyetemes szellemi je­lenségből megszületik a művészet újjáalakítá­sának általános igénye, a kelet-európai népek életében azt a hatást eredményezte, hogy fel­fedezni kívánták önmagukat, megszólaltatták sajátos viszonyaikat és sorsukat, összefoglal­ták nemzeti múltjukat és társadalmi jelenü­ket, vagyis: az egyetemes hatás mindenütt az egyedi, sajátos értékeket fejlesztette ki. (A ke­let-európai népies irányzatok és Petőfi népies­sége közötti összefüggések néhány vonásával Nacsády József tanulmánya foglalkozik.) Hogy Petőfit — aki szervesen beilleszkedett ebbe a folyamatba — közvetlenül milyen ha­tások érik, kialakuló forradalmi világnézete az egyetemes emberi gondolkodás milyen szel­lemi forrásaiból merített a legtöbbet, arról Fekete Sándor, Lukácsy Sándor és Mádl An­tal igényes, elemző munkái tudósítanak. L­egalább ilyen fontos s az egyetemessel egyenrangú szerepet játszott azonban ■szellemi fejlődésében, tevékenységében a magyar valóság korabeli talaja is. Az ír nép elnyomásának látása vagy a francia forrada­lom iránti rokonszenve miért mérsékelte volna saját népe társadalmi és nemzeti elnyomatása miatt érzett fájdalmát, majd annak megszün­tetését igénylő szenvedélyét? A magyar való­ság — és ezen a ponton a kötet tematikai gaz­dagsága miatt csak jelzésekre vállalkozhatunk — több vonatkozásban járult hozzá Petőfi szellemi-költői világrajöttének kialakításá­hoz. Egyrészt az a szint, amelyre a magyar szellemi élet Petőfi előtt Berzsenyitől Vörös­­martyig eljutott, vagyis a folyamatosság mint az újrakezdés lényeges feltétele nélkü­lözhetetlen előzménye volt — ahogy ezt Kiss József, Martinké András, Wéber Antal, Ke­­rényi Ferenc gazdag anyagot felvonultató ta­nulmányai mutatják — annak a forradalmi robbanásnak, amit Petőfi jelentett. Másrészt ez a korabeli szellemi szint új felismerések megfogalmazásának, a régi,­ konzervatív gon­dolati elemekkel való szembefordulásának egyre határozottabb igényét is kiváltotta, ahogy ez Kulin Ferenc és Tamás Anna esz­­metörténetileg is értékes tanulmányaiból ki­derül. S végül ez egy olyan nemzetfogalom kialakítására is ösztönzött, amely a feudális magyar urak pártharcai helyett Dózsában és Martinovicsban, sőt szélesebbre tágítva a ho­rizontokat, Spartacusban és Robespierre-ben ismerte fel s határozta meg a maga elődeit s eszményképeit. A korabeli magyar valóság talaján, az egye­temes emberi gondolkodás legfontosabb érté­keit megismerve, feldolgozva és alkalmazva formálódik ki Petőfi forradalmi világnézeté­nek az a szabadságfogalma, amely egyaránt elutasította a nemzeti elnyomás és a társa­dalmi igazságtalanság állapotát. Az iparosítást — ha mai terminológiával élünk — éppúgy napirenden tartotta, mint ahogy az ország nemzeti függetlenségének kivívását az egész emberi felszabadulás elidegeníthetetlen ré­szének. Ezért tartotta természetesnek a nem­zeti és a piros zászló egymásmellettiségének szimbólumát, a magyar és a világszabadság összetartozását; ezért volt a korabeli teljes emberi felszabadulás maximumának hirdető­je és harcosa, prófétája és vértanúja, annak a világnézetnek a követelményei szerint, amelynek kardinális gondolatát már 1846- ban így öntötte formába: „Midőn a népek mind felemelik A föld porába gázolt fejeket , végig mennydörgik a föld kerekén: »•Legyünk rabokból ismét emberek«”. E fontos összefüggés bizonyításán kívül természetesen a kötet többet és egyéb isme­retanyagot is ad az olvasónak. Ahogy pl. Spira György és Urbán Aladár tanulmányai annak a történeti atmoszférának az átélését segítik elő, amelyben a politikus Petőfi te­vékenysége kibontakozott. Kovács Magda, Mezei Márta, Németh G. Béla és Szigethy Gábor igényes írásai a szellemi alkotás izgal­mas lélektani folyamataiba is betekintést nyújtva, eddig figyelmen kívül hagyott prob­lémák feltárásával a teljesebb költői mű megismeréséhez járulnak hozzá. Csak elismeréssel lehet szólni a szerkesztés koncepciójának arról a lényeges gondolati eleméről, hogy — legalábbis a lényeges pon­tokon — nyomon követi a Petőfi-életműnek a későbbi korok politikai gondolkozására gyakorolt hatását is. A­ történelem folyama­tossága, a korok és követelmények változásai — ahogy ezt Szalai Anna, József Farkas, Jor­­dáky Lajos és Pándi Pál tanulmányai igazol­ják — a Petőfihez való hűség kritériumának nem a megismétlés, az utánzás törekvéseit tekintették, hanem ellenkezőleg: a szellemi örökösök hűségének fokmérője mindig abban állott, hogy a saját koruk nagy kérdéseire választ keresve, mit tudtak alkalmazni ma­gyarság és egyetemesség szintézisének azok­ból az eszméiből, amelyeket Petőfi a maga életének történelmi szintjén képes volt meg­fogalmazni. A hűség próbáját azok állták ki, akik — tévedéseikkel együtt — a Petőfihez való ragaszkodásukat nem ünnepélyes foga­dalmakkal bizonygatták, hanem a történelmi sorsfordulók kedvező pillanataival élve, az elmaradott hazai valóságot az egyetemes KRITIKA

Next