Kritika 4. (1975)

1975 / 9. szám - Belohorszky Pál: Zelk Zoltán: Ahogy a kötéltáncosok - Kulin Ferenc: Fejes Endre: Szerelemről bolond éjszakán

IRODALOM Zelk Zoltán: Ahogy a kötéltáncosok A nagyváros magányosa. És szerelmes számkivetettje, akinek mégis kedves az otthontalanság — általa minden magá­hoz emeli, szólítja, társul fogadja benne. A kőrengeteg sivár díszletrendszerében már-már eltéved, de akkor valaki kiül a háztetőre, álla alá hegedűt szorít, és a hangok hídján átlép a fénybe, a semmibe. S míg ő magában meg­lepetten a zenére figyel, bolyongása célját is feledi vele; marad az áhítat percünnepe, az átlagosból kimagasodó élmény könnyed révü­lete — az aznapra megtalált vers öröme. Így ír ő — látszatra sétálgatva, oda sem figyelve, s érkezik hozzá a vers a galambposta bájos váratlanságával és azzal a szelíd tisztasággal, ahogy a gyermekmesék törnek rá apró hall­gatóikra álom és ébrenlét titkos küszöbén. Mert ha van lírájának igazi sajátossága, ép­pen ebben a fölkutathatatlan múltakig vissza­növő gyermek­ felnőttségében kell megcsodál­nunk: a prousti szempár tékozló kíváncsisá­ga és merengő aszottsága izzik ránk minden verséből. És ezt a biztos sokaknál megfigyel­hető érzelmes-konok tekintetet nála az avat­ja igazán költőivé, hogy míg bennünket fag­gat vele, valójában magával folytat párbeszé­det. (Só és emlékezet; Nagyanyáim; Mikor Zloltán este lett; Megkövült perc; Ne nézze­nek utána; Tengernél erősebb.) De hát van-e költészet gyermekkor nélkül? Vajon nem ott születik-e minden líra — nem­csak az „érzelmes”, hanem az úgynevezett „tárgyilagos” is?! Van-e költő az ébredő tu­dat első szorongásai, önzaklató öröme, játszi elvakultságai nélkül? És aki ezt megérti, te­het-e mást, mint hogy az idővel szeszélyes játékba kezd s annak zegzugos mindenségé­­be hatolva váratlan rádöbben — a jelenben mindig a múlt, a múltban mindig a már belé­je szőtt jelen a „megfejtés”. Akit ennek a pa­radoxonnak az örvénye magába forgat, talán megfullad, de övé a pillanat világegyeteme. A személyessé élt végtelen. A tér kitágul, hogy szétroppantsa az időt. De az idő az ember, és az ember gondolat. A szorításból képtelen kisiklani, sorsa így azon dől el, elég rugal­mas-e ahhoz, hogy híddá hajoljon a minden fölött. Zelk Zoltán füstből és fényből épít hi­dat, törhetetlent. S halad a ki tudja hová felé, nem is rajta — inkább fölötte. Ahogy a kötél­táncosok. A „minden lehetetlen” axiómája azt sugall­ja: minden lehetséges. Csak másképp. Játék­kal, áldozattal, szereppel, csörgősipkával is akár, ha kell. Inkább lesz az örömök bohóca, mint partra vetett hal a semmióceán föve­nyén, a kétségbeesésben. Az életet ünnepli az­zal is, ha álmai szürrealizmusában szertelen. Akkor is, ha átkozódik, abban is, ha követel. Az időjáték, az idő szubjektív felbontása, ál­talában, a világkép központjává emelt, rend­hagyó időszemlélet uralkodó vonása száza­dunk költészetének, ezért nagyon nehéz a dol­ga annak, aki hasonló látásbeli „megrögzött­­ségeivel” nem éri be, hanem újat is akar mondani, egyénit, személyeset. Az árnyalatok­ban könnyű eltévedni, mert a sok, máshon­nan is ismerős motívum csakhamar kitölti a látómezőt, maga mögé utasítva vagy éppen magába olvasztva a lényeget, a részletek szer­telenségébe szövődő jelentést. Nem lehet nem észrevenni, mennyire gazdag telk az elemek­ben! Olyannyira, hogy a verstest nála mindig mozaikszerű, de úgy, hogy gyakran már a mo­zaikkövek is teljes képek, rilkes áhítat­met­szetek a sziklakemény időfalon. (Szarvasok az égen; Fehér; Hagyd álmodni őt!; Emléktelen falak; Félszáz év; Ezerkilencszázhuszonnégy­­ben láttam; Ostrom és rekviem; Toloncház, 1926.) A pillanatra hangszerelt költészetben mindig központi szerephez jut a halál élménye. Már nem ilyen szabályos, de nagyon gyakori jelenség, hogy az így kelet­kező ember-idő feszültség villámhárítója a szerelemélmény lesz. A perclét beteljesülése, a dallam a disszonanciában, az idill. Zelk Zol­tán lírai égéstere a metszet-idő, a pillanat, és abban, ha társtalan, elveszne hamar: a végtelen nem ismer embert, életet, csak örök­kévalóságot. A tér magánya taszítóbb, elvi­selhetetlenebb még a múlandóság kockázatá­nál is. Az idő az elmúlás, de el csak az múl­hat, ami élet. És aki költő, világa legszebb lényegét jelképpé magasítja. Zelk Zoltán köl­tészetében a szerelem az élet, az emberlét szimbóluma. Az egyetlen megkötő elem, az elnyert le­hetetlen, az egyesben, a csak­ enyémben a minden. A szenvedély varázsa, misztériuma az, hogy társsá avat két, a születéssel elnyert magányt. Perlekedik, szembeszáll. A leszűkí­tett, megcsonkított tételv szerint mindenki csak magáért, magának születne. A születő­nek, ha élni akar, elég ennyit tudnia. De élni nem elég. Meg is kell maradni. És ahhoz te­remtőkre van szükség. Szabad, vad akaratú, hétköznapi Prométheuszokra, költőkre vagy átlagemberekre — mindegy, csak legyen meg bennük az emberi szövetség áhítata és aláza­ta, az eredendő, ősegység hite: ismerjék a sze­relmet is! A szerelem mindig mitikus, ezért fölösleges mitizálni. És nemcsak értelmetlen, hanem — legalábbis Zelk Zoltán gondolat­rendszerében — tilos is a kísérlet, mely az embert emberré, az érzést gondolattá és a gondolatot tetté avató élményt kiemelné a hétköznapokból, a mindig ismétlődő ismétel­­hetetlenségből. Az igazi szerelem attól az, hogy látszatra közhelyszerű, a mindennapok jól ismert, szinte említésre sem méltó fénye, meghittsége. Olyan, mint a levegő. Nélküle meg nem lehetnénk, olyannyira, hogy jelenlé­tét inkább elfelejtjük. Mert titkon így avat­juk magunkévá a legteljesebben, „s vigyáz­zad lépteid / ha mellettem, velem, a percek ónos esője zizeg, s megfagy a köveken és: kapaszkodni nincs se fal, se ág-------— én be nem csaplak, a közhely szavát mondom, ha érteni csak az segít. — Tél van. Korán esteledik. (Figyelmeztetlek; Te ismerős!; Végrendelet; Két asszony; Asszony a hófúvás­ban; Kilenc sor a boldog rettegésről.) Aki megtanul eligazodni a bonyolult je­lenségsokaságban, aki nemcsak megfejti, de teremti is a véletleneket s ben­nük a végtelent, vagyis aki „költőmódra” éli életét, váratlanul a megszokottnál tágasabb vi­lágra bukkan; a pillanat nemcsak kettéhasít­ja, de oda is teríti a szemlélő elé a tetten ért, tétova mindenséget. így az, ha néhány szigo­rú játékszabályt pontosan betart, szabad sé­tára indulhat az eléje bomló térben, s ha fi­gyelmesen halad, nemsokára ismerős arcokra pillanthat: ott jönnek, közelednek, majd áll­nak meg karnyújtásnyira az elődök és példa­képek. A különös találkozásoknak Zelk egész ciklust szentel (Fényévek), s valóban úgy jár­­kel a vonzó emlékarcok között, mint ahogy csillagtájon téved csak el és talál könnyedén magához vissza a magasba hasító tekintet. Juhász Gyula, Babits Mihály, Móricz Zsig­­mond, Szabédi László, Nagy Lajos, Ferenczy Béni, Kondor Béla, Veres Péter, Rácz Aladár és a neki mindig legtöbb, a felejthetetlen és megfejthetetlen, Krúdy Gyula üzen, a múlt jelenné olvad — fények és évek egyesülnek. Csillagutakon. Velük halad — Tőlük kezdve és Bennük keresve önmagát. De jól tudja, hogy a mű­vész sohasem attól és abban önmaga, amit magáról meg tud vallani, hanem azok által, akik környezetéből, városából, hazájából oda­gyűlnek mögéje. A csillagcsapat hatalmasan megnő s benne emberarcok mindenütt. Áldo­zatok és áldozok, szerelmesek és megkínzot­­tak, presszózó pletykacsapat és egy eszpresz­­szóban is a létet megélő, töprengő asszonyok, öngyilkosok és az emlékezetben föltámadt holtak, a kórtermek purgatóriumában vergő­dő szelíd, merengő rabok, a betegségükkel ha­lálra ítéltek most egymásba kapaszkodnak, hogy botló lépteikkel, utolsó erejükkel életté táncolják a testükbe írt halált. Mint a zöld­arcú hegedűs, Chagall életért botladozó bohó­ca a lendítő, roskadó háztetők felett. (Szép­­irodalmi) KRITIKA BELOHORSZKY PÁL Fejes Endre: Szerelemről bolond éjszakán A Szerelemről... hősei ugyanonnan indul­nak el, és ugyanoda hullanak vissza, ahol Hábetlerék, a Hazudós, Vigyori, Mocorgó és társaik élete pergett, s aligha vé­letlen, hogy Rósz, Zimonyi és Taniszter — az új regény főhőseinek a neve — is felbukkant már az író egy-egy korábbi novellájában. Nem ez az első Fejes-mű, amelyben gyilkos­ságok történnek, ahol a személyiség szabad­ságvágya, felemelkedni akarása a közösségi normák drasztikus megsértésével tör utat, s nem ez az első olyan írása sem, amelyben a szerelem vagy egy karakter fátumot jelző bé­lyegévé válik. Az elesettek, a magányba kényszerítettek, a maguk erejére hagyatkozók rezignált-nosztalgikus vagy rafinált-erősza­kos kitörési kísérleteiről van szó majd mind­egyik Fejes-műben, s a Szerelemről bolond éjszakán ebben a vonatkozásban egyenes vo­nalú folytatást jelent. Mégis világ választja el ezt a regényt lát­szólag szerves előzményeitől. Hábetler Jani, a sötétkék ruhás fiú és Vitok Pali figuráiban együtt volt jelen a bűnt érlelő lázadás és a bűntől visszafogó erkölcsi tudat, s így sorsuk, jellemük minden feszültsége, ellentmondása a világ, az egy és oszthatatlan emberi világ önellentmondásaként jelenhetett meg, a tra­gikum bennük megőrizte még katarzist hor­dozó klasszikus örökségét. Nem így a Szere­lemről bolond éjszakán hőseinek történeté­ben. Rósz Gyuriban és társaiban a bűnnek nincs bűntudata, ők az erőszak minden for­máját jogosnak és természetesnek érzik azzal a világgal szemben, amelyik „törvényesen” gyakorolta fölöttük az oktalan terrort. Sor­suk azt a történelmi és szociológiai-lélektani helyzetet példázza, amikor a megkülönbözte­tettekben jelentkező s a közösség ellen szer­veződő partikuláris érdekek már nem csupán kísérőjelenségei egy társadalmi krízisnek: ön­törvényű, saját minőségükhöz, világképükhöz, erkölcsi normáikhoz a végsőkig harcoló kép­ződménnyé formálódnak. Arról a fajta peri­fériáról van szó, amelyik már nemcsak le­mondott a társadalom segítségéről, de inge­rülten vissza is utasít minden törekvést, ame­lyik autonómiájának felszámolására, léthely­zetének „normalizálására” irányul. A 28 esest régóta foglalkoztatja ennek a sajá­tos léthelyzetnek szubjektív totalitása. Nyilván művészi tapasztalatai győzték meg: hiteles képet adni erről a jelenségből csak úgy lehet, ha az ábrázolás tárgyául vá­lasztott világot belső valóságában. ..magáért való” létezőként ragadja meg, anélkül, hogy a másik világ értékrendjébe állítaná vagy akár a nézőpont kívülre helyezésével, az ábrázolás kritikai hangsúlyaival csökkentené a „külön világ” szuverenitásának hitelét. Hogy ez a vi­lághasadás (társadalom és periféria) végső so­ron mégis csak látszat, legfeljebb is múló ál­lapot, kóros elváltozás (de nem átváltozás), s megjelenítése mögött nem egy pesszimisz­­tikus-anarchisztikus világnézet hatása mun­kál, hanem a realizmus lehetőségeit próbáló művész erőfeszítése, azt nem a „külön világ”­­ról mondott vagy reá vetített írói ítélet, ha­nem a belőle kibontakozó prognózis jelzi. Az írónak emberileg lehetnek — vannak is — vonzalmai negatív figurái iránt. Megértheti és érzelmileg-morálisan fel is mentheti az ag­resszív magatartás maga teremtette képvise­lőit. De nem teheti — s többnyire nem is teszi — meg, habár túlzott nosztalgiája oly­kor közömbösít, hogy ne olyannak mutassa azt, amilyen: közösségellenesnek és önpusztí­tónak. Nem azért, mert a másik világgal való folytonos súrlódásuk felőrli energiáikat, ha­nem mert életük valóságos hogyanját fana­tikusan alárendelik létük képzelt miértjének. Az önállóság és a teljesség tökéletes feltéte­leiért harcolnak, s közben elmennek a fel­­emelkedés, a tökéletesedés reális lehetőségei mellett. Taniszter e magatartás egyik típusa. A „nyugalom, a rend, a békesség, a mérték-

Next