Kritika 5. (1976)

1976 / 2. szám - Vadas József: Koós Judit: Kozma Lajos munkássága

29 KRITIKA zsúfolást vagy a fanyar ódonság mímelésére teremtett szépítetten archaikus világot. És fő­képpen hinni kell abban, hogy sejtetéssel, el­hagyással, lírai fantáziával Bogarak alakjai­ban is lehet esendően groteszk emberi jelle­meket ábrázolni, egyszóval, hogy az értelmes és értelmezhetetlen motívumok össze tudnak állni olyan esztétikai renddé, amely egyszer­re jelent is valamit meg kifejezi a jelentés keltette érzelmeket. A követők ugyanis éppen erről az értékes kettősségről feledkeztek meg. Jelképeik mel­lett hiteltelen a jelképet indokló érzelem, és ezért a célul tűzött szépség csak a kellemesség szintjéig képes felszökni bennük. A Mesterek és Margaréták, a holdbéli Cyrano-utazások és a Kolumbusz-féle Santa Mariák pedig — ahelyett, hogy a grafikus grafikák hagyomá­nyaihoz híven a vonalak feszült játékával hozzátennének valamiféle élményt tükröző, őszintén aktualizáló indulatot az örökséghez — formás figurákból összeálló arabeszkekké válnak és félelmetesen kezdenek hasonlítani azokhoz a sorozatban készülő „piece unique” iparművészeti tárgyakhoz, amelyeket a minia­türizált stílbútorokhoz szántak hangulatos ki­egészítőkként. Lehet, hogy Rákossy Csaba hajszálfinom vonalkákból építkező technikája vagy Bog­nár Árpád rajzi leleménye szakmailag pél­daszerű a fiatalok számára, de — és ez a tény jelzi legbiztosabban egy új grafikai korszak kezdetét — jóformán egyetlenegy sincs, aki a stúdiókorú nemzedékből hasonlóképpen akar­ná megoldani a „máig érő tegnapok” irodalmi és történelmi példázatait. A múltat ugyanis lehet — irodalmi hasonlattal — nemcsak Cocteau és Anouilh módjára a jelenbe szi­várgó örök artisztikum forrásának tekinteni, lehet a múltat — Brecht módjára — a jelen nem túlságosan szép, de annál több zárat nyi­tó kulcsaként megjeleníteni. Valkó László Emlékműtervén, Somogyi Győző Galíciáján, Szunyoghy András Emlékezésén egészen más­féle történelem válik témává, olyan világ je­lenik meg bennük, amelyet könnyű szívvel nyújtanánk át a feledésnek, de amellyel ezt nem tudjuk megtenni, mert erkölcsi paran­csaink szerint ezt nem is szabad megtennünk. N­yilván ebből a felismerésből született az új formai megoldások nálunk szokatlan sorozata, az arabeszkes díszítmény­múlttól minőségileg különbözni akaró egy­szerűség, a motívumszegénység, és főképpen­­lemondás a lírai hangulatú fantasztikus ele­mekről. A Memento-tipusú grafikák — Sáros András Miklós sikerült lapjával jelezve az új­fajta törekvést — számára fontosabb valami­féle újrafelfedezett hűvös tárgyiasság, pontos­ságigény, vállalt józanság, hogy az ábrázolt világról alkotott vélemény olyan tisztán és re­­torikamentesen hívja magára a figyelmet, mint a szürkében tartott, típusházak és szán­tóföldek értelmi középpontjában elhelyezett piros betűs tábla az MHSZ Céllövöldéje fel­irattal. Kétségtelen: a zsúfoltságról lemondó, jelképpé, sőt jellé egyszerűsített világ nem­igen szerepelt a közelmúlt hagyományai kö­zött. Ez lehetett az egyik oka annak, hogy a biennáléval párhuzamosan rendezett, jugo­szláv grafikusokat összegyűjtő miskolci kiál­lítás annyira különbözött a hazai összképtől, mintha nem egy hasonló társadalmi berende­zésű ország szomszédos kultúrájáról érkezne üzenet, hanem legalábbis a világ túlsó feléről. Nem a modernista irányok erőteljesebb je­lenléte okozta az igazi távolságérzetet. Azok­ból mutatóban nálunk is­ volt néhány. Irigy­lésre méltó az volt, hogy az ötvennyolc be­mutatott grafika között csak akkor akadt két hasonló, ha alkotójuk is ugyanaz volt. Akadt archaizáló múltkeresés is. Csak éppen megje­lent közelükben ellentétük, a technikai civi­lizációt hordozó második természet szimbólu­ma, a gyár is. Volt harsányan festői népmű­vészeti ihletés. De volt mellettük burjánzó bionaturalizmus és a tömegtermelést kicsú­foló szerialitás, plakátszerű pop-art-világ és finom erotika, tiszta felületjáték és misztikus színekkel megoldott alig szürrealista akvatin­ta tájkép is. A témák és lehetőségek ilyen szélesre nyi­tott legyezőjének még a szellője is alig érin­tette a magyar biennálét. Ebben az összkép­ben a külön út már majdhogynem etikai ér­dem. Ám összehasonlítás hiányában éppen a külön utak esztétikai eredményei válnak ne­hezen mérhetővé. Igaz, így legalább Pásztor Gábor óriásira növesztett becsomagolt autó­jának, és Maurer Dóra teljesen eszköztelen Átlós lemezbajutásának egyaránt örülni tud a néző és könnyebben siklik el afelett, hogy az előbbi mű csupán bágyadtra sikeredett kül­földi analógiák új­rafelmondása, utóbbi vi­szont maradandót tud nyújtani az anyagi szépségre összpontosító egyszerűséggel is. P. SZŰCS JULIANNA Koós Judith: Kozma Lajos munkássága K­oós Judith könyve tökéletes ismertetés. Mindent elmond Kozma Lajosról, ami tényt csak tudni lehet, amiről kizárólag a levéltárak adnak felvilágosítást, ami hu­szadik századi művészetünk legnagyobb for­mátumú építész-iparművészének hagyatéká­ból tárult fel. A Kozma Lajos munkássága egyforma hangsúllyal veszi sorra a grafikákat — Kozma illusztrációit, szignetjeit, bélyeg-, könyv- és pénzterveit, valamint belsőépítésze­ti-bútortervezői munkásságát, illetve épüle­teit. Egyvalami hiányzik csupán e precíz leltár­ból: a pályakép. Elmondom, mire gondolok. A könyv 19. ol­dalán ez a mondat áll, a még építészhallgató Kozma érdeklődését magyarázandó: „Ahogy Bartók fellelte a kapitalista társadalom kul­túrájától még meg nem rontott ősi paraszt­zenében a magyar nép legjobb és legtisztább zenei hagyományait, úgy fordult Kozma a ka­pitalista gyáripartól még meg nem rontott ré­gi magyar pásztorművészet, paraszti művé­szet legnemesebb emlékei felé.” Ugyanez az ipart támadó Kozma Lajos azonban 1930-ban már egészen másképpen vélekedik: „Egy ipar­­művészeti iskolának tehát... az volna a leg­fontosabb feladata, hogy olyan tervezőket ne­veljen, akik az ipari alkotások megnemesítése körül éppolyan erős képességekkel rendelkez­zenek, mint a kortársak szükségleteinek is­merete körül.” A halála előtti években pedig már az ipari alkotások megnemesítése sem elég. Úgy vélekedik: a modern közlekedési eszközök kialakításából kell tanulnunk; a szé­pítő iparművészt az ipari formatervező vált­ja fel. A változások korszakos jelentőségűek, a könyv azonban csupán a korszakiakról be­szél. Koós Judith elmondja ugyan, hogy a sze­cessziós Kozma Lajos 1913-ban Budapesti Mű­hely néven alakít lakberendezési irodát, ahol „szép dolgok és emberhez méltó otthonok fab­­rikálásán munkálkodnak”. A könyv jóvoltá­ból — és iparművészettörténetírásunk mu­lasztásai miatt — most először kapunk rész­letes képet a szervezet működéséről. Utána leírások és fényképek sora eleveníti fel a hú­szas éveket, a „népies barokk” korszakot, amikor a dúsan burjánzó dísz az egész ente­riőrt elborítja és díszlet lesz a lakásból. A nagy fordulat — a konstruktivista építészet asszimilálása — sem hiányzik a kimerítő fel­sorolásból. A könyv 171. oldalán ez a mondat olvasható — Kozma lámpájáról, de egész har­mincas évekbeli munkásságát summázva: „Fel kell figyelnünk arra a tényre, hogy mint a Bauhaus-program úttörői és megvalósítói, Koz­ma is eljut a használati tárgyak egyszerű for­­maadású, konstruktív szemléletű tervezéséig.” De a tények sajnos csak tények maradnak. Adat csupán a Budapesti Műhely is, a hú­szas évek cikornyajátéka is, a formatervezői szemlélet is. Nem tudjuk meg, mely törekvé­seket igazolt az idő, és az sem derül ki, mi­kor és miben tévedett Kozma Lajos. Mert nem áll össze fejlődési folyamattá az életmű és hiányzik az eszmetörténeti háttér. Koós Judithnak el kellett volna mondania: az egész Európában meghonosodott Werk­­stätték után, Magyarországon Kozma viszi si­kerre a műhely gondolatát, s vele a szép ott­hon ügyét. És illett volna hozzátennie: ami­kor megalakul a Budapesti Műhely, Német­országban már sokadik kiállítását rendezi a Werkstättének hadat üzenő Deutscher Werk­bund, amely nem érte be az igényes kézmű­vességgel: a nagyipar új esztétikájának meg­teremtésén fáradozott. A­z iparilag elmaradott Magyarországon a Werkbund még nem volt időszerű — hiába szorgalmazta a gépi esztétikát a Huszadik Század hasábjain Nádai Pál, hiába alakult meg 1913-ban — a Werkbund mintá­jára — a Művészi Munka társasága. Nekünk — nálunk — a Budapesti Műhely is korsze­rű eszmének számított. Kár, hogy Koós Ju­dith csupán a különbségeket összemosó — a fejlődést semmibe vevő — általánosságokba burkolózik — történelmi szükségszerűség és lehetőség paradox kapcsolatának elemzése he­lyett, amikor így „indokolja meg” a Budapesti Műhely jelentőségét: „Ezeket a hazai sajátos­ságokat organizáció szempontjából hasonló külföldi példák támasztották alá. Ilyen első­sorban a Wiener Werkstätte, a német és a svájci Werkbund.” Megér egy bekezdést a formatervezői szem­lélet is. Hiszen Kozma Lajos már 1917-ben időálló elveket vetett papírra. A frontról kül­dött nyílt levelében a technika lehetőségét méltatta: „A mi korunk nagy emlékei mind a technika ... nagy műhelyéből kerültek ki”, a jövő művésze tehát „mérnök-építész” lesz. Ami a legfurcsább: ezt a zseniálisan megsej­tett mérnök-építészt először Kozma Lajos te­meti el magában —,a húszas évek stukkós faldíszei­ben, festett és faragott bútoraiban. Hogy aztán a harmincas évek elején ott foly­tassa a gyakorlatban, ahol — levelében — 1917-ben abbahagyta. „Ahogy a könyv már mindinkább a »­mindenki­« szellemi tápláléka lett és nemcsak a kiváltságosaké — úgy akar ma az ipar az ismeretlen Mindenki számára jó, olcsó és szép holmikat termelni” — vallja Kner Imre munkatársaként a Modern Könyv­tár valóban modern tipográfusa. Aki megte­szi a döntő lépést — a mindenki formameg­oldása felé: a harmincas évek elején meg­tervezi az első magyar típusbútorokat Heisler József faárugyára számára. Kozma Lajos így értékelte művészetének fordulatát: „A típusnak a művészi értéken túl erkölcsi súlya is van. Az egy példányban ké­szülő tárgynak lehet személyes jelentése és vonatkozása, a típustárgy azonban teljesen személytelen, keletkezésénél az ő saját belső Akafcn&aSiada Budaspess KOZMA LAJOS munkássága (trafika iparmmes­et, építészet

Next