Kritika 2. (1973)

1973 / 3. szám - Timár Árpád: Bálint Endre kiállítása

KÉPZŐMŰVÉSZET Bálint Endre kiállítása T­öbb nagyobb külföldi és vidéki (Debre­cen, Pécs, Győr), valamint néhány ki­sebb budapesti (Jókai Klub, KKI stb.) tárlat után Bálint Endre megrendezte első reprezentatív műcsarnoki kiállítását. A há­rom oldalsó teremben bemutatott több mint száz festmény nagy része az utóbbi tizenöt év terméséből való volt, néhány mű képviselte az előzményeket a 40-es évek végéről, az 50-es évek elejéről, utána a teremnyi párizsi kor­szak (1958—62), majd a hazatérés után készült képek következtek. Az utolsó teremben pedig az 1972-es év alkotásait láthattuk. Az össze­gyűlt anyag mennyisége és színvonala, a több évtizedes művészi múlt és a közönség élénk érdeklődése egyaránt indokolta, hogy végre a Műcsarnok is teret adjon Bálint Endre bemu­tatkozásának. A kiállítás centruma — a képek számbeli arányaitól függetlenül — a párizsi korszak. Feléje utalnak az előzmények s belőle sugá­roznak szét a továbbvezető utak, az ott össze­sűrűsödött, zsúfolódott élmények, hangulatok hatása nyomon követhető a legújabb alkotá­sokig. Éppen ezért, ha közelebb akarunk ke­rülni Bálint Endre művészetének megértésé­hez, akkor a párizsi periódust kell megérte­nünk, e művek jelentését kell valamiképpen megfejtenünk. Az elmúlt évtizedben — Bálint hazatérése után — a kritika és a napisajtó elég sűrűn foglalkozott művészetével, írtak könyvilluszt­rációiról, díszletterveiről, kisebb kiállításairól, sőt monográfia is jelent meg róla. Sok min­dent megtudhatunk ezekből az írásokból éle­téről, művészi fejlődéséről. Sokszor leírták már, hogy apja, Bálint Aladár a Népszava és a Nyugat neves kritikusa volt, hogy család­juk körében gyakran megfordultak művészek, írók, hogy Osvát Ernő a nagybátyja volt, hogy korán árva lett, s hogy elvégezte az Iparmű­vészeti Iskolát. Tudjuk, hogy baráti-tanítvá­­nyi kapcsolatban volt Vajda Lajossal, hogy többször járt Párizsban, s hogy mi a szerepe Szentendrének, a szentendrei művészetnek egyénisége kibontakoztatásában, művészete önállóvá válásában. De magukról a képekről is megtudhatunk egyet s mást. Filológiai alapossággal feltárták például egy-egy motívum eredetét: a lovacska egy szíjgyártómester cégére volt, a szigo­­nyos-rácsos ablak Szentendréről ered, a bur­­nuszos nőalak egy képes lapból származik stb. Sok szemléletes, érzékletes leírást olvashatunk képei színvilágáról, kompozíciójáról, szinte minden kritikában szerepet kapott a „nosz­talgikus” jelző, de gyakori az „elégikus”, „gro­teszk”, „ironikus”, „rezignált”, „álombéli”, „álomszerű”, „szürrealisztikus” kifejezés is. Ezek a jelzők kétségtelenül visszaadnak vala­mit a képek hangulatából, sajátos atmoszfé­rájából vagy stiláris jellemvonásaiból. De bármennyire találóak, bármennyire körüljár­ják, körültapogatják Bálint művészetét, úgy érezzük, egy sor probléma még mindig ma­gyarázatra szorul. A speciális jelzők és szak­­kifejezések halmozása ugyanis még nem ma­gyarázat: „A groteszk-ironikus magától érte­­tődően olvad bele a nosztalgikusan fájdal­masba, s közben megtelik álombéli, szürreális tartalommal” — olvashatjuk egy helyütt, de idézhetnénk még sok hasonló mondatot. Ha azonban már arra vagyunk kíváncsiak, mik is azok a sokat emlegetett „bonyolult tartal­mak és titkos nosztalgiák”, akkor ezek a „ma­gyarázatok” nem elégítenek ki bennünket. Jobb, ha Bálint Endre saját írásaihoz fordu­lunk, azokban sokkal több és hitelesebb ada­lékot, illetve kiindulópontot találunk a képek megértéséhez. Szerencsés helyzetben vagyunk. A kiállítás­sal szinte egyidőben vehettük kézbe a leg­fontosabb dokumentumokat tartalmazó köte­tet, nemrég jelent meg ugyanis Bálint Endre írásainak gyűjteménye a Magvető Kiadó gon­dozásában. Tekintsük most ezeket az írásokat egyszerre forrásnak és kommentárnak. (Nyu­godt lelkiismerettel megtehetjük ezt, Bálint írásainak-kritikáinak, elődeiről, kortársairól, saját magáról szóló képelemzéseinek halan­dzsától, szóvirágoktól, képzavaroktól mentes okossága, világossága sok róla szóló kritikát, katalógus-előszót megszégyenít.) B­álint Endre kora ifjúságától kezdve tuda­tos, gondolkodó-elmélkedő művész volt. Már legkorábbi írásai is arról tanúskod­nak, hogy érzékenyen reagált a képzőművé­szet létét fenyegető körülményekre, éberen fi­gyelte az ideálok és a lehetőségek egyre tá­guló szakadékét. Élt még benne a teljesség igénye: „... a legnagyobb, amiről Van Gogh vagy Csontváry nem mondott le, a teljességre való törekvés.” Kereste a hitet, tudta, hogy hit nélkül nem lehet művészetet teremteni, nem lehet az „elveszett stílust” megtalálni: „akik hit nélkül kutatnak formák után, mint a festők egy része, nem tudnak mást nyújtani, mint a formák szédületesen és izgalmasan ör­vénylő, de hideg és megközelíthetetlen játé­kát.” Szépségre, rendre, harmóniára vágyott. Derkovitsról írja dicsérően: „Képeinek meg­jelenése a szomorú és nyomorúságos tartalom ellenére szép volt.” És még egy fontos adalék pályakezdéséhez: ebben az időben Bálint részt vett a munkásmozgalomban, a Népszava kép­zőművészeti kritikusa volt, kiállított a Szocia­lista Művészcsoporttal, követendő példaképei­nek sorában a legelőkelőbb helyen Grosz, Ma­­sereel, Kollwitz és Derkovits álltak. Már ek­kor mélyen átérezte a szocialista művészcso­port alkotói problémáit, a realisztikus ábrá­zolásra való törekvés belső ellentmondásait. („Ha embert ábrázolunk, hős lesz vagy agyon­pofozott koldus.”) Ezt a belső művészi vál­ságot a felszabadulás után a mozgalom és a művészet feloldhatatlannak tűnő összeütközé­se követte. Itt érte Bálintot az első nagy csaló­dás. Túl a háború borzalmain, a megújulást, kibontakozást kereső lázas koalíciós évek kel­lős közepén rá kellett jönnie, a művészeté­vel, világnézetével szemben álló társadalmi­politikai rend pusztulása után sem találta meg az áhított közösséget: „még egyetlenegyszer sem érdeklődött senki dolgaim után, hogy sze­retné látni, mit festettem a felszabadulás után ... Ilyen a baloldali művészek kapcsola­ta a politikai baloldallal.” A 40-es évek végén végrehajtott dogmatikus kultúrpolitikai intéz­kedések sajnos csak elmélyítették ezt a vál­ságérzést. A diszkriminációk Bálint Endrét ugyanúgy sújtották, mint a „hitnélkülieket”. A vállalt szolidaritás azután lassan átalakí­totta Bálint szemléletét, a sérelem, a konflik­tus megoldhatatlanságának érzése állandósult, művészi ideáljai is kicserélődtek — egyre na­gyobb szerepet kapott életében és művészeté­ben Kassák példája —, a szépség, a harmónia utáni vágya más, individuális irányba kere­sett kiutat. Amikor az ötvenes évek közepétől lassan oldódni kezdett a mellőzöttség, kiszorultság lelki és egzisztenciális nyomása, művészete is felszabadult, hirtelen kivirágzott. Jellegének kialakulásában szerepe volt a franciaországi tartózkodás befelé fordulást, emlékezést előse­gítő körülményeinek is. A honvágy, a gyer­mek- és ifjúkor emlékeinek feltolulása meg­töltötték képeit konkrét motívumokkal. A tá­voli emlékek szép látvánnyá rendeződtek, ő maga így vall erről a folyamatról: „A sötét kutak mélyéről hozom fel az élményeimet, amelyek a világosságba érve színesek, játéko­sak lesznek, és csak én látom a drámát mö­göttük, de aki nézi, csak harmonikus, gro­teszk világot talál, ahol több az életkedv és a lírai elrendezettség, mint az, ami létrehozta: a fekete és félelmekkel teli örvénylés.” A szépség utáni vágy, a szépségre való tö­rekvés a párizsi korszak legszembetűnőbb jel­lemvonása. Ennek a szépségnek és harmóniá­nak azonban van valami nagyon elvont, vala­mi esztétikum utáni, artisztikus jellege. Az „itt már jártam valaha” élménye ugyanis nem annyira abból fakad, hogy a képek motívu­mai, tárgyias elemei közös valóságélményre utalnak, hanem sokkal inkább abból, hogy színviláguk és kompozíciójuk olyan, mintha hagyományos, klasszikus műalkotások lenné­nek. Félreértés ne essék, nem utánzásról, utánérzésről, epigonságról van szó. Az „itt már jártam” az „ezt már láttam” élménye nem művészettörténeti hatások felismeréséből fa­kad. Az élmény forrása általánosabb és el­­vontabb. A művészettörténet fejlődésén, a mű­alkotások sokaságán iskolázott, „kiművelt” szem gyönyörködik itt a kompozíció rafinált­­ságában, a felületek intenzív gazdagságában, a választékos-ínyenc színharmóniákban, az ar­­tisztikus faktúrákban, a precíz mesterségbeli műgondban. A művészi eszközök, vívmányok bravúros kezelése lehetővé teszi, hogy a mű­vek azt az illúziót keltsék, mintha a teljessé­get adnák vissza. (A teljesség illúziójának ezt a fel-felvillanását a motívumok jelentésének határozatlansága, elmosódottsága is támogatja. Ezek a képek olyanok, mintha lenne mögöt­tük valami mítosz is, a szimbólumoknak vala­milyen közösség által értett jelentésrendszere.T­örékenynek, múlékonynak, történelmi pillanathoz kötöttnek érezzük ezt a szép­séget, sőt valóban érzünk benne valami fájdalmas lemondást, rezignációt is. Fordul­junk ismét Bálint írásaihoz, egy novellájában vall a szépség és a feloldatlan-feloldhatatlan konfliktus összefüggésére: „A lehetetlenülés szépsége valami belső, tragikus panoráma; egymás mellé kerülnek a történések, és az egymással való kapcsolatuk tisztázatlan ma­rad, és közelebbről nézve eltűnik a távlat, és az egymásfölöttiség látszatát keltik.” Mi minden sűrűsödik ebbe a „lehetetlenü­­lés”-érzésbe? Ha visszagondolunk az ifjúkor ideáljaira, először is nyilvánvaló a teljesség­igény végleges feladása, s az ebből fakadó fájdalom: „a Teljesség kiszakadt részecskéi vagyunk, és emlékeink hitelét a bánat és bá-T Bálint Endre: Ibizai éjszaka (Fotó: Petrás István)

Next