Kritika 5. (1976)

1976 / 9. szám - K. F.: Györe Imre: Dózsa koporsói - N. V.: Gábor Miklós: Kicsi-világ-háború - R. J. T.: Juhász Júlia: Híradás a Dzsumbujról - Berkes Erzsébet: Gyulai Várszínház - 1976

kénytelenek vagyok magamat ezen jótétemé­nyedtől megfosztani.’’ Főliterátor s poéta külön nyelvet beszéltek. Takáts Gyula érzékletesen ismerteti nyelve­zetük s jellemük különbözőségét. Az 1832-ben nyomtatásban megjelent s a kaposvári könyvtárban meglelt silány alkal­mi óda szövegét Berzsenyiének látni: meg­bocsátható rajongás. Irodalomtörténészek fel­adata lenne bizonyítani Takáts Gyula filoló­gus gondolatmenetének lelkesült, de megfon­tolatlan ugrásait. (Somogyi Almanach, 29. 1976.) — sz — Győre Imre: Dózsa koporsói A téma, amelyet Győre Imre feldolgozott (megelégedéssel mondjuk): közhely a magyar irodalomban, s a konfliktus, amit megraga­dott ebben a témában, ugyancsak az: a mo­dern drámairodalom egyik közhelye. A fel­dolgozás formája (kétrészes verses drámáról van szó) már jelzi, hogy a költőnek nem volt szándéka a — Dózsa-témában különösen ki­magasló — történettudományunk legfrissebb eredményeit hasznosító, epikai hitelű ábrá­zolás. A Dózsa koporsót más lehetőségek irá­nyában folytatja a korábbi (Eötvös, Petőfi, Jókai, Ady, Illyés, Gergely Sándor stb___) szépírói Dózsa-interpretációkait. Győré a do­kumentumdráma kellékeit ötvözi a helyen­ként nagy erővel archaizáló, másutt népköl­tészeti felhangokat hallató verses krónikával. Végeredményben tehát pszeudodokumentum­­drámát írt Dózsa kivégzésének közvetlen előz­ményeiről. A már jelzett közhelykonfliktus két kérdéssel jellemezhető: — kell-e, sza­bad-e tűrni a megalázást, még ha a tűrés az élet ára is —, s vétek-e, ha „kényszerhelyzet­ben”, „kifelé” megtagadjuk hitünket, eszmé­nyünket, meggyőződésünket, ha „befelé” úgy ítéljük, hogy épp a tagadással menthetjük meg magunkat hitünk, eszményünk, meggyő­ződésünk szolgálatának. Míg az első dilem­mát Győré nem volt képes drámai áramerős­séggel „felfűteni” — úgy érzem, a probléma történeti aktualitásának hiánya ennek az oka —, addig az utóbbi kérdést minden didakticiz­­mustól és moralizálástól mentes kollízióvá tudta formálni. A temesvári börtönpincében Dózsa felfalására éheztetett keresztesek tör­ténelmi „terheltsége”, lélektani helyzete ki­válóan alkalmas ennek az etikai konfliktus­nak az ábrázolására, ugyanakkor — mivel ez a konfliktus a dokumentumtörténetnek ép­pen nem dokumentumhitelű mozzanatához tapad­t művészi kibontakoztatásának útjá­ban áll a valóságos történelmi kifej­tés. A közhelyszerű téma és konfliktus ily módon a dokumentumműfajok ellentmondását is fel­idézte, de Győre Imre verses drámája felvil­lantja s helyenként megvalósítja egy igazi drámai műalkotás lehetőségét. (Szépirodalmi) K. F. az is, hogy­­az elnagyolt ifjúkori önportrénál nem akar többre vállalkozni. Ennél többre nem érzi magát hivatottnak. Egy története mindenkinek van, de aki írásra vállalkozik, annak többet kell akarnia ennek az egy tör­ténetnek az elmondásánál. Ez a plusz, amely eddig megjelent írásaiban sokkal inkább meg­volt, hiányzik ebből a könyvből. Nem tudunk meg többet a háborúról, a benne „botladozó” magyar értelmiségről, nem gazdagítja a múlt­ról való tudásunkat. Az író emlékei magán­emlékek maradnak; nincs bennük erő, hogy általánosulva, a kor emlékezetes jellemzőivé váljanak. Gábor Miklós eddigi írásainak egyik fő eré­nye mindig az őszinteség volt. E naplóban görcsös igyekezet érezhető a „mindent ki­mondásra”. De ahogy már a cím is sejteti, ez a „mindent kimondás” nem nagy, sorsdöntő dolgok megfogalmazása, hanem a kisebb té­velygéseké, a háború „apróságaira” vonatko­zik. Ez az igyekezet már-már az őszinteség pózát juttatja eszünkbe. Az írás végén az 1944 mellett egy másik év­szám, 1975 is szerepel. De a naplóban semmi nyoma annak a távlatnak, distanciának, ame­lyet az elmúlt harminc év az íróban nyilván megteremtett. Azzal a hiányérzettel tesszük le a könyvet, hogy bár képet kapunk arról, mi­lyen lehetett Gábor Miklós ezekben az em­bert próbáló években, de arról nem, hogy ak­kori önmagáról — az ironikus címadástól el­tekintve — mi is a véleménye. (Szépirodalmi) N. V. Gábor Miklós: Kicsi-világ­háború Gábor Miklós új könyve azért érdekes, mert egyik kiváló, nagy népszerűségnek ör­vendő színészünk írta. Pontosabban fogal­mazva : pusztán ezért érdekes. A Kicsi-világ­háború napja, 1944-ben a fronton íródott, Gábor Miklós élményeit, gondolatait örökíti meg ezekből az időkből. Bepillantást enged egy alakuló, fogékony fia­talember gondolatvilágába, teljesebbé teszi a portrét, amelyet részben alakításaiból, rész­ben eddig megjelent írásaiból ismerünk — és ez nagyon sok, de nem elég. A könyv címéből kiderül az író véleménye saját részvételéről ebben a háborúban —­s KRITIKA Juhász Júlia: Híradás a Dzsumbujról Nem azért nehéz feladat az Illatos út és Gubacsi út sarkán álló bérkaszárnyákról szo­ciográfiát írni, mert a szerzőnek előítéleteket kell szétfoszlatnia. („Az a lumpenek, bűnözők tanyája ...”) Ahhoz „csupán” annyi lelkiisme­ret, humánum és szenvedély szükséges, mint amennyi Juhász Júlia több éves kutatómun­káját jellemzi. Hanem az már sok gyötrelmet okoz a begyűjtött adatok értékelésénél, az egyén és társadalom felelősségének, lehetősé­geinek mérlegelésénél, hogy a gyökeres meg­oldásra várni kell még. Amíg egy helyiségben ötöd-, nyolcad-, tizedmagukkal laknak az em­berek, és a szoba-konyhák komfort nélküliek, addig a bérkaszárnyamúlt minden öröksége újratermelődik. Minden öröksége? A munka­helyek, a szociális létesítmények, az iskola, a képviseleti szervek — mindaz tehát, ami a bérkaszárnyák közül a múlthoz képest alap­vetően más rendeltetésű, egyre inkább lakás­­problémává szűkítheti az életmód egészének korábbi drámáját. Juhász Júlia ezen a sávon halad végig, s ha felelősségkereső, segítő aka­rata olykor arányérzék­ét meg is billenti — el­ragadja az „egy jó tanárnő is milyen sokat tehet” öröme; hosszadalmas, irodalmiaskodó portréka­t fest rossz funkcionáriusokról­­, minden szövevényével, szélsőségével együtt modellként­­képes bemutatni a Dzsumbujt. A még korlátozott lehetőségeken belüli kibonta­kozás sikereinek és kudarcainak modelljeként. A szerző, akit a szociográfiának ebben az ágában kevés hagyomány segített, térben és időben keresztül-kasul bejárja terepét, az ott lakó másfél ezer ember minden típusát, jelleg­zetes figuráját megeleveníti. Szinte az az ér­zésünk, hogy nem akarja lezárni anyagát, újabb és újabb riasztó vagy biztató tényeket csikar ki belőle. Mint kérlelhetetlen agitátor, nem engedi el egykönnyen az olvasót. Biztos lehet benne: sokan lesznek, akik a végére ér­ve sem teszik félre könyvét. (Kossuth) R. J. T. SZÍNHÁZ Gyulai Várszínház - 1976 K­i hitte volna, hogy egy alföldi városká­ban, gazdag és jól finanszírozott szín­házi­ szomszéd, Szeged árnyékában ti­zenhárom évadot megél egy színházi vállal­kozás, oly adottságok közepette is, mikor nin­csen zsinórpadlás, süllyesztő, kívánatos szín­padi mélység, a nézőtér pedig... Bizony csak alkalmi ötletnek, ha nem is rossznak, vélték a Gyulai Várjáték megnyitását mindazok, akik az 1964-es Hemann-bemutatón részt vet­tek. Most már a gyulai játékok nem ígéretes kezdeményezés, „majd-lesz-jobb-is”-szándék, hanem olyan érték, ami színházkultúránkat, közgondolkodásunkat erősen befolyásolja, s némely dologban ki is téríti. Így abban, hogy korszerű színházat csak nagy szcenikai ap­parátussal lehet létrehívni, hogy igényes drá­mai alapanyag nélkül is lehet színházkultú­ráról beszélni, vagy hogy bonyolult törté­nelmi-társadalmi kérdéseket nem tud szín­játékban követni az ebben járatlan közönség. A­z idei első bemutató Keresztury Dezső drámája, a Nehéz méltóság volt. Hőse a­­ költő Zrínyi Miklós, akinek talányos halálát sajátos fölfogásban állítja elénk a szerző. Keresztury Zrínyije maga szervezi meg a vadkanvadászatot, ő bérli az orgyil­kost is, hogy tragikus példájának erejével hi­tesse el mindazt a szándékot, melyet az élő­től nem fogadtak el. Zrínyi szándéka ugyanis az, hogy az ország saját erőinek összefogásá­val verje ki a törököt, mert csakis így kép­zelhető el az ország függetlenségének, tehát a valódi felszabadulásnak a megteremtése. Hi­szen akár a francia király, akár a bécsi csá­szár vagy a velencei dogé segítségét veszi igénybe, olyan adósságra kötelezi magát, ame­lyet az ország szuverenitásával kell törleszte­ni. Zrínyi a világ hatalmasaival szemben a le­­igázott kis népeket szólítja fegyverbe: dalmá­tokat, horvátokat, Tisza­táj és Transzilvánia elnyomottjait. Törekvése azonban elbukik a maga koncát féltő nemesség s az ügyesen intrikáló, ajándékokkal-ígéretekkel kápráz­tató királyi udvarok, szultáni porták útvesz­tőjében. Sorsa betelvén, elébe megy az elke­rülhetetlennek. De mert maga választja sor­sának ezt a mozzanatát is, halála a felismert szükségszerűség jegyében a szabadság. Az önmegvalósítás cselekvő emberhez méltó gesztusa. Keresztury egymáshoz mívesen illeszkedő jelenetek sorában festi Zrínyi konfliktusát, a költőét, a hadvezérét, a politikusét, s a sze­relmes férfiét is. A hős jellemének sokszínű­sége azonban mindenik jelenetben külön­­külön bomlik ki, ennek a színgazdagságnak egyidejű jelenlétét nem érzékeljük a játék­ban. Ha Frangepán Katalint nem szeretné, vagy ha nagy műveltségű költő nem volna is, ebben a feldolgozásban akkor is ezt a végső megoldást választaná. Sirámokkal többször színre lépő feleségéről nem is szólva. Ha­­Ke­resztury ezt a megoldást — az illusztratív je­­lenetezést — brechtesen felfogott drámaszer­kezetbe alkalmazná, talán nem tűnne úgy szemünkbe a jellem szétta­golása, de mivel a hőssel azonosító szemléletet választotta, nem­egyszer úgy tetszik, Zrínyi szemléltetésre szánt példa, s kevésbé egy szemlélet példája. Az előadást Marton Endre rendezte, több­ségében nemzeti színházi művészekkel. Sin­­kovits Imre Zrínyi-alakítása kiemelkedő szí­nészi teljesítmény volt. Ilyés Gyula „eredendő magyar komédiája” a második ősbemutató. Már a cím maga — Dániel az övéi között, avagy A mi erős vá­runk — találgatásokra adott okot. Némelyek úgy vélték, hogy magyar­ sors­elemző, páto­­szos önvizsgálatban részesülhetnek. Hiszen Dánielt az oroszlánok között szokták meg, így tehát az övéi — szétmarcangoló oroszlánok. Mások a „mi erős várunk” miatt berzenked­tek — sejdítve nemzetmentő messianizmust, fájlalva európai nézőpontokat. I 26

Next